صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

آب بوراکس چیست؟

بوراکس یک کانی پیچیده بورات است که در دریاچه‌های پلایا و سایر ذخایر تبخیری یافت می ‌شود. ساختار اصلی بوراکس شامل زنجیره هایی از مثلث های به هم پیوسته (BO2 (OH و چهار وجهی (BO3 (OH است که به زنجیره های هشت ضلعی سدیم و آب متصل شده اند.

اکثر نمونه های معدنی قدیمی بوراکس به دلیل واکنش شیمیایی ناشی از کم آبی، سفید گچی هستند. آنها در واقع (حداقل در سطح خود) با از دست دادن آب به ماده معدنی تینکالکونیت Na2 B4O7-5H2O تغییر یافته اند. این نوع تغییر از یک ماده معدنی به ماده معدنی دیگر شکل اصلی کریستال را تغییر می دهد. کانی شناسان از آن به عنوان شکل جعلی یاد می کنند زیرا تینکالکونیت شکل کریستالی بوراکس قبلی را دارد. آب بوراکس کاربردهای گسترده ای در صنایع دارد.

خواص فیزیکی و شیمیایی بوراکس

  • فرمول مولکولی : H20B4Na2O17
  • جرم مولی : 381.372
  • نقطه ذوب : 75 درجه سانتیگراد
  • انحلال پذیر : 60 گرم در لیتر
  • ظاهر : کریستال های شفاف بی رنگ یا پودر کریستالی سفید، بی بو و شور.
  • چگالی نسبی : 1.73
  • حلالیت:  کمی محلول در آب سرد، در آب گرم محلول،کمی محلول در اتانول، تتراکلرید کربن.

کاربردهای آب بوراکس

بوراکس در صنایع و مکان های مختلفی استفاده می شود مانند مسکونی، تجاری ، پزشکی ، دامپزشکی، صنعتی،جنگلداری بوراکس ماده ای است بیشتر به عنوان پودر لباسشویی معروف است. در زمان های نه چندان دور، این ترکیب به عنوان راه حلی برای ضدعفونی، سفید کردن و مبارزه با کپک استفاده می شد. آب بوراکس در انواع دستور العمل های پاک کننده استفاده می شود و از توانایی های ضد لک و چربی بری آن استفاده می شود.

درمعادن طلای مصنوعی، بوراکس گاهی اوقات به عنوان بخشی از فرآیندی به نام روش بوراکس (به عنوان یک شار) استفاده می شود که به منظور حذف نیاز به جیوه سمی در فرآیند استخراج طلا است، اگرچه نمی تواند مستقیماً جایگزین جیوه شود.

بوراکس احتمالاً به دلیل توانایی های پاک کنندگی خود شناخته شده است. هنگامی که بوراکس با آب مخلوط می شود، مقدار کمی پراکسید هیدروژن را در همان زمان تولید می کند که در نتیجه بوراکس را به یک ماده پاک کننده فوق العاده خوب تبدیل می کند، در حالی که برای محیط زیست سمی، خطرناک یا مضر نیست.

بوراکس در شوینده های لباسشویی، محصولات مراقبت از مو و لوسیون های پوست استفاده می شود. مانند خاک دیاتومه، می تواند به از بین بردن کک ها و کنه های گرد و غبار فرش با یا بدون نیاز به مقدار زیاد آب کمک کند. همچنین به عنوان عامل از بین بردن مورچه و سوسک استفاده می شود.

بوراکس همچنین به طور طبیعی ضد قارچ و ضد ویروس است (اما ضد باکتری نیست) و از طریق یک واکنش شیمیایی با آب، بوراکس پراکسید هیدروژن را  تولید می کند تا لباس های شما را درخشان و ضد عفونی کند.

از آنجایی که بوراکس فقط از سدیم، اکسیژن، هیدروژن و بور ساخته شده است، بسیاری از مردم حتی مقادیر کمی  بوراکس مخلوط در آب را برای درمان بیماری‌های مختلف مصرف می‌کنند. بوراکس به درمان آرتریت ، سم ‌زدایی فلوراید، پوکی استخوان ، سرطان پروستات ، علائم یائسگی، پسوریازیس و کاندیدا .

البته به صورت کلی مصرف بوراکس توصیه نمی شود زیرا تنظیم دوز آن بسیار سخت است و مطمئنا نمی خواهید در مصرف آن زیاده روی کنید. به جای آن از مکمل بور با کیفیت بالا استفاده کنید.

در خنک کننده های موتور و ضد یخ، بوراکس گاهی اوقات به عنوان یک بازدارنده خوردگی استفاده می شود زیرا می تواند از اکسید شدن فلزات آهنی جلوگیری کند. در چسب ‌های نشاسته ‌ای برای کاغذ راه راه، برای بهبود ویسکوزیته، چسبندگی مرطوب و ویژگی‌ های نگهداری آب مفید هستند. همچنین نقش مهمی در تولید سرامیک و شیشه برای لنزها، چراغ‌ های جلوی اتومبیل و سایر نمونه‌های تخصصی دارد که در آن خواص نوری و فیزیکی باید دقیقاً تنظیم شوند.

آب بوراکس دارای خواص ضد عفونی خفیفی است. از این رو عمدتاً در شستشوی چشم، دهانشویه، پانسمان‌های سوختگی، پودر بثورات پوشک مورد استفاده قرار  می گیرد. با این حال، دانشمندان به دلیل اثرات نامطلوب بوراکس مانند تحریک و عدم تعادل هورمونی استفاده از بوراکس را برای انسان توصیه نمی کنند.

خطرات بوراکس

بوراکس برای انسان بی خطر نیست. سمیت بوراکس به دلیل مصرف بیش از حد بوراکس ایجاد می شود. علائم سمیت بوراکس عبارتند از:  سردرد، بی قراری ، حالت تهوع ، استفراغ و اسهال ، راش ، برافروختگی پوست ،سوء هاضمه ، آلوپسی ( ریزش مو) بی اشتهایی (اختلال خوردن که با کاهش وزن غیر طبیعی بدن مشخص می شود).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا