عمومی - آموزشی

شیمی آلی در زندگی روزمره چه کاربردی دارد؟

شیمی آلی یکی از شاخه های علم شیمی است که کاربرد آن در زندگی روزمره نیز بسیار صورت می پذیرد. شیمی آلی به بررسی خواص و ساختار مواد آلی و همین طور واکنش های آن ها می پردازد. کاربرد شیمی آلی در پزشکی، داروسازی، کشاورزی، صنایع غذایی و… بسیار دیده می شود. بنابراین با نگاهی به اطراف می توان به تاثیر بالای شیمی آلی در زندگی روزمره پی برد. شیمی آلی ترکیبات حاوی کربن و هیدروژن را بررسی کرده و واکنش های شیمیایی آن ها را در جهت پیشبرد صنعت مورد مطالعه قرار می دهد.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با شیمی آلی و کاربرد آن در زندگی روزمره آشنا شوید.

شیمی آلی چیست

شیمی آلی شاخه‌ای از علم شیمی است که به مطالعه و بررسی خواص، ساختار، واکنش و تهیه ترکیبات حاوی کربن می پردازد. این علم به مطالعه ترکیبات کربن برای درک واکنش های شیمیایی موجودات زنده و محصولات مشتق حاصل از آن‌ ها می پردازد. اغلب این ترکیبات از اتم های کربن و هیدروژن تشکیل شده اند. اما قادرند تا هر تعداد عنصر دیگر همچون نیتروژن، اکسیژن، فسفر یا گوگرد را نیز در ساختار خود داشته باشند.

اغلب ترکیبات آلی از گیاهان و حیوانات حاصل می آیند. بنابراین از ساده ترین روش های تشخیص ترکیبات آلی توجه به منابع آن هاست. ترکیبات به دست آمده از منابع گیاهی، حیوانی و نفتی اغلب در دسته ترکیبات آلی قرار دارند. اغلب ترکیبات غیرآلی نیز از منابع فلزی، نمکی و معدنی حاصل می آیند. بسیاری از ترکیبات آلی به شکل پلیمر بوده که با پیوستن زیر واحد ها به یکدیگر ساخته شده اند. شیمی آلی در زندگی روزمره کاربرد های فراوانی دارد که در ادامه به بررسی برخی از این کاربرد ها خواهیم پرداخت.

کاربرد شیمی آلی در بسیاری از فرآیند ها دیده می شود. ترکیبات آلی از وسایل نقلیه و خانگی و الکترونیکی گرفته تا غذاها و حتی بدن انسان و حیوانات دیده می شوند. اغلب ترکیباتی که از کربن و هیدروژن ساخته می شوند، در گروه این ترکیبات قرار دارند. می توان گفت اغلب ترکیبات حاصل شده از گیاهان و حیوانات درواقع مرتبط با شیمی آلی هستند.

کاربرد شیمی آلی در زندگی روزمره

کاربرد شیمی آلی در صنایع آرایشی بهداشتی

صنایع آرایشی و بهداشتی از کاربرد شیمی آلی در تولیدات خود بهره می برد. شیمیدان‌های فعال در گرایش آلی با بررسی تغییرات پوست بر اساس عوامل محیطی، محصولاتی مطابق با آن ها را برای رفع مشکلات پوستی تولید و عرضه می کنند. مولکول های معطری که در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شوند، نمونه هایی از کاربرد شیمی آلی بشمار می آیند.

شیمی آلی در پزشکی و داروسازی

صنعت داروسازی به تهیه دارو برای انسان ها و حیوانات می پردازد. تولید این داروها و اثربخشی آن ها در بدن با بهره گیری از علم شیمی آلی فراهم شده است. آسپرین تنها نمونه ای از داروهایی است که در دسته ترکیبات آلی قرار دارد.

کاربرد شیمی آلی در کشاورزی

کشاورزان برای افزایش کیفیت میوه، سبزیجات و محصولات زراعی از کودهای شیمیایی مختلفی استفاده می کنند. بیشتر این محصولات از ترکیبات شیمیایی و آلی حاصل گشته اند.

کاربرد شیمی الی در صنایع غذایی

پخت و پز، فاسد شدن غذا، نگهداری از غذا و هضم و جذب آن ها به شیمی و واکنش های شیمیایی مرتبط است. شیمی آلی برای همه این فرآیند های شیمیایی پاسخی دارد. کشف مواد نگهدارنده از مهم دیگری نقش های شیمی در زمینه صنعت غذایی است. کاربرد این ترکیبات آلی به حفظ طولانی مدت مواد غذایی کمک کرده و به پیشرفت صنایع غذایی کمک خواهد نمود.

شیرین کننده های مصنوعی از دیگر ترکیبات آلی هستند که در صنایع غذایی کاربردی گسترده دارند. آسپارتام نمونه ای از این ترکیبات است که برای شیرین کردن محصولاتی چون نوشیدنی های خنک و انواع بستی استفاده می شود.

انواع شیرین کننده مصنوعی:
آسپارتام 
سوکرالوز

شیمی در بیوتکنولوژی

بیوتکنولوژی علمی است که در آن برای ساخت یا اصلاح محصولات در یک کاربرد خاص از موجودات زنده و فرایندهای زیستی استفاده می شود. بنابراین می توان تمام محصولات بیوتکنولوژی را نتیجه استفاده از شیمی آلی دانست. علم بیوتکنولوژی قادر به تولید بذرهایی است که نسبت به خشکی مقاوم هستند.

تفاوت شیمی آلی و معدنی

همان طور که گفته شد، ترکیبات شیمیایی به صورت آلی و معدنی وجود دارند. جالب است بدانید که تفاوت این ترکیبات با یکدیگر در عدم اتصال عنصر کربن به هیدروژن است. ترکیبات غیر آلی نیز می توانند در ساختار خود عنصر کربن را داشته باشند، اما کربن آن ها اتصالی به هیدروژن ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا