غذایی و دارویی

اسید لاکتیک چیست و در بدن چه اثراتی دارد؟

اسید لاکتیک یک ماده شیمیایی پرکاربرد در صنایع مختلف است که گاهی اوقات به عنوان لاکتات نیز نامیده می شود. اسید لاکتیک همچنین محصول جانبی سلول های بدن انسان که بدون اکسیژن انرژی تولید می کنند، نیز است. این اسید برای اولین بار در سال ۱۷۸۰ از شیر ترش تهیه شد.

غلظت اسید لاکتیک در طول انجام ورزش های شدید در بدن بسیار افزایش می یابد، اما این افزایش غلظت بی ضرر است و زمانی که بدن قادر به استراحت باشد به سطح طبیعی باز می گردد. این یک تصور غلط است که این اسید باعث درد عضلانی یا خستگی عضلانی در طول و بعد از یک تمرینات شدید می شود.

در بدن انسان، این اسید عمدتا در گلبول‌ های قرمز خون، سلول‌ های مغزی و سلول‌ های ماهیچه ‌ای تولید می ‌شود و زمانی در این سلول ها تشکیل می‌ شود که سطح اکسیژن کم باشد. یک عفونت یا بیماری نیز وجود دارد که از این اسید برای سوخت رسانی به برخی بافت ها از جمله عضلات قلب و نورون ها استفاده می کند.

اسید لاکتیک امروزه به صورت تجاری تولید می شود و در صنایع غذایی، پزشکی و ساختمانی بسیار کاربرد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ماده شیمیایی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله همراه باشید.

چگونه بدن اسید لاکتیک تولید می کند؟

بدن در طول تمرینات با شدت بالا مانند دوی سرعت، پاورلیفتینگ و تمرینات چابکی اسید لاکتیک تولید می کند. این اسید اساسا یک محصول زائد سلول های بدن است که در جریان خون آزاد می شود. وجود این اسید در خون نشان می دهد که ماهیچه ها و اندام شما به روشی سریع تر برای تولید انرژی روی آورده اند. همچنین همه ما روزانه با مصرف شیر مقداری اسید لاکتیک دریافت می کنیم.

به طور معمول، بدن شما انرژی را از طریق فرآیند های مربوط به تنفس هوازی تولید می کند، که از اکسیژن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می کند. در طی این فرآیند تولید انرژی که گلیکولیز نامیده می شود، سلول های عضلانی شما قند (گلوکز) را تجزیه می کنند و آن را به انرژی به شکل آدنوزین تری فسفات (ATP) تبدیل می کنند. نتیجه این فرآیند تولید یک ترکیب شیمیایی به نام پیرووات است که بدن می تواند از آن برای تولید انرژی بیشتر استفاده کند، اما در صورتی که اکسیژن وجود داشته باشد.

هنگامی که عضلات شما در حین تمرین به شدت کار می کنند، ماهیچه های شما باید به فرآیند تولید انرژی که نیازی به اکسیژن ندارد (تنفس بی هوازی یا متابولیسم بی هوازی ) تکیه کنند. بنابراین ماهیچه های شما برای تولید انرژی به استفاده از گلیکولیز روی می آورند. در همین حال، بدن شما شروع به تبدیل پیرووات استفاده نشده به اسید لاکتیک می کند.

عوارض تجمع اسید لاکتیک در بدن

تجمع این اسید می تواند باعث ایجاد احساس سوزش در عضلات شما در طول تمرین شود. کبد و قلب شما مسئول پردازش اسید لاکتیک هستند. کبد این اسید را دوباره به قند و قلب آن را به پیرووات تبدیل می کند. اسید لاکتیک یکی از مواد تشکیل دهنده شیر است.

در حالی که ممکن است اسید لاکتیک تا سطوح تهدید کننده زندگی (شرایطی به نام اسیدوز لاکتیک حاد) افزایش یابد، بدن شما معمولا فقط به دلیل بیماری یا آسیب حاد به سطوح خطرناک این اسید می رسد. به عنوان مثال، ابتلا به بیماری های زمینه ‌ای مانند حملات قلبی، سپسیس، سرطان یا نارسایی کبد، می ‌تواند منجر به محرومیت بافت ‌های بدن شما از خون و نیاز به تنفس بی ‌هوازی و در نتیجه تجمع اسید لاکتیک در بدن شود. علائم بیماری اسیدوز لاکتیک حاد شامل حالت تهوع، استفراغ و ضعف است.

چگونه از تجمع اسید لاکتیک جلوگیری کنیم

تجمع این اسید در بدن می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. برای جلوگیری از تجمع این اسید می توانید موارد زیر را انجام دهید.

استراحت کنید

استراحت بیشتر در طول تمرینات با شدت بالا می تواند به بازگشت اکسیژن به عضلات شما کمک کند و تجمع اسید لاکتیک را کاهش دهد.

تمرینات تنفسی را انجام دهید

تمرینات تنفسی ممکن است به رساندن اکسیژن بیشتر به عضلات شما بسیار کمک کند.

استقامت خود را به تدریج افزایش دهید

هنگام شروع برنامه های ورزشی جدید، به تدریج شدت و مدت تمرین را در طول زمان افزایش دهید.

رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و هیدراته بمانید

مصرف یک وعده غذایی سالم قبل از تمرین مانند غذاهای سرشار از پتاسیم، اسیدهای چرب و ویتامین های B می تواند به افزایش سطح انرژی به شما بسیار کمک کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا