آرایشی و بهداشتیصنایع شیمیایی

استون در آب حل میشود؟

استون یک ترکیب بی رنگ با بوی تند است که ممکن است هنگام استفاده از پاک کننده لاک ناخن با آن مواجه شویم. استون به دلیل وجود عناصر تشکیل دهنده و ساختار مولکولی آن از اهمیت زیادی در شیمی برخوردار است. بار منفی موجود در اتم اکسیژن استون می تواند اتم هیدروژن تا حدی مثبت را جذب کند و یک پیوند هیدروژنی تشکیل دهد.

این خاصیت استون را به یک حلال ترجیحی در صنعت تبدیل می کند. به عنوان مثال، هنگام انجام کروماتوگرافی، استون به آب ترجیح داده می شود زیرا می تواند رنگدانه های قطبی و غیر قطبی را به راحتی حل کند. توجه به این نکته ضروری است که وقتی این ماده را در آب حل می کنیم، مولکول های استون به یون تجزیه نمی شوند. با این حال، آنها به طور کامل مخلوط می شوند تا یک مخلوط ناهمگن تشکیل دهند.

دو گروه متیل موجود در مولکول استون غیر قطبی هستند و ترکیبات غیر قطبی را حل می کنند، در حالی که گروه کربونیل موجود در مرکز قطبی است و ترکیبات قطبی را حل می کند. عامل دیگری که این ترکیب را به یک حلال خوب تبدیل می کند، اختلاط آن با سایر ترکیبات قطبی به ویژه آب و چندین ترکیب آلی دیگر است.

این به ما امکان می دهد تا بر اساس کاربرد مورد نیاز انواع مختلفی از حلال های صنعتی، خانگی و آزمایشگاهی بسازیم. استون سمیت بسیار کمی دارد و به راحتی با مواد دیگر قابل اختلاط است.

کاربرد استون در داروسازی

در صنعت داروسازی، این ترکیب اغلب به عنوان یک حلال در پرکننده ها و مواد فعال برای اطمینان از دوز دقیق دارو استفاده می شود. در واقع، استون اولین ضد عفونی کننده ای بود که توسط جوزف لیستر کشف شد. مواد تشکیل دهنده فعال و پرکننده ها از استون به عنوان حلال برای ارائه مقدار صحیح دارو در هر دوز استفاده می کنند.

بنابراین داروهای رایج تمایل دارند از استون به عنوان یک ماده کمکی استفاده کنند. حلال ها مواد شیمیایی هستند که می توانند مواد دیگر را بدون ایجاد تغییر در خواص شیمیایی ضروری آنها حل، معلق یا استخراج کنند.

حلال ها می توانند آلی یا معدنی باشند، حلال های آلی حاوی کربن و حلال های معدنی فاقد کربن هستند. هیدروکربن و حلال های اکسیژنه نمونه هایی از انواع حلال های آلی هستند که می توانند به طور موثر بسیاری از مواد را حل کنند.

یکی از رایج ترین کاربردهای این ماده شیمیایی به عنوان حلال، ساخت داروها است. خاصیت غیر سمی دارد و از طریق خوردن، استنشاق و تماس با پوست قابل جذب است. برهمکنش شیمیایی آن باعث افزایش سنتز گلوکز در سلول های زنده می شود.

در غلظت بالا، به عنوان یک مهارکننده سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. وقتی صحبت از ترکیب مواد شیمیایی فعال و پرکننده ها در داروها به شکل مایعات و قرص می شود، این ماده آلی بهترین راه حل است. اگر  در داروها استفاده نشود، فشرده سازی بیشتر قرص ها به تراکم مناسب دشوار خواهد بود زیرا کاملاً حل نمی شوند. در نتیجه، استون برای درمان موثر مورد نیاز است.

استفاده از استون در خانه داری

از آثار قهوه گرفته تا لکه های دائمی، استون را می توان برای پاک کردن تقریباً هر چیزی که تمیز کردن آن با آب سخت است، استفاده کرد. استون برای تمیز کردن لکه های سرسخت تقریبا از هر سطحی مفید است. در واقع، این ترکیب برای تمیز کردن آنقدر خوب است که اغلب در آزمایشگاه ها برای تمیز کردن چربی و سایر مواد باقیمانده از ظروف شیشه ای استفاده می شود.

همچنین برای ضدعفونی کردن ابزارهای مختلف از جمله  تیغه های جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب همچنین هنگام پاک کردن لکه های رنگ پاشیده شده از روی شیشه پنجره پس از بازسازی خانه مفید است.

همچنین می ‌توان از آن برای از بین بردن ظاهر کثیف‌ پس از استفاده طولانی مدت از محصولات چرمی مانند کفش، کیف دستی، کیف پول و غیره استفاده کرد. استون می ‌تواند چسب ریخته شده را حل کند و به حذف آن از سطح کمک می کند.

استون اغلب برای تمیز کردن بخار مصنوعات چاپی در مدل های سه بعدی چاپ شده با ABS استفاده می شود. فرآیند حمام بخار استون عبارت است از قرار دادن آیتم چاپ شده در یک ظرف دربسته با مقدار کمی استون و حرارت دادن آن تا حدود 80 درجه سانتیگراد به مدت 10 دقیقه. هنگامی که قسمت چاپ شده از محفظه خارج می شود، جزء استون تبخیر می شود و قسمتی صاف و شیشه ای بدون خط و با طرح و مرزهای لایه قابل مشاهده باقی می ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا