صنایع شیمیایی

آشنایی با نفت سفید و کاربردهای آن

نفت سفید مایعی شفاف و قابل اشتعال است که با بویی تند شناخته می شود. نفت سفید از هیدروکربن های مختلفی که دارای زنجیرهای 11 تا 13 کربن هستند، تشکیل شده است و فراریت کمتری نسبت به بنزین دارد. این ماده با نام نفت زغال نیز شناخته می شود. زیرا نخستین بار از قطران زغال سنگ تولید شد. از کاربرد نفت سفید در تجهیزات گرمایشی خانگی ایستا و متحرک بسیار استفاده می شود. امروزه تولید نفت سفید از تقطیر نفت خام صورت می پذیرد. قیمت نفت سفید تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. برای خرید نفت سفید در مقادیر صنعتی می توان به شرکت های عرضه کننده نفت مراجعه نمود.

نفت سفید چیست

نفت سفید مایعی روغن شکل و قابل احتراق است که ویسکوزیته پایینی دارد. از این محصول به عنوان سوخت جهت تولید گرما، نور و نیرو استفاده می شود. نفت سفید با نام های دیگری همچون روغن گرمایش، 28 ثانیه، روغن لامپ، کروسین، روغن سوزی و سوخت دیگ نیز شناخته می شود. نفت سفید یک سوخت هیدروکربنی است و از تقطیر جزئی نفت خام به دست می آید.

این ماده با واژه کروسین (Kerosene) در کشورهایی همچون آرژانتین، استرالیا، کانادا، هند، نیجریه و آمریکا شناخته می شود. در برخی از کشور ها همچون شیلی، آفریقای جنوبی، نروژ و انگلیس نیز آن را با نام پارافین می شناسند. از نفت سفید به عنوان سوخت موتور جت و سوخت خانه‌ها طور گسترده استفاده می شود. جالب است بدانید که در بسیاری از مولد های برق قدیمی هم از این ماده به عنوان سوخت استفاده می‌ شود.

کاربرد نفت سفید

این ماده اصلی ترین سوخت هواپیماها است. درواقع این ماده بیش از ۶۰٪ از سوخت هواپیما را تشکیل می دهد.

نفت در سیستم های گرمایش مرکزی و به عنوان ماده تمیز کننده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پخت و پز با این ماده نیز در کشورهای در حال توسعه بسیار صورت می پذیرد. نفت جایگزین خوبی برای سوخت جامد، زیست توده و زغال سنگ است.

در مکان هایی که دسترسی به برق امکان پذیر نیست از فانوس های نفت سفید استفاده می شود.

می توان از این ماده به عنوان حلال نیز استفاده نمود. زیرا قادر به حذف سایر مشتقات نفتی همچون روغن ها و روان کننده ها است. از طرفی این فرآورده نفتی با بسیاری از مایعات صنعتی مخلوط می گردد.

کاربرد به عنوان عامل خنک کننده در تولید و تیمار فلزات در شرایط بدون اکسیژن یکی دیگر از موارد مصرف نفت است.

این ماده به عنوان یک هیدروکربن سنتتیک در آزمایش های خوردگی برای شبیه سازی نفت خام در شرایط میدانی در صنعت نفت به کار گرفته می شود.

البته کاربرد نفت سفید در طی سال ها به دلیل دسترسی بهتر به برق و گاز طبیعی کاهش یافته است. اما هنوز هم از آن در کشورهای در حال توسعه برای پخت و پز، گرمایش و روشنایی استفاده می شود. امروزه در سطح جهان حدود ۵۰۰ میلیون خانوار سوخت های این چنینی را برای ایجاد روشنایی مورد استفاده قرار می دهند.

خواص نفت سفید

نفت سفید، هیدروکربنی شفاف است. این ماده در دمای بین ۱۵۰ تا ۲۷۵ درجه سانتی‌ گراد از تقطیر جز به جز نفت خام به دست می‌آید. اجزای اصلی این ماده هیدروکربنی دارای آلکان‌ها و سیکلو آلکان‌ های شاخه‌ دار و خطی هستند. این موضوع فارغ از منشا نفت خام یا نحوه فرآوری آن است. نقطه شعله برای این ماده، دمایی بین 37 تا ۶۵ درجه سانتی‌ گراد بوده و دمای خود اشتعالی آن نیز  برابر با ۲۲۰ درجه سانتی‌ گراد است. نقطه انجماد آن نیز بین 40- تا 47- درجه سانتی‌گراد، بسته به نوع آن ذکر شده است.

نفت سفید را از کجا بخریم

برای تهیه نفت سفید در مقادیر صنعتی می توان به شرکت های عرضه کننده این محصول به صورت حضوری و یا غیر حضوری مراجعه نمود.

برای خرید مقادیر کم از کروسین نیز می توان به فروشگاه های عرضه کننده این ماده در سطح شهر مراجعه نمود. فروش نفت سفید در بطری های کوچک، حتی در سوپر مارکت های نزدیک به جنگل ها نیز صورت گرفته و قابل تهیه است.

قیمت نفت سفید

قیمت نفت سفید می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون درجه خلوص و همین طور نرخ ارز قرار داشته باشد. کشور ما ایران دارای منابع عظیمی از نفت و گازبوده و از این جهت این ماده قیمت بالایی در بازار ایران ندارد. توجه نمایید که این ماده قابل اشتعال بوده و در هنگام استفاده باید نکات ایمنی را رعایت نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا