غذایی و دارویی

آب اکسیژنه چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) که به عنوان ترکیب شیمیایی H202 شناخته می شود، یک اکسید کننده قوی است که از موادی مانند کلر و پرمنگنات پتاسیم قوی تر است. این ترکیب که به طور طبیعی در محیط تجزیه می شود، فاقد بقایای گازی یا شیمیایی است و بنابراین از سایر اکسید کننده ها ایمن تر است.

آب اکسیژنه بسیار همه کاره است، بسته به نحوه استفاده می تواند برخی از مواد را حل کند. با تنظیم متغیرهایی مانند دوز، زمان واکنش و کاتالیزور اضافه شده، می توان آب اکسیژنه را برای استفاده های انتخابی تنظیم کرد.

آب اکسیژنه از سال 1800 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. امروزه در تعدادی از صنایع از جمله الکترونیک، ماشین‌کاری، تولید برق و نساجی استفاده می‌ شود. این محصول به قدری قابل اعتماد و ایمن است که بسیاری از مردم اکنون از شکل رقیق شده آن برای مصارف خانگی استفاده می کنند.

شایان ذکر است که فقط باید از پراکسید سه درصد برای مصارف خانگی و پزشکی استفاده کنید. کاربرد آب اکسیژنه سی و پنج درصد باید فقط برای مقاصد خارجی مجاز است، زیرا در صورت تماس پوست را می سوزاند و فقط توسط کسانی که با آن آشنا هستند باید مورد استفاده قرار گیرد.

کاربردهای باغبانی آب اکسیژنه

مه پاشی گیاهان و شاخ و برگ درختچه ها با محلول سه درصد یا سی و پنج درصد آب اکسیژنه می تواند آنها را سالم نگه دارد. به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از محلول سی و پنج درصد، به مقدار بسیار کمتری نسبت به انواع سه درصدی نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، در یک گالن آب، نصف فنجان پراکسید هیدروژن سه درصد یا دو قاشق چایخوری از محلول سی و پنج درصد را اضافه کنید.

برای درمان قارچ گیاهی این مقادیر را دو برابر کنید و از بطری اسپری استفاده کنید. در مورد مخلوط کردن مقادیر دقت کنید. محلول 10 درصد آب اکسیژنه را می توان به عنوان یک علف کش استفاده کرد، بنابراین اختلاط مناسب  با قدرت مناسب بر ای اثرگذاری بسیار مهم است.

حیوانات خانگی و لوازم حیوانات خانگی

برخی از افراد با خالی کردن بستر، شستشوی سینی و سپس پر کردن کف آن با مخلوط مناسب یهدروژن پراکسید سه درصد خانگی ظرف و بستر گربه را تمیز می کنند. مخلوط مشابهی را می توان برای حذف فضولات پرندگان، ضدعفونی کردن حمام پرندگان یا حوض ماهی و تمیز کردن قفس حیوانات استفاده کرد.

اما ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنید. باید مراقب استفاده از محلول روی فلز باشید، زیرا اکسید کننده است و باعث زنگ زدن سریع فلزات می شود. مطمئن شوید که تمام سطوح تمیز شده با محلول را بشویید تا باقیمانده ها از بین بروند.

آب اکسیژنه به عنوان یک ضد عفونی کننده

از آنجایی که پراکسید یک ضد عفونی کننده است از آن برای از بین بردن قارچ ها و کپک های موجود در اطراف مناطق مرطوب خانه مانند زیرزمین، گاراژ، پنجره ها یا حمام استفاده کنید. آب اکسیژنه به هیدروژن و آب تجزیه می شود و هیچ اثر سمی باقی نمی گذارد، در حالی که سایر محصولات پاک کننده حاوی سفید کننده عناصر سمی را در محیط به جا می گذارند.

از این ترکیب می‌توان برای تمیز کردن اسباب‌بازی‌های داخلی و خارجی کودکان استفاده کرد. فقط مطمئن شوید که آنها را کاملاً بشویید.

علاوه بر استفاده در فضای باز و گزینه‌های ضدعفونی‌کننده، کاربرد آب اکسیژنه برای کارهای معمول خانه مانند تمیز کردن دیوارها، دوغاب، کاشی‌ها، وان‌ها، توالت‌ها، میزها و سایر سطوح نیز معمول است. در غلظت مناسب، آب اکسیژنه سه درصد می تواند لکه ها و بوهای فرش را از حیوانات خانگی، استفراغ، خون یا سایر موارد ناگوار معمول پاک کند.

کاربردهای پزشکی آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن سه درصد یک درمان رایج برای بسیاری از نیازهای پزشکی و کمک های اولیه است. بریدگی های سطحی، خراش ها یا نیش های حیوان خانگی را می توان پس از شستن زخم، از یک لایه آب اکسیژنه برای از بین بردن میکروب ها استفاده کرد. با این حال، بریدگی ها یا جراحات عمیق تر نباید با آب اکسیژنه درمان شوند.

کاربرد آب اکسیژنه برای درمان جوش ها، آفت ها و نیش حشرات نیز معمول است فقط در استفاده از پراکسید هیدروژن زیاده روی نکنید زیرا یک اکسید کننده قوی است.

این روزها کمتر محصولی به اندازه پراکسید هیدروژن سه درصد ایمن، ارزان و موثر است.  یک بطری را برای مقاصد مختلف مانند موارد ذکر شده در بالا در دسترس داشته باشید. فقط مطمئن شوید که درب آن را محکم ببندید و بطری را از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی دور نگهدارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا