صنایع شیمیایی

آهک هیدراته چیست و چه کاربردهایی دارد

آهک هیدراته که گاهی به آن آهک کدر نیز می گویند، آهک زنده ای است که تا زمانی تمام اکسیدهای کلسیم و منیزیم به هیدروکسید تبدیل شوند، آب به آن اضافه می شود. آب تشنگی آهک را از بین می برد. این آهک کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد.

آهک هیدراته عمدتا در تصفیه آب، کشاورزی و ساخت و ساز استفاده می‌شود. می توان از آن در برخی از کاربردهای صنعتی مشابه آهک زنده نیز استفاده کرد. آهک هیدراته برای تصفیه فاضلاب و پسماندهای صنعتی و کنترل بو نیز بسیار کاربرد دارد. آهک هیدراته یک عنصر ضروری در ساخت ملات گچ برای سفید کاری و گچ بری است.

این ترکیب هنگامی که به عنوان یک بهبود دهنده خواص برای آسفالت استفاده می شود چسب های موجود در آسفالت را تقویت می کند. این آهک مقاومت آسفالت را در برابر شیاردار شدن بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، آهک هیدراته استحکام کششی بیشتری را در مقایسه با آسفالت های تصفیه نشده و مایع ارائه می دهد. این ترکیب را می توان برای تقویت خاک های پایه در محل ساختمان سازی برای استحکام طولانی مدت و تراکم بهتر نیز استفاده کرد.

تاریخچه استفاده از آهک

تولید آهک یکی از قدیمی ترین فرآیند های شیمیایی بشر است که ریشه آن به قبل از تاریخ ثبت شده باز می گردد. دو نوع آهک در صنعت وجود دارد، آهک زنده و آهک هیدراته که از نظر ترکیب شیمیایی و کاربرد متفاوت هستند. اشکال جامد میله ای شکل آهک زنده در زمان های قدیم برای گرم کردن نورافکن ‌های تئاتر استفاده می ‌شدند تا نور سفید شدیدی تولید شود.

آهک یک محصول قلیایی تولید شده از سنگ آهک یا کربنات کلسیم است. برای تولید این محصول سنگ آهک خرد شده و به یک کوره دوار بزرگ ارسال می‌شود. این ماده توسط گاز طبیعی و سوخت های فسیلی تا دمای حدود 2000 درجه فارنهایت گرم می شود تا با فرآیندی از سوختن کنترل شده به نام کلسیناسیون برسد. در این مرحله کربن موجود در سنگ آهک خارج شده و آهک ایجاد می‌شود.

روش تولید آهک هیدراته

آهک‌هیدراته از آهک زنده مشتق می شود. بنابراین برای اینکه بفهمید آهک‌هیدراته از کجا می آید، ابتدا باید بدانید آهک زنده چگونه تولید می شود. آهک زنده با قرار دادن سنگ آهک یا کربنات کلسیم (CaCO3 ) در دمای بالا برای مدت طولانی از طریق فرآیندی به نام کلسینه شدن تولید می شود.

در طول این فرآیند، گاز CO 2 از مخلوط خارج می شود و تنها بخش اکسید کلسیم یا آهک زنده آن باقی می ماند. آهک زنده را می توان با اضافه کردن نسبت معینی از آب و هم زدن کامل آن، به آهک‌هیدراته تبدیل کرد. در این فرآیند هیدراتاسیون، پودری با چگالی کم، خشک و حجیم تولید می شود.

 

تفاوت بین آهک زنده و آهک هیدراته چیست؟

آهک‌هیدراته از بسیاری جهات شبیه آهک زنده است. به عنوان مثال، هر دو نوع آهک را می توان در اصلاح و تثبیت خاک استفاده کرد. علاوه بر این، آهک هیدراته و آهک زنده خواص مهندسی خاک مانند کاهش شاخص پلاستیسیته و افزایش استحکام و ظرفیت باربری را بهبود می بخشد.

مانند آهک زنده، آهک هیدراته را می توان برای فرآیندهای خشک کردن استفاده کرد. اما ظرفیت خشک کردن آهک‌هیدراته کاهش یافته است، زیرا قبلا در طول فرآیند هیدراتاسیون با مقداری آب ترکیب شده است. آهک هیدراته به اندازه آهک زنده کارآمد نیست، زیرا برای کاربردهای مشابه به افزایش میزان دوز نیاز دارد.

تفاوت دیگر بین این دو آهک، واریانس (Variance) بالا در چگالی آنها است. آهک‌هیدراته یک ماده بسیار ظریف است. از سوی دیگر، آهک زنده چگالی ظاهری بالاتری نسبت به آهک هیدراته دارد. این بدان معناست که همان مقدار آهک زنده، بر حسب وزن، حجم کمتری را نسبت به آهک‌هیدراته اشغال می ‌کند و در نتیجه هزینه‌ های حمل و نقل کاهش می ‌یابد.

در نهایت، دو عامل بسیار مهم هزینه و در دسترس بودن، باعث تفاوت این دو نوع آهک می شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، آهک‌هیدراته با پردازش بیشتر آهک زنده تولید می شود. این پردازش منجر به هزینه های اضافی می شود و در دسترس بودن آهک‌هیدراته منطقه ای است.

 

آیا آهک هیدراته خطرناک است؟

مانند هر ماده شیمیایی دیگر، هنگام کار با آهک هیدراته باید نکات ایمنی را رعایت کرد. آهک هیدراته می تواند برای سلامتی انسان عوارض جانبی در پی داشته باشد. استفاده از تجهیزات حفاظت فردی برای محافظت از ذرات گرد و غبار این ماده شیمیایی از ورود به چشم، سیستم تنفسی و دور نگه داشتن از پوست بسیار ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا