غذایی و دارویی

اسانس نعناع فلفلی چیست و چه فواید برای سلامتی دارد

اسانس نعناع فلفلی یک اسانس گیاهی است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می شود. خواص نعناع فلفلی در طب سنتی بسیار شناخته شده است. رایحه این اسانس برای اکثر افراد آشنا و دلپذیر است. رایحه اسانس نعناع فلفلی بسیار شدید است و به مراتب غلیظ تر از سایر اسانس های گیاهی است. این اسانس در رقت های کم دارای رایحه ای تازه، نعنایی و کاملا نشاط آور است.

این اسانس گیاهی حاوی منتول است، این ماده یک احساس خنکی در بدن ایجاد می کند که برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مفید است. اسانس نعناع فلفلی در رایحه درمانی و ماساژ درمانی بسیار استفاده می شود و فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. منتول موجود در این ماده همچنین به کاهش سردردهای تنشی و دردهای عضلانی نیز کمک می کند.

تاریخچه استفاده از اسانس نعناع فلفلی

نعناع فلفلی یا Mentha piperita، گیاهی چند ساله بومی مدیترانه است که امروزه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز کشت می شود. خواص نعناع فلفلی در طب سنتی شناخته شده است. این گیاه را می توان از برگ های دندانه دار و گل هایش که رنگ آن ها از صورتی روشن تا ارغوانی متغیر است و به شکل مخروطی رشد می کند، شناسایی کرد.

اسانس نعناع فلفلی یکی از همه کاره ترین اسانس های گیاهی موجود در جهان است. این اسانس به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و ترکیبات مغذی، برای بهبود سلامت بدن و ذهن بسیار مفید است. امروزه این اسانس گیاهی در صنایع آرایشی و بهداشتی، آشپزی، ماساژ درمانی و رایحه درمانی بسیار استفاده می شود. استفاده از اسانس استخراج شده از گیاه نعناع فلفلی به دوران مصر باستان برمی گردد.

فواید مصرف اسانس نعناع فلفلی

فواید و خواص نعناع فلفلی از ترکیبات موجود در آن سرچشمه می گیرد. ترکیبات شیمیایی موجود در این اسانس گیاهی شامل منتول، منتون، منتیل استات، منتیل ایزووالرات، پینن، لیمونن و سایر ترکیبات مغذی است. فعال ترین اجزا این ماده منتول و منتون هستند. منتول به عنوان یک مسکن طبیعی شناخته شده است و بنابراین برای کاهش دردهایی مانند سردرد، دردهای عضلانی و التهاب بسیار مفید است. منتون نیز به عنوان یک ضد درد شناخته شده است، اما اعتقاد بر این است که فعالیت ضد عفونی کننده نیز دارد.

این اسانس گیاهی برای تسکین اسپاسم عضلانی، ضدعفونی و تسکین پوست ملتهب و کاهش تنش عضلانی هنگام استفاده در ماساژ درمانی بسیار مفید است. وقتی این اسانس گیاهی با یک روغن حامل رقیق شود و به پا مالیده شود، می تواند به عنوان یک کاهش دهنده تب موثر طبیعی عمل کند.

اسانس نعناع فلفلی که به صورت آرایشی یا موضعی استفاده می شود به عنوان یک قابض عمل می کند و منافذ پوست را بسته و پوست را سفت می کند. احساس خنکی این اسانس گیاهی آن را به یک بی حس کننده موثر تبدیل می کند که پوست را در برابر درد بی حس کرده و قرمزی و التهاب را کاهش می دهد.

این اسانس گیاهی به طور سنتی برای از بین بردن احتقان استفاده می شود و زمانی که با یک روغن حامل مانند نارگیل رقیق شود، می تواند به نوسازی ایمن و سالم پوست کمک کند. مصرف اسانس نعناع فلفلی به صورت موضعی تحریکات پوستی مانند آفتاب سوختگی را تسکین می دهد.

هنگامی که در رایحه درمانی استفاده می شود، خواص خلط آور اسانس نعناع فلفلی، مجرای بینی را پاک می کند تا احتقان را تسکین داده و تنفس آسان را تشویق کند. استنشاق این ماده گردش خون را تحریک می کند، تنش های عصبی را کاهش می دهد، انرژی را افزایش می دهد، هورمون ها را متعادل می کند و تمرکز ذهنی را بهبود می بخشد. اعتقاد بر این است که رایحه این اسانس گیاهی به تسکین سردرد کمک می کند.

موارد منع مصرف اسانس نعناع فلفلی

اسانس های گیاهی به صورت رقیق شده، غیر سمی هستند و در نتیجه پوست را تحریک نمی کنند. با این حال، محتوای منتول موجود در اسانس نعناع فلفلی به طور بالقوه می تواند باعث تحریک پوست و غشاهای مخاطی شود. هرگز نباید این اسانس گیاهی در اطراف چشم، داخل گوش و هر ناحیه حساس دیگر استفاده شود.

این ماده به دلیل خواص محرکی که دارد، اگر به صورت روزانه مصرف شود می تواند الگوی خواب شما را برهم زند. عوارض جانبی مصرف بیش از حد این اسانس گیاهی شامل بثورات پوستی، مشکلات ادراری، درد شکم، اسهال، حالت تهوع، استفراغ، تنفس آهسته یا سریع، تشنج، افسردگی و در موارد شدید بی هوشی است. توصیه می شود قبل از استفاده از اسانس نعناع فلفلی برای اهداف درمانی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا