غذایی و دارویی

استفاده از اسید سیتریک در نوشیدنی ها

اسید سیتریک در آب مرکبات عمدتاً لیمو و لیموترش وجود دارد. در هر 100 گرم میوه تقریبا حاوی 4 گرم اسید است. این اسید از تخمیر قند نیشکر یا ملاس با قارچ Aspergillus niger  نیز تولید می شود. آشپزها و تولیدکنندگان مواد غذایی از آن به عنوان تقویت کننده طعم، آنتی اکسیدان و برای افزایش اسیدیته غذا به خصوص هنگام کنسرو کردن استفاده می کنند.

این ترکیب یک اسید کربوکسیلیک ضعیف و یک اسید میوه طبیعی است که می تواند به صورت بی آب یا مونوهیدرات وجود داشته باشد و به صورت دانه های سفید، دانه های کریستالی یا بی رنگ  در بازاز موجود است. قیمت اسید سیتریک به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

کاربرد اسید سیتریک در نوشیدنی ها

در صنعت غذا و نوشیدنی، اسید سیتریک نقش مهمی ایفا می کند زیرا درهنگام استفاده در این صنایع از تطبیق پذیری بالایی برخورداراست.

به عنوان طعم دهنده

این ترکیب نقش مهمی در افزایش طعم در صنعت نوشیدنی، ایفا می کند، زیرا طعمی ترش و با طراوت را به مواد نوشیدنی ها اضافه می کند در نتیجه باعث می شود شیرینی بسیاری از نوشیدنی ها را تا حدودی خنثی شود. بسیاری از سرآشپزهای ماهر نیز از آن استفاده می کنند زیرا آنها را قادر می سازد تا غذاهای خود را به خوبی تنظیم کنند و هر گونه شیرینی طبیعی ناخواسته را متعادل کنند.

به عنوان مواد نگهدارنده

وجود خاصیت اسیدی آن را به یک نگهدارنده عالی برای نوشیدنی تبدیل می کند و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. بسیاری از نوشیدنی ها که ماندگاری بالایی دارند حاوی اسید سیتریک هستند. اسید سیتریک همچنین از اکسید شدن و قهوه ای شدن میوه ها و سبزیجات تازه که برای تولید نوشیدنی های میوه ای و نوشیدنی های حاوی سبزیجات استفاده می شود نیز جلوگیری می کند.

 به عنوان تثبیت کننده

این اسید به ایجاد محیط مناسب برای تثبیت امولسیون ها از جمله جلوگیری از جدا شدن چربی ها در طول فرآیند تولید کمک می کند.

به عنوان آنتی اکسیدان

استفاده از این ماده در نوشیدنی های میوه ای باعث افزایش عملکرد آنتی اکسیدان ها می شود که در نتیجه به حفظ ویتامین ها و ریز مغذی های موجود در میوه ها و سبزیجات کمک می کند. همچنین موجب تازه نگه داشتن این مواد برای مدت طولانی تر و کاهش ضایعات می شود.

در کنار بخش صنایع غذایی، بسیاری از صنایع دیگر از اسید سیتریک به عنوان یک عنصر اصلی در تولید خود استفاده می کنند. این اسید همه کاره یک ماده مهم صنعتی است. قیمت اسید سیتریک بر اساس گرید آن متفاوت است.

در حالی که این ترکیب بیشترین غلظت را در مرکبات دارد، تقریباً تمام غذاها و نوشیدنی های بسته بندی شده مانند ژله، سس کچاپ، پنیر فرآوری شده، بستنی، غذاهای کودک، غذاهای کنسرو شده، چیپس، آبمیوه ها، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های انرژی زا حاوی اسید سیتریک به عنوان طعم دهنده یا به عنوان نگهدارنده هستند.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد اسید سیتریک

مشکلات معده و گلو درد

مصرف بیش از اندازه اسید سیتریک می تواند باعث گلودرد شود. اگر از قبل گلودرد دارید، خوردن غذاها یا نوشیدنی های حاوی این ماده می تواند گلودرد شما را بدتر کند. همین امر در مورد آفت‌های شانکر و زخم‌های لثه در دهان نیز صدق می ‌کند.

همچنین می تواند باعث تهوع، استفراغ، معده درد، اسهال و حتی مدفوع سیاه یا قیری شود. اگر مستعد ابتلا به اختلالات معده، زخم معده یا رفلاکس اسید هستید، این ترکیب ممکن است وضعیت را بدتر کند. به همین دلیل است که علیرغم فواید فراوانی که به عنوان یک ماده حاوی ویتامین C دارد، بهتر است از مصرف  لیمو در بیماران مبتلا به GERD اجتناب شود.

می تواند باعث ایجاد آلرژی شود

اگر به اسید سیتریک حساسیت دارید، ممکن است دچار سرگیجه، گیجی، تعریق ، ضعف و گزگز در اندام‌ها و اطراف دهان شوید. در چنین مواردی باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

می تواند مینای دندان را فرسایش دهد

بارزترین عارضه جانبی مصرف بیش از حد این ماده فرسایش دندان است. اگرچه اسید سیتریک یک اسید ضعیف است، اما می تواند کلسیم مینای دندان را فرسایش دهد. برخی از نوشابه‌های حاوی اسید سیتریک می ‌توانند دندان ‌ها را تا سطح عاج، یعنی لایه زیر مینا، فرسایش دهند.

می تواند باعث مسمومیت آلومینیوم شود

این ترکیب باعث افزایش جذب آلومینیوم در بدن شما می شود. ممکن است تعجب کنید که چگونه آلومینیوم وارد بدن شما می شود. آلومینیوم می‌تواند از طریق و سایر داروها مانند برخی واکسن‌ها، بیکینگ پودر، رنگ ‌های خوراکی، امولسیفایرهای موجود در پنیر وارد بدنتان شود. برای آگاهی از قیمت اسید سیتریک به فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا