غذایی و دارویی

اسانس زغال اخته چیست و چه کاربردی دارد

اسانس زغال اخته یک اسانس گیاهی پرکاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی است که از دانه های زغال اخته استخراج می شود. تحقیقات جدید نشان داده است که زغال اخته حاوی میزان بسیار زیادی از آنتی اکسیدان های قوی برای سلامتی است. این دانه ها از نظر ارزش آنتی اکسیدانی از هر میوه و سبزی در جهان بالاتر هستند.

وقتی صحبت از مراقبت از پوست می شود، آنتی اکسیدان ها بسیار مهم هستند. به این دلیل که رادیکال ‌های آزاد موجود در بدن، سلامت پوست ما را کاهش می دهند و فرآیند های پیری را تسریع می‌ کنند و منجر به آسیب‌ های پوستی مانند رنگدانه، از دست دادن خاصیت ارتجاعی، چین و چروک و غیره می‌ شوند. آنتی ‌اکسیدان ‌ها از بدن ما در برابر آسیب ها و التهابات ناشی از رادیکال ‌های آزاد محافظت می‌ کنند.

اسانس زغال اخته از دانه های زغال اخته به وسیله ای فرآیند پرس سرد استخراج می شود. این اسانس گیاهی حاوی ترکیبات بسیار مفیدی از جمله اسیدهای چرب ضروری، توکوفرول ها، توکوترینول ها، ویتامین E و حاوی مقادیر زیادی فیتواسترول است. نسبت متعادل اسیدهای چرب ضروری امگا 3 به امگا 6 در این اسانس گیاه به آن فعالیت آنتی اکسیدانی عالی و جذب سریع توسط پوست را می دهد.

اسانس زغال اخته چیست

زغال اخته بر روی یک درختچه سبز رشد می کند و از زمان های قدیم برای درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTI) استفاده می شده است. مغذی ترین قسمت گیاه دانه های آن است. این دانه ها حاوی ترکیبات بسیار مفید و مغذی هستند. در طب سنتی از دانه های زغال اخته به روش های مختلف استفاده می شود.

اسانس زغال اخته از نظر آنتی اکسیدان بسیار غنی است و سرشار از ویتامین است که آن را برای استفاده در محصولات آرایشی ایده آل است. به دلیل تعادل خاص اسیدهای چرب امگا، روغنی سبک است که به سرعت نفوذ کرده و جذب پوست می شود. این روغن دارای خواص ضد پیری و ضد التهابی عالی است و در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می شود.

موارد استفاده از اسانس زغال اخته

این محصول گیاهی به خوبی با سایر اسانس ها مانند اسطوخودوس، رزماری، ترنج، چوب صندل، لیمو و یاس ترکیب می شود. اسانس زغال اخته به دلیل خواص درمانی بسیار زیادی که دارد، در جهان بسیار شناخته شده است. موارد استفاده از این محصول گیاهی عبارتند از:

  • به عنوان روغن ماساژ
  • به عنوان مرطوب کننده پوست
  • در تهیه عطر و صابون
  • در درمان اسکار آکنه
  • به عنوان حالت دهنده مو

این اسانس گیاهی سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت کلی بدن بسیار مفید است و یک منبع عالی از کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است. پلی فنول های موجود در این محصول گیاهی سلامت سلول ها را افزایش می دهد.

فواید مصرف اسانس زغال اخته

در طب سنتی مصرف این اسانس گیاهی برای بهبود بسیاری از مشکلات توصیه می شود. این محصول گیاهی حاوی ترکیبات بسیار مفیدی است. برخی از فواید اسانس زغال اخته برای سلامتی عبارتند از:

عفونت های ادراری را درمان می کند

تحمل عفونت ‌های دستگاه ادراری می ‌تواند دردناک و ناراحت ‌کننده باشد، به‌ ویژه زمانی که در مکان‌ های عمومی است. در طب سنتی اسانس زغال اخته برای درمان این مشکل بسیار توصیه می شود. این اسانس گیاهی از آنجایی که غنی از پروآنتوسیانین ها است به توقف اتصال باکتری ها به دیواره های مثانه کمک می کند و هر گونه باکتری را از دستگاه ادراری حذف می کند و عفونت های ادراری را تا حدود زیادی تسکین می دهد.

تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد

اگر میزان تری گلیسیرید بدن شما بالا باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشید. اسانس زغال اخته سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که باعث کاهش تری گلیسیرید و تقویت سلامت قلب می شود. همچنین به بهبود عملکرد مغز شما کمک می کند و از سایر فرآیندهای رشد در بدن پشتیبانی می کند.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

این اسانس گیاهی به عنوان یک ماده مفید برای ارتقای سلامت قلب در نظر گرفته می شود. از آنجایی که حاوی فلاونوئیدها است، به کاهش مشکلات قلبی بسیار کمک می کند. همچنین حاوی اسید سالیسیلیک است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

عوارض جانبی مصرف اسانس زغال اخته

هنگامی که این محصول گیاهی در مقادیر مناسب استفاده می شود، عوارض جانبی برای سلامتی به همراه ندارد. عوارض جانبی مصرف بیش از حد اسانس زغال اخته شامل اسهال، سردرد، تکرر ادرار و مشکلات گوارشی است. همچنین توصیه می شود زنان باردار و شیرده از مصرف این اسانس گیاهی خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا