تصفیه آب

استفاده از اسمز معکوس برای استخر شنا

با وجود اینکه امروزه دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس (Reverse osmosis) در بسیاری از شهرها به یکی از اجزای اصلی منازل و ادارت تبدیل شده اند، اما تصفیه آب استخر با اسمز معکوس هنوز در مقایسه با استفاده از کلر محبوبیت چندانی ندارد.

علت این امر شاید هزینه بسیار بالا خرید و نگهداری و نصب دستگاه مخصوص فیلتراسیون اسمز معکوس (RO) باشد.

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس فرایندی است که طی آن مواد جامد معدنی محلول (مانند نمک) از محلول (مانند آب) خارج می شوند. این فرآیند، با فشاری که آب را از یک غشای نیمه تراوا عبور می دهد، انجام می شود. غشاء موردنظر، فقط به آب اجازه عبور می دهد، بنابراین ناخالصی ها یا آلودگی ها (مانند کلسیم) پشت غشاء باقی می مانند. پس از انجام این مراحل، آب استخر تا حد قابل قبولی ضدعفونی می شود.

مزیت استفاده از اسمز معکوس در مقابل قرص کلر در تصفیه آب استخر

متعادل نگه داشتن مواد شیمیایی در استخر وکنترل سختی، pH و سطح کلر آب از اصول مهم نگهداری استخرهای شنا هستند. آب سخت حاوی مقدار زیادی کلسیم و منیزیم است که در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد رسوب سفید در اطراف استخر، روی پله ها شود و به تجهیزات استخر آسیب برساند. استفاده از اسمز معکوس، راهکار مناسبی برای به حداقل رساندن اثرات آب سخت است.

استفاده از اسمز معکوس برای استخر شنا

اسمز معکوس RO گزینه ای برای تخلیه و پر کردن مجدد استخر است. سیستم‌های RO ناکارآمد فراوان هستند اما سیستم‌هایی که با فشار مناسب طراحی شده ‌اند نرخ بازیابی عالی دارند.  اسمز معکوس مواد معدنی اضافی و موارد دیگر را از آب استخر حذف می کند. مناطق خاصی از کشور با محتوای کلسیم بالا دست و پنجه نرم می کنند، در حالی که دیگر استخرها فقط مملو از نمک یا نرم کننده هستند. برخی از استخرها سرشار از فسفات یا مس هستند و برخی از صاحبان استخرها به دنبال رسیدگی به تمام موارد فوق هستند. آیا می دانستید که RO همچنین باکتری ها، ویروس ها، نیترات ها و غیره را حذف یا کاهش می دهد.

اسمز معکوس به شما امکان می دهد از استخر خود در طول فرآیند استفاده کنید. در جایی که تخلیه و پر کردن مجدد ممکن است چند روز طول بکشد و استخر شما را از کار بیاندازد، درمان RO را می توان در حین شنا یا لذت بردن از استخر انجام داد. علاوه بر این، سطح داخلی استخر (چه گچ، سنگریزه، وینیل یا فایبرگلاس) در معرض دید قرار نمی گیرد. اکثر این روکش‌ ها در تمام عمر خود خیس بوده‌اند و دوست ندارند خارج از آب باشند، مخصوصاً در دماهای بالا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا