صنایع شیمیایی

آشنایی با ویژگی ها و خواص جوهر لیمو

اسید سیتریک یا جوهر لیمو از اسیدهای آلی و طبیعی بوده و می‌توان آن را در میوه هایی مانند لیموترش و پرتقال یافت. خواص اسید سیتریک و کاربرد گسترده آن موجب تولید صنعتی این ماده شده است. از کاربرد جوهر لیمو در صنایع غذایی جهت تولید نوشابه، آب میوه استفاده می‌شود. از خواص اسید سیتریک در صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی نیز استفاده های زیادی صورت می‌پذیرد. خواص جوهر لیمو علاوه بر طعم دهندگی موجب تنظیم pH محصولات نیز خواهد شد. در ادامه این مطلب به بررسی خواص جوهر لیمو برای پوست، خواص اسید سیتریک برای لاغری، مضرات اسید سیتریک برای دندان و… می پردازیم. با ما همراه باشید.

خواص جوهر لیمو برای پوست

استفاده از جوهر لیمو برای پوست بسیار مفید است. جوهر لیمو دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد چروک بوده و بنابراین از پیری زودرس ممانعت به عمل می‌آورد. خواص لایه برداری اسید سیتریک در محصولات پوستی موجب تازگی و باز شدن منافذ پوستش شده و رنگ پوست را روشن می کند.

البته باید به این نکته نیز توجه شود که بروز علائم حساسیتی مانند قرمزی، خارش و سوزش پوست می‌تواند از عوارض مصرف این ماده محسوب شود. در صورت بروز هر یک از این علائم بر روی پوست باید به‌سرعت محصول را از سطح پوست پاک کرده و با آب به طور کامل شستشو داد. خواص جوهر لیمو برای پوست به شرح زیر است:

  • منافذ پوستی را باز می کند.
  • علائم ناشی از آفتاب سوختگی را بهبود می‌بخشد.
  • به کاهش چین و چروک کمک می کند.
  • برای پوست های مستعد آکنه مفید است.

خواص جوهر لیمو برای دندان

امروزه افزایش استفاده از مواد غذایی فرآوری شده موجب شده است تا در برخی موارد آسیب هایی به دندان ها وارد شود. مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدینی هایی حاوی اسید سیتریک می‌تواند موجب ایجاد حفره هایی در دندان ها شود. از خواص اسید سیتریک برای دندان حل کردن مینای دندان است. بنابراین جهت کاهش مضرات اسید سیتریک بعد از مصرف مواد غذایی حاوی آن باید دهان را با آب شسته تا از عوارض آن ممانعت شود.

جوهر لیمو برای لاغری

در گذشته افرادی که قصد کاهش وزن داشتند از سودا در رژیم لاغری استفاده می‌کردند. اما امروزه این رژیم های غذایی با خواص اسید سیتریک جایگزین شده‌اند. خواص اسید سیتریک در لاغری موثر است.

  • موجب جذب مواد مغذی از دیواره های مری خواهد شد.
  • اندام های داخلی را سم زدایی می‌کند.
  • از ایجاد سنگ مدفوع ممانعت می‌ کند.
  • موجب افزایش فرآیندهای متابولیک در بدن و کاهش وزن می ‌شود.
  • موجب خروج آب اضافی بدن می‌شود.
  • اشتها را کاهش می‌دهد.
  • موجب بهبود ویسکوزیته و غلظت بزاق می‌شود.

توجه شود که این ماده معجزه نکرده و نقش مکمل دارد. بنابراین همواره ورزش و رژیم غذایی در جایگاه نخست قرار دارد. مصرف بی رویه این محصول موجب نقض اندام ها و سیستم های بدن می‌ شود.

مضرات جوهر لیمو

مصرف جوهر لیمو موجب تحریک معده می‌شود و مصرف آن برای افراد مبتلا به زخم معده مناسب نیستت. مصرف مکرر و بیش از حد اسیدسیتریک عوارضی همچون ناتوانی، اضطراب و بی خوابی، اختلال در عملکرد و… را منجر می شود. مصرف این اسید موجب کاهش وزن می شود، اما این به دلیل کمبود رطوبت است.

مقدار جوهر لیمو در مربا

از خواص بی نظیر جوهر لیمو می‌توان به خاصیت نگهدارندگی، طعم دهندگی و تنظیم کنندگی pH مواد غذایی اشاره نمود. این ماده به دلیل خواص بی نظیرش در تهیه انواع مرباهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا جوهر لیمو سرطان زاست

اسید سیتریک با جلوگیری از تکثیر سلولی از رشد سلول های سرطان دهان پیشگیری کرده و بعلاوه سیترات قادر به سرکوب رشد تومور است. این ترکیب فاقد گلوتن بوده و افراد مبتلا به سلیاک نیز قادر به استفاده از آن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا