صنایع شیمیایی

آیا اسید فسفریک برای کلیه ها مضر است؟

امروزه اسید فسفریک در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع غذایی ازجمله صنایعی است که در تولید محصولاتی همچون نوشابه از کاربرد اسید فسفریک بهره می برد. البته کاربرد اسید فسفریک در صنایع دیگری همچون کشاورزی و تولید کود نیز صورت می پذیرد. عوارض اسید فسفریک موجب شده است که کاربرد آن در بسیاری از کشورها محدود شود. استفاده از اسید فسفریک می‌تواند برای کلیه ها مضر باشد و بعلاوه پوسیدگی دندان ها را تشدید نماید. انواع اسید فسفریک در گرید های خوراکی و صنعتی و در خلوص‌های مختلف تولید شده و در بازار عرضه می گردند. قیمت اسید فسفریک به گرید تولید شده و شرکت تولید کننده آن وابسته است. برای خرید اسید فسفریک می توان به سابیت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد و قیمت اسید فسفریک خوراکی و صنعتی و همین طور عوارض و مضرات آن در سلامتی می پردازیم. همراه ما باشید.

کاربرد اسید فسفریک

اسیدفسفریک به عنوان یک افزودنی غذایی رایج در صنایع غذایی شناخته می شود. البته استفاده بیش از حد از اسیدفسفریک با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان همراه است. اسیدفسفریک ماده بی رنگ و بی بو است که از آن در تولید کود، مواد شوینده، مواد غذایی و انواع نوشیدنی ها استفاده می شود. استفاده از اسیدفسفریک در مواد غذایی موجب ایجاد طعم و عطر دلپذیری به مواد غذایی می شود.

مضرات اسید فسفریک برای کلیه

نوشابه‌ های کولا غنی از اسیدفسفریک می توانند موجب ایجاد عوارضی در بدن شوند. این ماده با تغییرات ادراری، بیماری های مزمن کلیوی و سنگ کلیه مرتبط است. کلیه‌ های سالم بدن را از وجود فسفر اضافی پاکسازی می کنند. اسیدفسفریک اضافی به کلیه‎‌ ها آسیب زده و برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی خطرناک است.

به بیماران کلیوی باید از غذاهای حاوی فسفر بالا خودداری کنند. به طور طبیعی بسیاری از غذاها حاوی فسفر هستند. بنابراین دریافت فسفر به اندازه کافی از طریق تغذیه صورت می پذیرد. اما مشکل جایی آغاز می گردد که از غذاهای حاوی اسیدفسفریک مانند کولا و سایر غذاهای فرآوری شده بیشتر استفاده می شود. مصرف این ماده می تواند منجر به فسفر مازاد در بدن شود. مطالعه‌ای عادات غذایی 465 فرد مبتلا به بیماری مزمن کلیه و 467 فرد سالم را بررسی نموده است. این پژوهش اثرات منفی اسیدفسفریک بر سلامتی را به طور واضح نشان داده است.

خطرات اسید فسفریک در نوشابه

اسیدفسفریک در گرید خوراکی و صنعتی تولید می‌شود. گرید خوراکی برای بدن بی خطر است، اما اگر مصرف آن محدود باشد. مصرف بیش از حد نوشابه های گازدار موجب زیان هایی در سلامتی خواهد شد. افزایش ریسک ابتلا به پوکی استخوان از جمله خطرات مصرف بیش از حد اسیدفسفریک است. البته در افراد مسن این تاثیر بیشتر به چشم می خورد. بنابراین از مصرف بیش از حد نوشابه در افراد مسن باید ممانعت شود. اسیدفسفریک نوشابه موجب آسیب به مینای دندان ها می شود. بنابراین پوسیدگی دندان ها یکی دیگر از عوارض نامطلوب آن است. بروز سنگ کلیه در اثر مصرف اسیدفسفریک در نوشابه ها یکی دیگر از خطرات این ماده شیمیایی است.

مضرات اسید فسفریک بر دندان

نوشابه حاوی مقادیری از اسیدفسفریک و اسید سیتریک است. هر دو این مواد برای دندان ها بسیار مضر هستند. اسیدها  مینای دندان را نرم کرده و به‌این‌ترتیب خطر پوسیدگی دندان را افزایش خواهند داد. بنابراین استفاده از آن‌ها باید محدود گردد.

قیمت اسید فسفریک خوراکی

اسیدفسفریک در گرید های خوراکی و صنعتی تولید می گردد. بنابراین قیمت های مختلفی در بازار خواهد شد. قیمت این ماده صنعتی تحت تاثیر درجه خلوص، گرید تولید شده، شرکت تولید کننده و نرخ ارز قرار دارد. توجه شود که محصولات وارداتی همواره قیمت های بیشتری نسبت به انواع تولید داخل دارند. نرخ ارز نیز به عنوان یک عامل تاثیر گذار، بر قیمت محصولات وارداتی تاثیر بیشتری دارد. مقدار خریداری شده از محصول نیز بر قیمت آن موثر است. بدیهی است بسته بندی هایی با وزن بیشتر قیمت بیشتری در بازار دارند.

خرید و فروش اسید فسفریک

خرید و فروش اسیدفسفریک در بازار به دلیل کاربردهای صنعتی گسترده اش بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این محصول می توان به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود. فروش غیر حضوری محصولات صنعتی امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است که می توان در وقت و هزینه صرفه جویی نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا