غذایی و دارویی

بوراکس چیست و چه کاربردی دارد

بوراکس در واقع نمکی است که به طور طبیعی در دریاچه ها بر اثر تبخیر یافت می شود. به عنوان یک ماده در بسیاری از مواد شوینده، لوازم آرایشی و لعاب مینا استفاده می شود. شما می توانید آن را در سوپرمارکت ها و به صورت آنلاین با نام های تجاری مختلف پیدا کنید و خریداری کنید.

امروزه در سرتاسر جهان این ترکیب شیمیایی در بخش های خشک شویی و نظافت فروشگاه های مواد غذایی فروخته می شود. در طول سال ها، مردم ده ها کاربرد برای بوراکس پیدا کرده اند که شامل موارد بسیار ابتدایی و حتی برخی موارد عجیب و غریب می شود. این ترکیب شیمیایی می تواند یک ضد قارچ، ضد باکتری و سازگار با محیط زیست باشد. کاربرد بوراکس بسیار گسترده است و می تواند کارهای بسیار شگفت انگیزی را در اطراف خانه شما انجام دهد.

کاربرد بوراکس

برخی از کاربردهای این ترکیب شیمیایی در خانه عبارتند از:

تقویت کننده پودر لباسشویی

شناخته شده ترین کاربرد بوراکس، به عنوان تقویت کننده در تمیز کردن لباس است. یک فنجان پودر بوراکس که با مواد شوینده به لباس‌ ها اضافه کنید. مشاهده خواهید کرد که لباس های شما سفید تر شده و لکه ‌های بیشتری را از بین می ‌برد.

مواد شوینده ماشین ظرفشویی

برای این کاربرد یک قاشق غذاخوری پودر بوراکس یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق چایخوری آب لیمو را می توانید برای تمیز کردن ظرفشویی خود استفاده کنید. این ترکیب را می توانید به جای مواد شوینده ماشین ظرفشویی، برای تمیز کردن و درخشندگی استفاده کنید.

از بین برنده بو

بوراکس قابلیت از بین بردن بو را نیز دارد. شما می توانید مقداری از این پودر را درون سطل زباله خود ریخته و شاهد از بین رفتن سریع بو باشید.

پاک کننده همه منظوره

با مخلوط کردن 2 قاشق غذاخوری پودر بوراکس و 2 فنجان آب داغ در یک بطری اسپری یک پاک کننده همه منظوره درست خواهید کرد. برای داشتن بویی تازه و تمیز، می توانید کمی آب لیمو به ظرف اضافه کنید. از این پاک کننده می توانید برای تمیز کردن سطوح نیز استفاده کنید.

آفت کش

کاربرد بوراکس به عنوان یک آفت کش طبیعی بسیار رایج است. برای این کاربرد، بوراکس را روی فرش خود بپاشید و بگذارید یک ساعت بماند. سپس آن را با جاروبرقی تمیز کنید تا کک های موجود در فرش از بین بروند. در مورد ساس هم، می توانید همین عمل را انجام دهید. برای کشتن مورچه ‌ها و سوسک‌ ها نیز می توانید مقدار مساوی پودر بوراکس و شکر طبیعی را با هم مخلوط کنید و این ترکیب را در اطراف خانه قرار دهید.

بازدارنده ورود موش به منزل

پودر بوراکس را در اطراف خانه خود بپاشید تا از ورود موش ها به منزل خود جلوگیری کنید. حتما هنگامی این کار را انجام دهید که مطمئن شوید هیچ موشی در خانه شما وجود ندارد. زیرا این کار از بیرون رفتن آنها نیز جلوگیری می کند.

برطرف کردن زنگ زدگی

یک فنجان بوراکس همراه با دو فنجان آب گرم و یک قاشق غذاخوری آب لیمو، زنگ زدگی را به خوبی از بین می برد. این عمل یک راه عالی برای احیای ظروف زنگ زده و تابه های قدیمی است.

شما می توانید از بوراکس برای برخی از مسائل بهداشتی و زیبایی نیز استفاده کنید. برخی از افراد برای درمان قارچ ناخن و پا از مخلوط این ترکیب شیمیایی و سرکه استفاده می کنند. این روش توصیه نمی شود زیرا اثرات آن ناشناخته است. از بوراکس برای ساخت اسلایم بازی در منزل نیز استفاده می شود.

این ترکیب شیمیایی کاربرد های بسیار زیاد دیگری نیز دارد. از این ترکیب شیمیایی در صنایع برای تولید شیشه، تصفیه فاضلاب، تولید آفت کش های صعنتی و تولید مواد شیمیایی استفاده می شود. توجه داشته باشید این ترکیب شیمیایی از طریق پوست جذب بدن نمی شود و برای انسان ایمن است. اما در غلظت های بالا در صورت بلع، برای انسان بسیار سمی است. بهتر است هنگام کاربرد بوراکس از دستکش استفاده کنید. زیرا ممکن است برای برخی از افراد که به بوراکس حساسیت دارند باعث بروز واکنش های آلرژیک شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا