غذایی و دارویی

اسانس یاس چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس یاس یک اسانس بسیار خوش رایحه است که به دلیل فواید بسیار زیاد در طب سنتی بسیار شناخته شده است. اسانس یاس را برخی به عنوان «سلطان اسانس ها» می شناسند. این اسانس گیاهی از گل یاس به روش استخراج با حلال به دست می آید.

اسانس یاس به طور گسترده ای در صنعت تولید عطر استفاده می شود. این اسانس، رایحه ای بسیار گرم و لذت بخش را ایجاد می کند که در رایحه درمانی از آن بسیار استفاده می شود. اسانس یاس به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی دارای خواص بی نظیری از جمله خواص ضد عفونی کنندگی، ضد اسپاسم، آرامش بخش، تقویت جنسی و جوان سازی پوست است.

تاریخچه استفاده از یاس

گل یاس در بسیاری از داستان های چینی، ایرانی و مصر باستان وجود داشته است. این گل شگفت انگیز توسط خانواده سلطنتی در چین مورد احترام بوده است و در امتداد جاده ابریشم معامله می شده است. علاوه بر این، گل یاس بخش مهمی از عطرسازی در زمان کلئوپاترا و لویی شانزدهم بوده است. در کشور هند، یاس به عنوان «عطر عشق» شناخته می شود.

این اسانس به دلیل داشتن رایحه اغوا کننده در مراسم شفابخشی و مذهبی بسیار استفاده می شود. در چین از اسانس یاس در اتاق‌ های بیمار برای معطر کردن هوا استفاده می‌ شود، این اسانس گیاهی باکتری ‌ها و آلودگی های موجود در هوا را از بین می برد. گل یاس دارای حدود 200 گونه مختلف در جهان است که بیشتر بومی مناطق گرم و معتدل است.

فواید مصرف اسانس یاس

بر خلاف سایر اسانس ها، اسانس یاس بسیار گران قیمت است. تنها بخشی از این گیاه که برای اهداف درمانی یا عطرسازی برداشت می شود، گل آن است. گل های این گیاه کوچک و ظریف هستند و به محض چیدن عطر خود را از دست می دهند. برای تهیه یک گرم اسانس یاس به 8000 گل یاس نیاز است. انرژی پیچیده و رایحه خوشبو این اسانس برای بیشتر افراد روحیه را بهبود می بخشد و اغلب ویژگی های عشق را فراهم می کند. برخی از مزایای کلیدی اسانس یاس عبارتند از:

سلامت پوست را تقویت می کند

از لحاظ تاریخی، این اسانس گیاهی بخشی از محصولات مراقبت از پوست در بسیاری از مناطق جهان بوده است. در کشورهای مانند چین، هند و مصر، اسانس یاس برای بهبود سلامتی پوست بسیار استفاده می شود. از نظر درمانی، این اسانس می تواند به بهبود خشکی و پیری پوست به شما کمک کند. این ماده در غلظت های کم برای بهبود اگزما و درماتیت بسیار مفید است. علاوه بر این، اسانس یاس برای بهبود جای زخم و درمان ترک های پوستی پس از زایمان بسیار مفید است.

افسردگی را از بین می برد

این اسانس دارای رایحه انرژی بخشی بر ذهن است و در طب سنتی برای مبارزه با افسردگی بسیار استفاده می شود. استنشاق این ماده باعث می شود انسان احساس خوشبختی کند و به طور بالقوه احساسات عاشقانه و شاعرانه خود را بیدار کند. اثر معطر این اسانس، همچنین ترشح برخی هورمون‌ ها از جمله سروتونین را در بدن تحریک می‌ کند که منجر به افزایش انرژی و خلق و خوی بهتر می ‌شود.

از بروز عفونت جلوگیری می کند

اسانس یاس دارای خواص ضد عفونی کنندگی بسیار خوبی است. ترکیبات موجود در این ماده مانند بنزآلدئید، بنزوئیک اسید و بنزیل بنزوات ممکن است دارای خواص بالقوه ضد میکروب، ضد باکتری، ضد قارچ کش و ضد ویروسی باشند.

استفاده از این اسانس به صورت خارجی بر روی زخم ها، ممکن است از عفونت کردن زخم جلوگیری کند و به طور موثر عفونت های احتمالی ناشی از کزاز را از بین ببرد. همچنین می ‌تواند کاربردهای داخلی نیز داشته باشد و هنگام استنشاق، عفونت‌ های سیستم تنفسی را کاهش داده و سرماخوردگی و سرفه را تسکین دهد.

ممکن است تمایلات جنسی را تحریک کند

تحقیقات انجام شده نشان داده است که اسانس یاس دارای خواص تقویت کنندگی قوی جنسی است. استنشاق این اسانس میل جنسی و تمایلات جنسی شما را افزایش می دهد. استفاده از گل یاس در اکسسوری های عروس و دکور اتاق تازه عروس ها، به همین دلایل است. این ماده همچنین به درمان مشکلاتی مانند انزال زودرس، سردی، ناتوانی جنسی و سایر اختلالات جنسی به شما کمک می کند.

موارد احتیاطی هنگام استفاده از اسانس یاس

اسانس یاس به طور کلی غیر سمی و غیر تحریک کننده در نظر گرفته می شود. اما مصرف بیش از حد آن، ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک را در پی داشته باشد. استفاده از این اسانس گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا