تصفیه آب

تفاوت هیپوکلریت سدیم و کلسیم

تفاوت اصلی بین هیپوکلریت کلسیم و هیپوکلریت سدیم در این است که هیپوکلریت کلسیم حاوی دو آنیون هیپوکلریت پیوند یافته با یک کاتیون کلسیم است، در حالی که هیپوکلریت سدیم حاوی یک آنیون هیپوکلریت پیوند یافته با یک کاتیون سدیم است.

در ظاهر Ca(OCl)2 پودری سفید تا خاکستری است در حالی که هیپوکلریت سدیم یک جامد زرد متمایل به سبز با بوی شیرین است. هر دوی این ترکیبات خواص ضدعفونی کنندگی قوی دارند و برای تصفیه و ضدعفونی آب مورد استفاده قرار می گیرد.

هیپوکلریت کلسیم و سدیم ترکیبات یونی حاوی یک کاتیون فلزی و یک آنیون مشتق از کلر هستند. تعداد آنیون ها در هر کاتیون موجود در این ترکیبات با توجه به ظرفیت کاتیون فلزی با یکدیگر متفاوت است. هنگام استفاده از این ترکیبات حتما لوزی خطر هیپوکلریت کلسیم و سدیم را مورد نظر قرار دهید.

هیپوکلریت کلسیم چیست؟

این ماده شیمیایی یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی Ca(OCl)2 است. جرم مولی 142.98 گرم بر مول است. این ماده به صورت پودر سفید تا خاکستری ظاهر می شود. نقطه ذوب و جوش به ترتیب 100 درجه سانتی گراد و 175 درجه سانتی گراد است و در دماهای بالاتر تجزیه می شود.

این ترکیب نسبتاً پایدار است و مقدار کلر موجود بیشتری نسبت به هیپوکلریت سدیم دارد. این ترکیب بوی قوی کلر دارد و این به دلیل تجزیه آهسته آن در هوای مرطوب است. با این حال، آنقدرها در آب سخت محلول نیست. اما می توانیم آن را در آب نرم تا متوسط ​​سخت حل کنیم. علاوه بر این، دو شکل از آن وجود دارد، شکل بی آب و فرم هیدراته.

کاربردهای این ترکیب عمدتاً در بهداشت و شیمی آلی است. می توانیم از آن برای ضد عفونی کردن آب در استخرها و ضد عفونی کردن آب آشامیدنی استفاده کنیم. به طور کلی درجه تجاری آن حدود 65-73٪ است زیرا ترکیبات دیگری با آن مخلوط شده است. در شیمی آلی، به عنوان یک عامل اکسید کننده عمل می کند.

هیپوکلریت سدیم چیست؟

هیپوکلریت سدیم یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی NaOCl است. جرم مولی 74.45 گرم بر مول است. به صورت جامد زرد متمایل به سبز ظاهر می شود. بوی شیرینی دارد. نقطه ذوب و نقطه جوش رایج ترین هیدرات این ترکیب (شکل پنتا هیدرات) به ترتیب 18 درجه سانتی گراد و 101 درجه سانتی گراد است. این ترکیب بسیار ناپایدار است و در نتیجه بر اثر حرارت یا حتی اصطکاک به صورت انفجاری تجزیه می شود. با این حال، فرم پنتا هیدرات پایدارتر از فرم بی آب است.

خطرات استفاده از هیپوکلریت سدیم و کلسیم

هنگام استفاده از این ترکیبات حتما ایمنی را مورد نظر قرار دهید. این ترکیبات به دلیل وجود کلر به اشکال مختلف می توانند برای سلامتی خطرناک باشند. بنابراین نصب لوزی خطر هیپوکلریت کلسیم و سدیم ممکن است در محل الزامی باشد.

تفاوت های زیادی در خواص شیمیایی و فیزیکی این ترکیبات وجود دارد. هیپوکلریت کلسیم یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی Ca(OCl)2 است. هیپوکلریت سدیم یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی NaOCl است. نقطه ذوب و جوش هیپوکلریت سدیم در مقایسه با کلسیم بسیار بالا است.

از نظر ساختار شیمیایی این دو ترکیب حاوی دو  کاتیون متفاوت هستند. Ca(OCl)2 پایدارتر از هیپوکلریت سدیم است. این ترکیبات هر دو به عنوان سفید کننده و ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد بسیار زیادی دارند. لوزی خطر  هیپوکلریت کلسیم و هیپوکلریت سدیم را حتما هنگام استفاده مورد نظر قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا