عمومی - آموزشی

اسانس خوراکی چیست و چه کاربردهای دارد؟

اسانس ها از مخلوطی از ترکیبات فرار طبیعی تشکیل شده اند که دارای طیف وسیعی از خواص شیمیایی مختلف هستند. استفاده از آن‌ها در برنامه ‌های غذایی و نوشیدنی برای انتقال بو و طعم نسبتا آسان و ایمن است. صنایع نوشیدنی، شیرینی، لبنیات، قهوه و چای، خوراک حیوانات خانگی ، شکلات، محصولات بهداشتی و فرآورده های گوشتی وغذاهای دریایی همگی از اسانس های خوراکی استفاده می کنند.

اسانس های خوراکی از انواع مختلفی از مولکول های آلی تشکیل شده اند که خواص شیمیایی متفاوتی دارند. با این حال، اکثر این مواد شیمیایی به طور کلی می توانند تحت تأثیر عوامل مشابه قرار گیرند. اسانس های خوراکی باید در ظروف در بسته و جای خنک نگهداری شوند و در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار نگیرند.

همچنین بهتر است بدانید که اسانس خوراکی مشتق شده از مرکبات به دلیل ترکیب شیمیایی خاص به واکنش های اکسیداتیو بسیار حساس تر هستند. تولید کنندگان معمولا خواصی مانند بو و را به راحتی با یک اسانس خوراکی به طعم طبیعی تبدیل می کنند.

اسانس های خوراکی به دلیل داشتن مزایایی مانند ضد میکروبی بودن، آنتی اکسیدان بودن و داشتن ترکیبات فعال زیستی به عنوان نگهدارنده غذاها مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، با توجه به اینکه هر اسانس و عصاره گیاهی در فعالیت‌های بیولوژیکی و خواص فیزیکوشیمیایی و حتی رایحه‌ها متفاوت است، انتخابی بودن استفاده برای برخی محصولات غذایی برای اطمینان از سازگاری بسیار مهم است.

کاربرد اسانس خوراکی

اسانس های خوراکی اغلب به عنوان عامل ایجاد طعم در بسیاری از غذاها استفاده می شوند.

اسانس های نعناع و اکالیپتوس به دلیل تازگی و خاصیت خنک ‌کنندگی در محصولات مراقبت از دهان و آدامس بکار می روند.

اسانس های ادویه‌ ای مانند فلفل سیاه، گشنیز، زیره، دارچین، اساس طعم‌های تند هستند.

اسانس مرکبات در تمام طعم های مرکبات و میوه های مورد استفاده در صنایع غذایی به عنوان یک عامل ایجاد طعم استفاده می شوند

مزایای استفاده از اسانس های خوراکی

ایجاد طعم دلپذیر

تنها با افزودن مقداری اسانس خانواده و دوستان خود را با مهارت های آشپزی خود تحت تاثیر قرار دهید. مجموعه کاملی از اسانس ها خوراکی مانند پرتقال، رزماری، وانیل و گل رز وجود دارد که مملو از رایحه‌ها و طعم‌های نشاط ‌آور هستند که طعم و مزه غذایی را که تهیه می کنید، افزایش می‌دهند. شما می توانید فقط چند قطره از یک اسانس خوراکی را در وعده های غذایی اصلی، سالاد، ماریناد یا حتی دسر اضافه کنید و از طعم بی نظیر ایجاد شده لذت ببرید.

عمر مفید وعده های غذایی را افزایش می دهند

بسیاری از اسانس های خوراکی دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی هستند که رشد باکتری ها را در غذا کنترل می کنند. آنها به عنوان نگهدارنده های طبیعی عمل می کنند که به تدریج در حال جایگزینی مواد مصنوعی با عوارض جانبی مضر در بخش مواد غذایی هستند. آشپزی با اسانس های گیاهی مانند پونه کوهی، آویشن، دارچین و روغن میخک با تولید مخمرها و قارچ های فاسد کننده مبارزه می کنند.

کاهش وزن به طور طبیعی

برخی از اسانس های خوراکی مانند رازیانه، اسطوخودوس و نعناع فلفلی برای تقویت سیستم گوارش بدن بسیار کاربردی هستند. اسانس گریپ فروت آنزیم ها را فعال کرده و چربی بدن را به سرعت تجزیه می کند. اسانس دارچین با کاهش میل به قند، انسولین و قند خون را کنترل می کند. ترکیب مصرف اسانس های خالص با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، کاهش وزن شما را تضمین خواهد کرد.

سلامتی عمومی بدن

اسانس های خوراکی منابع خوشمزه ای برای سلامتی بدن هستند. روز خود را با اسانس نعناع انرژی زا و با طراوت که در چای صبحگاهی یا آب لیمو و عسل استفاده می شود، شروع کنید. اسانس هل یک ضد عفونی کننده قوی است و معده را از عفونت محافظت می کند. اسیدیته را می توان با استفاده از اسانس زنجبیل در وعده های غذایی یا در کلوچه های پخته شده بهبود بخشید.

اسانس مریم گلی عدم تعادل هورمونی را درمان می کند و درد قاعدگی را کاهش می دهد. به صورت کلی می توان گفت که اسانس های زیادی نه تنها برای سیر کردن جوانه‌های چشایی بلکه برای تامین مواد مغذی نیز وجود دارد.

مصرف اسانس های خوراکی یک روش درمانی قابل توجه در شیوه زندگی امروزه است. اما، لازم است برخی از قوانین اساسی استفاده از اسانس ها را برای مصرف بدانید. اول از همه  بهتر است بدانید که فقط از اسانس های خالص و گرید غذایی استفاده کنید. اسانس ها مواد بسیار قوی و غلیظ گیاهانی هستند که برای مصرف خوراکی نباید بیشتر از دو قطره استفاده شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا