غذایی و دارویی

اسید سیتریک و بیوشیمی آن

اسید سیتریک یک ترکیب بسیار پرکاربرد و مفید در صنایع مختلف است. مکانیسم بیوشیمیایی تولید اسید سیتریک توسط کپک آسپرژیلوس از اواخر دهه 1930 آغاز شد و توجه محققان را به خود جلب کرد و هنوز هم یکی از موثرترین روش ها برای تولید تجاری این ماده پرکاربرد است.

این ترکیب به عنوان یکی از مهم ترین اسیدهای آلی تولید شده با روش های میکروبیولوژیکی در نظر گرفته می شود. اسید سیتریک به طور طبیعی در چندین میوه و انواع توت ها یافت می شود و معمولاً به عنوان نگهدارنده یا طعم دهنده به بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها اضافه می شود. این ترکیب طعم ترش دارد و به نمک لیمو یا نمک ترش نیز معروف است و کاربرد گسترده ای در صنایع غذایی دارد.

بیوشیمی اسید سیتریک در بدن

مطالعات نشان داده اند که اسید سیتریک می تواند به استخوان های شما کمک کند تا کلسیم را راحت تر جذب کنند. توانایی آن در پیوند آسان با مواد معدنی به جذب و هضم مواد معدنی کمک می کند. اسید سیتریک همچنین می تواند از تبدیل سنگ های کوچک کلیه به سنگ های بزرگتر و مشکل ساز جلوگیری کند. این ماده سنگ ها را می پوشاند و از چسبیدن مواد به آنها و بزرگتر شدن آنها جلوگیری می کند.

نحوه استفاده از اسید سیتریک در غذا

این ترکیب تقریباً در همه چیز مانند پنیر، بستنی، نوشیدنی های الکلی، نان و موارد دیگر استفاده می شود. اسید سیتریک به دلیل طعم خاص اغلب به نوشابه ها و آب نبات های ترش اضافه می شود.

شما می توانید از این ترکیب به جای آب لیمو استفاده کنید اگرچه طعم آن کمی پیچیده تر از طعم لیمو است. اسید سیتریک را می توان به معنای واقعی کلمه در هر جایی که از آب لیمو استفاده می شود جایگزین کرد. استفاده آسان از آن به جای آب لیمو در لیموناد خانگی است! یک قاشق چای خوری اسید سیتریک و شکر را حل کرده و در یک لیوان آب حل کنید تا یک نوشیدنی سریع آماده کنید.

از قهوه ای شدن میوه های تازه با اسید سیتریک جلوگیری کنید. از آن روی میوه های تازه بریده شده و هنگام تهیه کنسروهای خانگی به جای آب لیمو استفاده کنید. این اسید مانند لیمو از قهوه ای شدن میوه های تازه جلوگیری می کند و سطح pH را در کنسروها تنظیم می کند تا از رشد باکتری ها جلوگیری کند. حتی می توانید آن را به مارینادها، مرباهای خانگی و موارد دیگر اضافه کنید!

از این ماده به جای نمک استفاده کنید. اگر مراقب میزان مصرف سدیم خود هستید، اسید سیتریک می تواند به عنوان جایگزین نمک در نان های ترش مانند خمیر مایه و چاودار استفاده شود. مقدار مساوی آن را به جای نمک با همان طعم و بدون سدیم جایگزین کنید.

وقتی آب نبات خانگی درست می کنید، آن را با یک پوشش اسید سیتریک برای ترشی کلاسیک آغشته کنید. یا آن را به نوشابه های گازدار اضافه کنید تا یک نوشابه لیمویی ایجاد شود.

از این ماده به عنوان کمک در غذاهای خانگی استفاده کنید. هنگامی که بستنی یا پنیر خانگی درست می کنید، اسید سیتریک به شما کمک می کند به نتایج موفقیت آمیزی برسید. به عنوان یک امولسیفایر در بستنی خانگی با دور نگه داشتن گلبول های چربی عمل می کند. وقتی که به پنیر اضافه می ‌شود، به منعقد و سفت شدن شیر کمک می‌کند.

کاربردهای غیر غذایی اسید سیتریک

یکی از کاربردهای بسیار سرگرم کننده این ترکیب بمب های حمام است. هنگامی که یک بمب حمام را در آب قرار می دهید، فوران می کند و گاز تولید می کند و حمام لذت بخشی را ایجاد می کند. بسیاری از مردم اسید سیتریک و جوش شیرین برای ساخت بمب های خانگی حمام ترکیب می کنند و روغن ها و عطرها را برای عطر دلپذیر به آن اضافه می کنند.

خواص اسیدی خفیف آن را به یک پاک کننده عالی تبدیل کرده است. این ترکیب هنگامی که به مواد شوینده ظرفشویی اضافه می شود، می تواند آب را نرم کرده و رسوبات آب سخت را از ظروف، ماشین ظرفشویی، قهوه ساز، کتری و لوله ها پاک کند.

برخی افراد از آن در شامپو و محصولات مراقبت از پوست استفاده می کنند. در شامپوها برای کاهش سطح pH استفاده می شود تا موها صاف تر و درخشان تر شوند. در مراقبت از پوست، ممکن است با تحریک تولید کلاژن و عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان، سلامت سلول های پوست را بهبود ببخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا