صنایع شیمیایی

استون آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

استون از حلال‌های شیمیایی مهم صنعتی بشمار می‌آید. انواع استون در گرید های آزمایشگاهی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می شوند. استون آزمایشگاهی کاملا خالص بوده و بنابراین از آن در آزمایشگاه های شیمیایی استفاده می شود. قیمت استون آزمایشگاهی در بازار نسبت به انواع صنعتی گران تر است. قیمت این حلال تحت تاثیر عوامل مختلفی در بازار قرار دارد. از کاربرد استون آزمایشگاهی در بسیاری از واکنش های شیمیایی بهره برده می شود. استون به دلیل قدرت حل کردن بسیاری از ترکیبات در خود، در بسیاری از صنایع همچون آرایشی بهداشتی، رنگ، چسب و… مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید استون آزمایشگاهی می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود. همچنین فروش استون آزمایشگاهی از طریق فروشگاه های حضوری نیز صورت می پذیرد.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد استون آزمایشگاهی و موارد مصرف آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

استون چیست

استون ساده ترین کتون بوده و با فرمول C₃H₆O شناخته می شود. قطبیت بالای استون موجب شده تا به عنوان یک حلال خوب برای اکثر ترکیبات آلی استفاده شود. استون در مقادیر کم در خون و ادرار یافته شده و حتی در گیاهان، درختان و گازهای آتشفشانی نیز تولید می گردد. استون آزمایشگاهی در آب، اتانول و اتر محلول بوده و بی رنگ، فرار و اشتعال زاست. این خواص استون آزمایشگاهی موجب شده تا به عنوان یک حلال با کارایی مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

انواع استون

استون به دلیل کاربرد گسترده در صنعت در گرید های مختلفی تولید و در بازار خریدد و فروش مواد شیمیایی عرضه می گردد. در ادامه به گرید های تولید شده از این حلال اشاره می شود.

  • استون آزمایشگاهی
  • استون صنعتی

کاربرد استون آزمایشگاهی چیست

استون آزمایشگاهی اغلب در آزمایشگاه های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. استون آزمایشگاهی به علت کاربردی در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی از خلوص بالاتری نسبت به گرید های صنعتی برخوردار بوده و بنابراین گران تر از آن هاست. از این ماده برای شستشوی ظروف آزمایشگاهی نیز استفاده می شود. زیرا در برخی از آزمایش های تحقیقاتی لازم است که ظرف کاملا تمیز باشد تا هیچ ماده ناخالصی به واکنش وارد نگردد. بنابراین استون آزمایشگاهی از خلوص بالایی برخوردار است. گرید صنعتی از خلوص کمتری برخوردار بوده و قیمت ارزان تری هم دارد. از این گرید نیز در صنعت به عنوان حلال استفاده می شود.

در آزمایشگاه از این ماده به عنوان حلال قطبی و پروتیک در واکنش های آلی همچون SN2 و ردیاب فلورسانس نیز استفاده می شود. بعلاوه استون یکی از مهم ترین و کاربردی ترین حلال ها در واکنش های آلی، کروماتوگرافی و تبلور مجدد محسوب می‌شود. این حلال در سنتز متیل متاکریلات، تولید متیل ایزوبوتیل الکل و متیل ایزوبوتیل کتون نیز کارایی دارد. کاربرد به‌عنوان واسطه در صنایع داروسازی و صنایع شیمیایی از دیگر موارد مصرف این ماده محسوب می شود.

تولید استون آزمایشگاهی

امروزه استون به طور مستقیم یا غیرمستقیم از پروپیلن تولید و در بازار عرضه می گردد. به طور تقریبی می توان گفت که ۸۳٪ از استون از طریق فرآیند کیومن تولید می گردد. بنابراین می توان گفت تولید استون به تولید فنول وابسته است. در فرآیند کیومن، بنزن با پروپیلن آلکیله گشته و کومن (ایزوپروپیل بنزن) تولید می شود. در ادامه این ماده توسط هوا اکسید شده و فنول و استون تولید خواهند شد. البته روش های دیگری نیز برای تولید وجود دارند که این روش، روش اصلی تولید استون است. قیمت استون تولید شده تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

خواص استون آزمایشگاهی

استون با نام آیوپاک پروپانون شناخته می شود. استون مایعی فرار، بی رنگ و قابل اشتعال است. سرعت تبخیر زیاد، گرانروی کم و اختلاط با آب و چندین حلال آلی از خصوصیات فیزیکی پروپانون محسوب می شود. این خواص آن را برای استفاده به عنوان حلال مطلوب می کنند. پروپانون در سنتزهای شیمیایی به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات تجاری استفاده می شود. توانایی این ماده در انجام واکنش های اکسیداسیون-احیا دلیل کاربرد آن است.

خرید استون آزمایشگاهی

برای خرید استون می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. این ماده پرمصرف هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری قابل تهیه است. با خرید استون آزمایشگاهی از منابع معتبر می توان از کیفیت آن اطمینان حاصل نموده و از آن در موارد مختلف استفاده نمود. خرید از منابع معتبر همواره از مهم ترین توصیه ها در رابطه با خرید مواد شیمیایی است.

قیمت استون آزمایشگاهی

قیمت استون تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون گرید تولید شده، درجه خلوص، نرخ ارز، خارجی یا ایرانی بودن محصول و… بستگی دارد. حجم بسته بندی نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت استون آزمایشگاهی محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا