غذایی و دارویی

اسانس آب نبات چیست و چه کاربردی دارد

اسانس آب نبات یک اسانس خوراکی است که کاربرد بسیار زیادی در صنایع غذایی و رایحه درمانی دارد. از این اسانس در تولید محصولاتی مانند شکلات، آبنبات ها و بسیاری دیگر از محصولات شیرین استفاده می شود. این ماده علاوه بر بهبود طعم و خواص، فوایدی نیز برای سلامتی به همراه دارد.

اسانس آب نبات اغلب ترکیبی از اسانس های مختلف با بوی شیرین است. بسیاری از اسانس های گیاهی مانند نعناع، ​​لیمو و پرتقال معمولا برای طعم دادن به دسرها، آب نبات ها و شکلات استفاده می شوند. اسانس های درجه غذایی بسیار غلیظ هستند و در صورت استفاده به مقدار مناسب به عنوان طعم دهنده بی خطر هستند، اما نباید این محصولات گیاهی به صورت غلیظ مصرف شوند.

استفاده از اسانس آب نبات راه بسیار خوبی برای به دست آوردن رایحه ای سرگرم کننده است. این محصولات طبیعی دقیقا بوی شبیه آب نبات و سایر شیرینی ها دارند و برای کاهش اشتها بسیار مفید هستند. اسانس های مانند گریپ فروت، لیمو، لیموترش، پرتقال و نارنگی بوی شیرین و شبیه آب نبات دارند.

فواید مصرف اسانس آب نبات

هزاران سال است که اسانس های گیاهی برای بهبود سلامتی و پیشگیری از بیماری به ‌طور ایمن استفاده می ‌شوند. افرادی که به دنبال راهی طبیعی برای سرکوب اشتهای بسیار زیاد خود هستند، می توانند از فواید اسانس های طبیعی مانند اسانس آب نبات بهره مند شوند.

تحقیقات نشان می دهد که اسانس های گیاهی در سطح سلولی با بیوشیمی ما تعامل دارند. این امر از طریق مولکول‌ های طبیعی موجود در گیاهان، مانند ترپن‌ ها که در اسانس ‌ها یافت می شود، رخ می ‌دهد. در کنار سایر عملکردها، ترپن ها بوی گیاهان را می دهند و بنابراین مسئول عطر اسانس ها هستند. بسیاری از ترپن ها تطبیق زا هستند، به این معنی که این قدرت را دارند که به بدن ما کمک کنند تا به استرس ها و محرک های محیطی واکنش نشان دهد.

رایحه های شیرین و معطر این محصولات باعث تحریک هیپوتالاموس در مغز می شود. هیپوتالاموس منطقه ای از مغز است که مسئول ایجاد احساس سیری است. مصرف اسانس آب نبات به صورت رایحه درمانی ممکن است در صورت لزوم وسیله ای طبیعی برای سرکوب یا تحریک اشتها باشد. به این ترتیب، مصرف این محصولات گیاهی ممکن است باعث سرکوب اشتها و در نهایت کاهش وزن از طریق تأثیرشان بر سیری و واکنش بدن به استرس شود.

بسیاری از مردم از فهمیدن رابطه بین خلق و خو، خواب، اشتها و کاهش وزن شگفت زده می شوند. ما معمولا وقتی به دنبال آرامش هستیم، هوس بستنی یا شکلات می‌ کنیم، یا به سراغ غذاهای ناسالم می ‌رویم. حالات کم انرژی، از نظر احساسی و جسمی، ما را مستعد پرخوری و مصرف غذاهای ناسالم می کند. به همین دلیل است که خواب و خلق و خو، بخشی از رابطه ما با مصرف مواد غذایی و کاهش وزن است. مصرف اسانس آب نبات باعث بهبود خلق و خو می شود؛ بنابراین این محصولات می ‌توانند از طریق مکانیسم‌ های مختلفی از کاهش وزن حمایت کنند.

 اسانس آب نبات در صنایع غذایی

برخی از معروف ترین اسانس های خوراکی با بوی شیرین و شیبه آب نبات عبارتند از:

  • اسانس رازیانه
  • اسانس نعناع فلفلی
  • اسانس لیمو

اسانس رازیانه به روش های مختلفی برای سرکوب اشتها عمل می کند. دانه های رازیانه حاوی هورمون ملاتونین هستند که به تنظیم چرخه خواب کمک می کند. خواب مناسب، هورمون گرسنگی گرلین را کاهش می دهد. با حمایت از چرخه خواب سالم، اسانس رازیانه ممکن است اشتها را سرکوب کرده و هوس مصرف مواد غذایی در اواخر شب را که با افزایش وزن مرتبط است، کاهش می دهد.

اسانس نعناع فلفلی قوی ترین اسانس گیاهی برای سرکوب اشتها است. تحقیقات نشان داده است که اسانس نعناع بر بخشی از هیپوتالاموس که مسئول احساس سیری است، تأثیر می ‌گذارد و ترشح هورمون‌ هایی مانند لپتین را تشویق می ‌کند که به کاهش اشتها کمک می ‌کند.

اسانس لیمو از طریق دو ترپن کلیدی، لیمونن و سیترال، به افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش سطح قند خون بسیار کمک می کند. مشخص شده است که سیترال موجود در اسانس لیمو تجمع چربی ها را کاهش می دهد و اثرات چاقی ناشی از رژیم غذایی را معکوس می کند. در حالی که لیمونن باعث کاهش قند خون، کلسترول و سطوح چربی تری گلیسیرید در کبد می شود. تحقیقات نشان داده است سیترال می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد که باعث چربی سوزی آسان تر و کارآمدتر در بدن می شود. لیمونن همچنین دارای خواص ضد اضطرابی است که ممکن است رفتارهای مرتبط با استرس پرخوری را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا