کشاورزی و دامپروری

اثرات مثبت اسید سیتریک در کشاورزی

اسید سیتریک یک اسید آلی ضعیف است که کابردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. یکی از این کاربردهای استفاده در صنعت کشاورزی است. شما از این اسید ضعیف می توانید برای تقویت گیاهان خود استفاده کنید. مصرف اسید سیتریک رقیق برای جلوگیری از بروز بیماری ها و افزایش قدرت دفاعی درختان میوه و سبزیجات بسیار توصیه می شود.

شما از این اسید می توانید برای رفع گرفتگی های سیستم آبیاری خود نیز استفاده کنید. اسید سیتریک به صورت رقیق شده برای از بین بردن کربنات کلسیم و منیزیم در سیستم آبیاری بسیار مفید است. کنترل PH توسط این اسید برای این کاربرد بسیار مهم است و باید به آن توجه خاصی داشته باشید.

این ترکیب با اکثر کودهای کشاورزی سازگار است. شما می توانید از این اسید برای دفع حملات احتمالی آفات و قارچ های استفاده کنید. اسید سیتریک یک قارچ کش طبیعی است که در کشاورزی بسیار استفاده می شود.

سیتریک اسید موجود در بازار معمولا به روشی تجاری تولید می شود و دارای دو گرید غذایی و صنعتی است. گرید صنعتی این اسید برای استفاده در کشاورزی بسیار مفید است. در دوران قدیم آن را از مرکباتی مانند لیمو، پرتقال و نارنگی تولید می شده است. اما این روش تولید بسیار هزینه بر است. بنابراین امروز از روش های دیگر برای تولید آن استفاده می شود.

فواید اسید سیتریک برای کشاورزی

مصرف اسید سیتریک در دوزهای کم برای کشاورزی و تقویت گیاهان و درختان بسیار مفید است. اما باید توجه داشته باشید از مصرف مکرر و دوزهای قوی از این اسید برای گیاهان خود اجتناب کنید. زیرا ممکن است باعث آسیب به گیاهان شما شود.

گیاهان در طول فتوسنتز با آزاد کردن انرژی از گلوکز و سایر قندهای ذخیره شده آدنوزین تری فسفات (ATP) را می سازند. در طی تنفس هوازی، سلول از اکسیژن برای سوزاندن مولکول ها و آزاد سازی انرژی استفاده می کند، این واکنش که برعکس فتوسنتز است. این اسید یکی از اجزا اصلی چرخه کربس در سلول های گیاه است بنابراین وجود اسید سیتریک برای رشد گیاه بسیار مفید و لازم است.

یکی از مهمترین عوامل برای رشد گیاه PH خاک است. PH مناسب برای رشد مطلوب گیاه بین 5 تا 7 است. شما از اسید سیتریک می توانید برای کاهش PH خاک های قلیایی استفاده کنید. ولی هنگام استفاده از این اسید به PH خاک بسیار مراقب باشید.

تاثیرات مثبت استفاده از اسید سیتریک در کشاورزی

  • PH خاک را کاهش می دهد. این خاصیت برای خاک های قلیایی بسیار مفید است
  • گرفتگی های سیستم آبیاری را باز می کند. شما می توانید از رقیق شده این اسید برای از بین بردن رسوبات کربنات کلسیم و منیزیم در سیستم آبیاری خود استفاده کنید.
  • یک قارچ کش طبیعی است و از آن می توانید برای تقویت گیاهان خود در مقابله با آفات و قارچ ها استفاده کنید.
  • باعث دفع قورباغه ها از گیاهان شما می شود. این اسید باعث ایجاد یک ترکیب شیمیایی خاص بر روی برگ های گیاهان می شود که باعث دفع قورباغه ها می شود.
  • برای دفع علف های هرز نیز مفید است. استفاده مکرر در دوزهای پایین از این اسید برای از بین بردن علف های هرز بسیار موثر است.

اثرات منفی استفاده از اسید سیتریک در کشاورزی

مصرف مقدار زیاد این ترکیب در غلظت بالا، می تواند باعث از بین رفتن دانه های گیاه شما شود. همچنین مصرف زیاد این اسید از جوانه زدن گیاه شما جلوگیری می کند. بنابراین توصیه می شود از این اسید در کشاورزی به مقدار مناسب استفاده کنید و همیشه خاک گیاه خود را با PH متر اندازه گیری کنید. خاک اسیدی ممکن است باعث از بین رفتن ریشه های گیاه شما و در نتیجه از بین رفتن گیاه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا