صنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

نشادر (کلرید آمونیوم) چیست و چه کاربردی دارد؟

نشادر ماده ای معدنی است که با فرمول NH4Cl شناخته می شود. از خواص نشادر انحلال پذیری آن در آب است. محلول این نمک مقداری حالت اسیدی دارد. از کاربرد نشادر به‌عنوان کود در کشاورزی استفاده می شود. از دیگر کاربرد نشادر استفاده از آن به عنوان مکمل در خوراک دام و طیور است. موارد مصرف نشادر متنوع بوده و در صنایع مختلفی استفاده می شود. از این رو خرید و فروش نشادر در بازار بسیار صورت می پذیرد. برای خرید آمونیوم کلرید و یا اطلاع از قیمت نشادر به سایت مراکز عرضه کننده مواد صنعتی مراجعه نمایید.

نشادر چیست

نشادر یا کلرید آمونیوم ماده ای است که با فرمول شیمیایی NH4Cl شناخته می شود. آمونیوم کلرید با نام نمک آمونیاکی نیز شناخته می ‌شود. این ماده کریستـالی، بدون رنگ است و به شکل پودری نیز عرضه می گردد. شکل پـودر نشادر به رنگ سفید است. استفاده از کلرید آمونیوم در کشاورزی به دلیل داشتن نیتـروژن و یون آمونیوم استفاده می شود. این ماده غنی از نیتروژن بوده و در تولید کودهای شیمیایی کشاورزی استفاده می شود.

کاربرد نشادر

کاربرد در مصارف پزشکی

این ماده به عنوان ماده خلط آور در داروهای ضد سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با تحریک برونش ها عمل خلط آوری را ایجاد می کند. این ماده باعث تولید مایع اضافی در دستگاه تنفس شده و موجب راحتی تنفس می گردد. توجه شود که نمک های آمونیوم تحریک کننده مخاط معده هستند و در مواردی حالت تهوع و استفراغ ایجاد خواهند نمود.

نشادر به عنوان عامل اسیدی کننده سیستمیک در معالجه متابولیک شدید شناخته می شود. این ماده شیمیایی در آزمایش اسید خوراکی و جهت تشخیص اسیدوز توبولار کلیوی دیستال و حفظ نمودن pH اسیدی ادرار، در درمان اختلالات دستگاه ادراری به کار گرفته می شود.

کاربرد نشادر در صنایع غذایی

نشادر خوراکی به عنوان افزودنی غذایی با شماره E510 شناخته می شود. همچنین از آن در تولید نان جهت تامین ماده مغذی مخمر و به عنوان عامل اسیدی کننده استفاده می شود. آمونیوم کلرید یک مکمل خوراکی برای گاوها است.

کلرید آمونیوم در کشاورزی

کلرید آمونیوم یا نشادر در کشاورزی کاربردی گسترده دارد. از اساسی و مهم‌ ترین کاربرد نشادر می توان به استفاده از آن جهت تولید کود شیمیایی اشاره نمود. لازم به ذکر است که نام تجاری کلرید آمونیوم نشادر است. کود شیمیایی نشادر به دلیل دارا بودن نیتروژن فراوان در کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. این ماده به حاصلخیزی خاک کمک زیادی کرده و موجب افزایش چشمگیر بازدهی محصولات کشاورزی می گردد.

کلرید آمونیوم منبعی غنی از نیتروژن بوده و مصرف کلرید آمونیوم در صنعت کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. میزان نیتروژن قابل جذب توسط ریشه‌های گیاهان در خاک ناچیز است. بنابراین استفاده از کلرید آمونیم در صنعت کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کود شیمیایی آمونیوم کلرید گزینه بسیار خوبی برای کشاورزانی است که به دنبال افزایش بازدهی محصولاتشان هستند. مصرف این کود موجب افزایش حاصلخیزی خاک زمین های کشاورزی می شود. درصورتی که این کود شیمیایی در زمان های مناسب و با توجه به نوع محصول استفاده شود، بازدهی محصولات کشاورزی بیشتر خواهد شد. کود شیمایی کلرید آمونیوم در کشاورزی از 25 درصد نیتروژن برخوردار است.

عوارض و خطرات آمونیوم کلراید

آمونیوم کلرید (نشادر) اگر با چشم و پوست تماس یابد موجب سوزش شدید می شود. در صورت تماس این ماده با این نواحی باید با مقدار زیادی آب شسته شده و در صورت لزوم به پزشک مراجعه شود.

بلع تصادفی آمونیوم کلرید موجب سوزش مخاط می‌شود. نوشیدن مقدار زیادی آب و وادار کردن فرد به استفراغ در این مواقع توصیه می شود.

در صورت استنشاق این ماده فرد باید به هوای آزاد منتقل شود.

خرید نشادر

کلرید آمونیوم ماده ای معدنی است و در صنایع مختلف کاربرد دارد. تولید کنندگان کودهای کشاورزی اغلب از کلرید آمونیوم جهت تامین نیتروژن در تولید کود خریداری و استفاده می کنند. این ترکیب شیمیایی بی رنگ بوده و فرم محلول آن کمی اسیدی است. بنابراین ذخیره سازی آن با مواد اکسید کننده قوی می تواند موجب انفجار و آتش سوزی گردد. برای خرید نشادر در گرید های مختلف به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

فروش کلرید آمونیوم

فروش کلرید آمونیوم در گرید های تجاری و خوراکی صورت می پذیرد. قیمت کلرید آمونیوم با توجه به گرید تولید شده و درجه خلوص در بازار متفاوت است. توجه شود که گرید خوراکی این ماده به دلیل داشتن درجه خلوص بالا از انواع صنعتی گران تر است. همچنین برند تجاری محصول نیز بر قیمت آن موثر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا