غذایی و دارویی

اسانس شکلات چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس شکلات به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد به طور گسترده در رایحه درمانی و ماساژ درمانی استفاده می شود. این اسانس باعث نرمی و لطافت پوست می شود و کیفیت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. اسانس شکلات از دانه های کاکائو با استفاده از یک حلال هیدروکربنی استخراج می شود.

اسانس شکلات یک اسانس ترکیبی با رایحه بهشتی و شگفت انگیز شکلاتی عمیق است که بسیار غنی و پیچیده است. این اسانس یک ماده معطر عالی برای تقویت روحیه و الهام بخشیدن به خلاقیت نفسانی است. شکلات از دیرباز به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری ها شناخته شده است.

تحقیقات نشان داده است که بوی شکلات می تواند به کاهش سطح استرس و اضطراب به شما بسیار کمک کند. اسانس شکلات هنگامی که در رایحه درمانی استفاده می شود، فواید بسیار زیادی دارد و سلامت روان شما را افزایش می دهد. این اسانس با اسانس های از جمله دارچین، جوز هندی، میخک، اسطوخودوس، گل رز، چوب صندل و وانیل به خوبی مخلوط می شود.

کاکائو چیست

قدمت کاکائو به 4000 سال قبل باز می گردد و توسط فرهنگ های بسیاری استفاده می شده است. نام علمی کاکائو در یونانی «غذای خدایان» است و به شکل های مختلف استفاده می شود. کاکائو امروزه به اشکال مختلف در دسترس است و محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است.

کاکائو امروزه به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می شود، زیرا حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی است. کاکائو همچنین حاوی فیبر، منیزیم، پروتئین و مقدار قابل توجهی از فلاونوئیدها است که سرشار از فعالیت آنتی اکسیدانی است و از بدن برای دفع سموم روزمره حمایت می کند. همچنین به نظر می رسد که بالاترین منبع گیاهی آهن است.

فواید مصرف اسانس شکلات برای سلامتی

اسانس شکلات به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود از سلول های بدن محافظت می کند و پوست را جوان و سالم نگه می دارد. این محصول همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند و در نتیجه پوست را نرم تر می کند. بنابراین، به محصولات مراقبت از پوست مانند لوسیون ها، ماسک های صورت و کرم های پوست اضافه می شود. همچنین گفته می شود که رایحه شکلات دارای اثرات تقویت جنسی است و در طب سنتی برای درمان مشکلات جنسی استفاده می شود. سایر فواید مصرف این اسانس گیاهی عبارتند از:

به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند

اسانس شکلات حاوی ترکیبات بسیار مفید و آنتی اکسیدان های قوی است. آنتی اکسیدان ‌ها از سلول‌ های ما در برابر آسیب رادیکال ‌های آزاد محافظت می‌ کنند و سلامت کلی ما را افزایش می دهد.

سلامت مفاصل ما را بهبود می بخشد

در حالی که التهاب برای بهبود زخم ها بسیار مهم است، زمانی که التهاب از کنترل خارج شود، می تواند منجر به طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی شود. با این حال، پلی فنول های موجود در اسانس شکلات می توانند از بروز التهابات مختلف جلوگیری کنند.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان داده است که پلی فنول های موجود در این اسانس، برای تقویت سلامت قلب بسیار مفید است. این ترکیبات به ویژه با کمک به انعطاف پذیری رگ های خونی، از تصلب شرایین جلوگیری می کند، بنابراین خون راحت تر به قلب و سایر اندام ها جریان می یابد.

میل جنسی را افزایش می دهد

از این اسانس به روش رایحه درمانی در طب سنتی برای درمان مشکلات جنسی استفاده می شود. ترکیبات موجود در این ماده از جمله آناندامید و فنیل اتیل امین باعث ترشح دوپامین در مغز می شود که میل جنسی را افزایش می دهد.

پوست سالم را حفظ می کند

فلاونوئیدهای موجود در اسانس شکلات می توانند رادیکال های آزاد موجود در بدن را خنثی کنند. رادیکال های آزاد سلول های پوست را هدف قرار می دهند و در نتیجه باعث افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک می شوند. رادیکال های آزاد همچنین می توانند درخشش و جوانی پوست را از بین ببرند. اما آنتی اکسیدان های موجود در اسانس کاکائو می توانند به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک کنند و از پروتئین های کلاژن و الاستین که لایه ساختاری پوست را تشکیل می دهند، محافظت کنند.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از اسانس شکلات

مصرف مناسب اسانس های گیاهی برای سلامتی بی خطر هستند. اما باید توجه داشته باشید قبل از مصرف، حتما آن را رقیق کنید. همچنین برخی از افراد ممکن است در اثر مصرف اسانس شکلات، دچار واکنش های آلرژیک شوند. مصرف اسانس شکلات برای زنان باردار و شیرده و کسانی که مبتلا به مشکلات زمینه ای هستند، توصیه نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا