غذایی و دارویی

آسپارتام چیست | Aspartame

آسپارتام یک شیرین کننده بدون کالری است که در سال 1965 کشف و در دهه 80 وارد بازار شد. در حال حاضر تعدادی از سازمان‌های ملی و بین ‌المللی ایمنی آسپارتام آن را ارزیابی کرده‌اند و یک کمیته بین‌ المللی متشکل از کارشناسان مقدار مصرف روزانه قابل قبول (ADI) را تعیین کرده‌اند. کاربرد آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده اکنون بسیار رایج است.

مقدار مصرف آسپارتام در اروپا بین 2.8 تا 10.1 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز است. تخمین زده می شود که حتی برای کودکان و مصرف کنندگان بالا مانند دیابتی ها این مقدار بسیار کمتر از میزان مصرف روزانه قابل قبول (ADI) تعیین شده توسط کمیته بین المللی کارشناسان سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) باشد.

پس از مصرف، آسپارتام به خودی خود وارد جریان خون نمی شود بلکه در روده به سه جزء اسید آسپارتیک، فنیل آلانین و متانول تجزیه می شود. به دنبال این، غلظت فنیل آلانین در خون ممکن است پس از دوزهای بالا که از میزان مصرف روزانه قابل قبول (ADI) فراتر رود، افزایش یابد، در حالی که اسید آسپارتیک و متانول افزایش نمی یابد.

کاربرد آسپارتام

کاربرد آسپارتام به عنوان یک ماده شیرین کننده ایمن و کم کالری در مایعات و نوشیدنی ها بسیار رایج است. این شیرین کننده به عنوان یک شیرین کننده با شدت بالا در محصولات مخلوط خشک، به عنوان جایگزین شکر در شیرین کننده های رومیزی و در تعداد زیادی از محصولات نیمه مایع و منجمد استفاده کرد. این ترکیب طعمی تمیز و شیرین را بدون هیچ گونه طعم فلزی ارائه می دهد. همچنین می تواند به عنوان یک تقویت کننده طعم در کاربردهای خاص عمل کند.

شیرینی آسپارتام 180 تا 200 برابر ساکارز است. به عنوان یک شیرین کننده مغذی با ارزش کالری 4 کیلوکالری در گرم، تنها به مقادیر کمی از آن نیاز است که به این معنی است که عملاً هیچ تأثیر بر کالری محصول نهایی ندارد. همچنین برای بیماران دیابتی مناسب است زیرا یک دی پپتید متیل استر است اما کربوهیدرات نیست.

آسپارتام را می توان بدون محدودیت در تعداد زیادی از برنامه های غذایی به عنوان یک شیرین کننده شدید استفاده کرد، به استثنای مواردی که نیاز به پخت طولانی مدت در دمای بالا، مانند پخت یا سرخ کردن و کاربردهای خاص در محدوده pH خنثی و قلیایی دارند.

کاربرد آسپارتام هیچ حجم، ساختار، حس دهانی یا ویسکوزیته ای ایجاد نمی کند. مواد حجیم کننده مناسب را می توان همراه با آن در غذاهای نیمه مایع و جامد به کار برد تا جایگزین خاصیت حجمی خاصی از ساکارز شود.

آسپارتام یک افزودنی ارزشمند در بخش مواد غذایی کم کالری است که اجازه می ‌دهد «غذاهای سبک» با خواص ارگانولپتیکی بسیار شبیه به محصولات غذایی پر کالری باشد.

بیشتر بخوانید: سوکرالوز

عوارض آسپارتام برای سلامتی چیست؟

اگر یافته های علمی یا حتی آمارهای ساده را خلاصه کنید، باید به این نتیجه برسید که آسپارتام نمی تواند به کاهش وزن شما کمک کند. به همین ترتیب، نگرانی های جدی در مورد این شیرین کننده استاندارد در رابطه با متابولیسم، سلامت قلب، بیماری کلیوی، سلامت روان یا حتی بیماری های عصبی وجود دارد.

با اینحال آسپارتام بیش از 30 سال است که در سراسر جهان استفاده می شود و تعداد بیماری ها نیز در این مدت به طور قابل توجهی افزایش یافته است. احتمالاً عوارض جانبی آسپارتام و نوشابه رژیمی نقش مهمی در این پیشرفت ایفا کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا