صنایع شیمیایی

تمیز کردن با اسید سیتریک

اسید سیتریک به دو صورت پودر و مایع موجود است. پودر اسید سیتریک اغلب در کاغذ بسته بندی می شود و به صورت فله در دسترس است، در حالی که شکل مایع آن بیشتر در بطری های پلاستیکی بسته بندی می شود.

اسید سیتریک به دلیل ماهیت اسیدی عمدتاً در صنایع مختلف به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده استفاده می شود از این ترکیب همچنین برای تثبیت یا حفظ داروها و به عنوان ضدعفونی کننده در برابر ویروس ها و باکتری ها استفاده می شود. اسید سیتریک طبیعی در اصل از آب لیمو به دست می آید اما در مقایس صنعتی نیز به روش های مختلف تولید می شود. هنگامی که صحبت از ضد عفونی کردن و تمیز کردن می شود، اسید سیتریک ایده آل است زیرا می تواند به حذف کپک، باکتری و کپک کمک کند.

تمیز کردن با اسید سیتریک سطح pH باکتری ها را کاهش می دهد و به پاک کننده ها اجازه می دهد تا به دیواره سلولی کپک و باکتری نفوذ کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را روی سطح غیر متخلخل اسپری کنید، چند دقیقه به آن فرصت دهید تا کار خود را انجام دهد، سپس پاک کنید یا با آب بشویید.

همچنین برای تمیز کردن کف صابون، لکه های آب سخت، رسوبات کلسیم، آهک و زنگ بسیار عالی است. با استفاده از این ترکیب دیگر نیازی به خرید بطری های اسپری پلاستیکی پر از مواد رسوب زدایی شیمیایی نخواهید داشت!

برای ساخت یک پاک کننده عمومی و ملایم اسید سیتریک، یک قاشق چایخوری پودر اسید سیتریک را با یک فنجان آب مخلوط کنید. برای یک نسخه قوی تر، حداکثر 2 و نیم قاشق چای خوری پودر اسید سیتریک را به یک فنجان آب بیافزایید.

اسید سیتریک برای تمیز کردن آشپزخانه

کتری و قهوه ساز خود را رسوب زدایی کنید

دو قاشق غذاخوری اسید سیتریک را با یک لیتر آب مخلوط کنید و در داخل دستگاه بریزید. برای اطمینان از حذف تمام اسید سیتریک، دستگاه را برای بار دوم با آب ساده روشن کنید. مراقب باشید که محلول را زیاد گرم نکنید و آب سرد یا ولرم نیز استفاده نکنید. اگر قهوه ساز شما در سمت گرم تر کار می کند، آن را با اسید سیتریک تمیز نکنید زیرا پودر ممکن است به دستگاه شما آسیب برساند.

قابلمه ها و ماهیتابه های سوخته را تمیز کنید

یک قاشق غذاخوری اسید سیتریک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و بگذارید خیس بخورد تا تکه های سوخته از بین بروند.

رسوب زدایی ماشین ظرفشویی

فنجان مواد شوینده را با سه تا چهار اونس پودر اسید سیتریک پر کنید و ماشین ظرفشویی را به شکل معمولی روشن کنید. در صورت لزوم تکرار کنید.

اسید سیتریک در حمام

شیرهای آب و سر دوش را رسوب زدایی کنید

تقریباً ½ قاشق غذاخوری پودر اسید سیتریک را در ¼ لیتر آب حل کنید و روی مناطق آسیب دیده اسپری کنید یا آنها را مستقیماً در محلول قرار دهید. سپس آن را پاک کرده و خوب بشویید.

پاک کننده کاسه توالت با اسید سیتریک

تقریباً سه قاشق غذاخوری پودر را به کاسه توالت اضافه کنید و بگذارید چند ساعت بماند و بعد از اتمام کار توالت را بشویید.

استفاده از اسید سیتریک لباسشویی

رسوب زدایی ماشین لباسشویی

این کار بسیار شبیه به تمیز کردن ماشین ظرفشویی با اسید سیتریک است. فقط حدود ⅓ فنجان پودر را به ماشین لباسشویی خود اضافه کنید و آن را بطور معمول روشن کنید.

نرم کننده لباس های سفید

پنج تا شش قاشق غذاخوری پودر اسید سیتریک را در یک لیتر آب حل کرده و با هر بار شستشو حدود 50 میلی لیتر از این مایع را در محفظه نرم کننده بریزید. از استفاده از اسید سیتریک بر روی لباس های رنگی خودداری کنید زیرا اثر سفید کنندگی کمی دارد!

لکه های لباس های سفید را پاک کنید

لکه های زرد مانند دئودورانت یا لکه های عرق را با خیساندن لباس ها در محلول اسید سیتریک (یک قاشق غذاخوری اسید سیتریک تا یک لیتر آب) به مدت چند ساعت از بین ببرید و به طور معمول در ماشین بشویید. توجه: این روش برای مواد حساس مناسب نیست!

لطفا توجه داشته باشید: در حالی که اسید سیتریک برای تمیز کردن بیشتر مناطق خانه شما عالی است، نباید از آن بر روی سطوح سنگ طبیعی یا برای تمیز کردن وسایل برنجی استفاده شود. اسید سیتریک ممکن است به جای تمیز کردن، به آن اقلام آسیب برساند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا