تصفیه آب

آب ژاول چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم (NaOCl) مایعی با بوی کلر و معمولاً شفاف است. آب ژاول معمولاً به عنوان عامل سفید کننده شناخته می شود و معمولاً به عنوان ضد عفونی کننده نیز استفاده می شود. هیپوکلریت سدیم برای اولین بار در سال 1789 توسط کلود لوئیس برتوله در فرانسه تولید شد.

اشریشیا کلی که در معرض آب ژاول قرار می گیرند، به دلیل غیرفعال شدن سیستم حیاتی، توانایی خود را برای زنده ماندن در کمتر از 100 میلی ثانیه از دست می دهند. هیپوکلریت سدیم می تواند 100% رشد میکروب ها را فقط در 5 دقیقه متوقف کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که غلظتی که در این فرآیند مورد نیاز است به میزان باکتری‌های موجود بستگی دارد.

کاربردهای آب ژاول

 عامل سفید کننده

عامل سفید کننده خانگی معمولاً محلولی است که حاوی 4-6٪ هیپوکلریت سدیم و 0.01-0.05٪ هیدروکسید سدیم است در حالی که هیدروکسید سدیم برای تاخیر در تجزیه هیپوکلریت سدیم به کلرید سدیم و کلرات سدیم استفاده می شود. برای مصارف خانگی، آب ژاول برای از بین بردن لکه از روی لباس استفاده می شود.

این محلول برای لکه های روی الیاف پنبه بسیار موثر است زیرا می تواند لکه ها را کاملا از بین ببرد. برای ماشین لباسشویی با سایز استاندارد، فقط نیاز به استفاده از 50 تا 250 میلی لیتر از این محلول بستگی به مقدار لباسی که می خواهید، بشویید دارد. آب داغ می تواند اثربخشی سفید کننده را افزایش دهد زیرا واکنش پذیری آن مولکول ها افزایش می یابد.

ضد عفونی کننده

محلول ضعیف از سفید کننده خانگی 2% که به آب گرم اضافه می شود می تواند برای تمیز کردن سطح استفاده شود. سطح ابزارهای پردازش مواد غذایی که با استفاده از محلول حاوی سفید کننده تمیز می شوند، قبل از تماس مستقیم با غذاها و همچنین محلول، تا حد امکان کاملاً شسته شود. این محلول نباید بیش از 200 ppm حاوی کلر باشد (به عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری سفید کننده خانگی حاوی 5.25٪ هیپوکلریت سدیم در هر گالن آب است).

در صورت استفاده از غلظت بالاتر، سطح باید پس از پاکسازی با آب شسته شود. رقیق کردن سفید کننده خانگی با استفاده از آب (یک قسمت سفید کننده با 4 قسمت آب) برای بسیاری از باکتری ها و برخی ویروس ها موثر است. این محلول خورنده است و پس از استفاده واقعاً نیاز به شستشو دارد.

تصفیه آب

برای کلرزنی آب یا سیستم چاه می توان از محلول سفید کننده خانگی 3 درصد استفاده کرد. برای سیستم های بزرگ تر، آب ژاول کاربردی تر است، زیرا می توان از سطح پایین تر این ترکیب شیمیایی استفاده کرد. قلیایی بودن محلول هیپوکلریت سدیم همچنین ممکن است باعث ته نشین شدن مواد معدنی مانند کربنات کلسیم شود.

هیپوکلریت سدیم برای ضدعفونی آب آشامیدنی استفاده می شود. برای این منظور از غلظتی معادل حدود 1 لیتر سفید کننده خانگی در هر 4000 لیتر آب استفاده می شود. مقدار دقیق مورد نیاز بستگی به شیمی آب، دما، دوره تماس و وجود یا عدم وجود رسوب دارد.

برای گندزدایی اضطراری، استفاده از 2 قطره سفید کننده خانگی 4 تا 6 درصد در هر لیتر آب توصیه می شود. اگر آب مورد نیاز بوی سفید کننده نداد، می توان بیش از 2 قطره سفید کننده را اضافه کرد.

اکسیداسیون

هیپوکلریت سدیم یک اکسید کننده قوی است. واکنش اکسیداسیون خورنده است. این محلول پوست را می سوزاند و ممکن است باعث آسیب به چشم شود، به خصوص زمانی که در غلظت بالا استفاده شود.

با این حال تنها محلولی که حاوی بیش از 40 درصد هیپوکلریت سدیم با غلظت بالا باشد، اکسید کننده خطرناک محسوب می شود. محلول با كمتر از 40 درصد هيپوكلريت سديم به عنوان اكسيدان با خطر متوسط ​​در نظر گرفته می شود.

خرید و فروش آب ژاول

آب ژاولی که برای شستشوی لباس ها به فروش می رسد محلول هیپوکلریت سدیم 3-6 درصد می باشد. قدرت این محلول از یک فرمول به فرمول دیگر متفاوت است و در طول ذخیره سازی به تدریج قدرت کاهش می یابد. محلول 12 درصد به طور گسترده ای برای کلرزنی آب و محلول 15 درصد معمولاً به عنوان ضدعفونی کننده فاضلاب در پالایشگاه ها استفاده می شود. این محلول را می توان در قفسه های فروشگاه به راحتی مشاهده و خریداری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا