غذایی و دارویی

اسانس هل چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس هل یک اسانس گیاهی بسیار محبوب در جهان است که خواص درمانی بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. شاید با هل به عنوان ادویه موجود در غذاهای آسیایی و خاورمیانه آشنا باشید. در بسیاری از فرهنگ ها هل به عنوان «ملکه ادویه ها» شناخته می شود و دلایل خوبی نیز برای این نام گذاری وجود دارد. این ادویه معطر نه تنها طعم پیچیده ای را به غذاها اضافه می کند، بلکه دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی است.

اسانس هل از دانه های هل به روش پرس سرد استخراج می شود. محصول به دست آمده، رایحه ای گرم، تند، میوه ای و بالزامیک دارد و رنگ آن شفاف تا زرد کم رنگ است. این ماده دارای خواصی مانند ضد عفونی کنندگی، محرک، خلط آور، ضد اسپاسم، بهبود دهنده هضم، ضد میکروب، ادرار آور و ضد نفخ است.

تاریخچه استفاده از هل

هل یک گیاه علفی و چند ساله بومی کشور هند است. این گیاه که از خانواده زنجبیل است و می تواند تا چهار متر رشد کند و برای میوه های آن کشت می شود. میوه های این گیاه از سبز کم رنگ تا زرد و بیضی شکل هستند. داخل هر میوه سه محفظه مجزا وجود دارد که با دانه های معطر پر شده است. وقتی این میوه خشک می شوند، معمولا به عنوان طعم دهنده استفاده می شوند.

هل خشک شده از قرن چهارم قبل از میلاد هم به عنوان دارو و هم به عنوان ادویه استفاده می شده است. این ادویه پس از وانیل و زعفران سومین ادویه گران قیمت جهان است. در یونان و روم باستان، هل نمادی از تجمل بوده است و اغلب در مراسم اجتماعی از آن استفاده می شده است. همچنین یک عنصر رایج در عطرها و داروهای تقویت کننده قوای جنسی بوده است.

فواید مصرف اسانس هل

اسانس هل دارای طیف گسترده ای از خواص درمانی است. چه به دنبال حفظ یک سیستم گوارشی سالم، حمایت از سیستم عصبی خود یا حتی بهبود روابط صمیمانه خود باشید، می توانید از این اسانس استفاده کنید. برخی از فواید این ماده برای سلامتی عبارتند از:

گردش خون سالم را ترویج می کند

هل به عنوان یک ادویه گرم کننده در جهان شناخته می شود و اسانس آن نیز تفاوتی ندارد. اثر گرم کنندگی این اسانس به تسهیل گردش خون در بدن بسیار کمک می کند. پخش اسانس هل در سراسر اتاق و استنشاق بخار آن به تنظیم جریان اکسیژن در سراسر بدن و افزایش جذب مواد مغذی نیز کمک می کند.

با میکروب های مضر مبارزه می کند

خواص ضد عفونی کنندگی و ضد میکروبی اسانس هل آن را برای ضد عفونی کردن زخم های جزئی و حفظ سلامت پوست و دهان ایده آل کرده است. این اسانس گیاهی می تواند به مبارزه با باکتری های موجود در دهان که منجر به حفره، پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان می شود، به شما بسیار کمک کند. برای حفظ سلامت دهان، یک یا دو قطره اسانس هل را به دهانشویه یا خمیر دندان خود اضافه کنید.

این اسانس گیاهی می تواند از سپتیک شدن زخم ها در صورت استفاده موضعی نیز جلوگیری کند و به تسریع زمان بهبودی کمک کند. برای این کار ابتدا مطمئن شوید که ناحیه آسیب دیده به درستی تمیز شده است، سپس یک قطره اسانس هل را با روغن حامل مخلوط کنید و قبل از پوشاندن روی زخم بمالید.

سیستم گوارشی را تقویت می کند

سیستم گوارش سالم برای سلامت کلی شما مهم است. اسانس هل به تنظیم سیستم گوارشی کمک می کند و عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می دهد. مصرف منظم این محصول گیاهی برای سلامت کلی معده بسیار مفید است و سطوح مناسب اسیدها، شیره معده و صفرا را حفظ می کند. خواص ضد اسپاسم این اسانس همچنین به تسکین علائم تهوع، سوهاضمه و نفخ نیز به شما کمک می کند.

متابولیسم بدن را افزایش می دهد

اسانس هل به بدن کمک می کند تا آنزیم هایی تولید کند که سطوح هورمونی را متعادل می کند و به تسهیل گردش خون، ترشح و حرکت پریستالتیک کمک می کند. یک قطره از این اسانس را به آب آشامیدنی خود اضافه کنید یا در اتاق پخش کنید تا از فواید این ماده بهرمند شوید.

سموم را از بین می برد

اسانس هل یک ادرار آور است، به این معنی که به افزایش تکرر ادرار کمک می کند. این خاصیت به عملکرد روان کلیه ها کمک می کند و سموم را از بدن دفع می کند. تکرر ادرار به کاهش میزان تجمع کلسیم در کلیه ها کمک می کند که خطر ابتلا به سنگ کلیه را نیز کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا