غذایی و دارویی

تیتان چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

تیتان یک ماده طبیعی است که فرمول نسبتاً ساده ای به شکل TiO2 دارد. این ترکیب به عنوان اکسید تیتانیوم نیز شناخته می شود. این ترکیب به صورت پودر سفید در دسترس است و بیشتر به عنوان رنگدانه استفاده می شود. تیتان به دلیل درخشندگی و ضریب شکست بسیار بالا پرمصرف ترین رنگدانه سفید است و در دو سوم رنگدانه های جهان استفاده می شود.

به طور طبیعی به شکل سه ترکیب معدنی معروف به آناتاز، بروکیت و روتیل نیز وجود دارد. با این حال، معمولاً از تتراکلرید تیتانیوم با کاهش کربن و اکسیداسیون مجدد استخراج می شود. از طرف دیگر، ممکن است از اکسید دیگری به نام ایلمنیت پردازش شود که با اسید سولفوریک احیا می شود تا دی اکسید تیتانیوم خالص به دست آید.

دی اکسید تیتانیوم در بسیاری از کاربردهای روزمره استفاده می شود. حتی در رنگ آمیزی مواد غذایی نیز استفاده می شود و دارای شماره E171 است. با این حال، اگر گرد و غبار آن استنشاق شود به عنوان یک سرطان‌زای بالقوه طبقه ‌بندی می‌شود بنابراین هنگام کار با این ماده شیمیایی همیشه باید احتیاط کرد.

تیتان در چه مواردی استفاده می شود؟

دی اکسید تیتانیوم ماده ای است که به طور گسترده در کاربردهای روزمره و در مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و علم استفاده می شود. چند نمونه از کاربرد آن عبارتند از:

  • به عنوان یک عامل سفید کننده، مسدود کننده UV و غلیظ کننده در ضد آفتاب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به عنوان یک عامل سفید کننده برای رنگ (رنگ حاوی این ترکیب اغلب به عنوان سفید کامل) شناخته می شود.
  • در داروسازی برای ایجاد رنگدانه سفید در داروی قرص بکار می رود.
  • به عنوان یک افزودنی در غذا (E171) برای دادن رنگ سفید و طعم دهنده به غذا استفاده می شود.
  • به عنوان یک فوتوکاتالیست.
  • در ساخت داده های الکترونیکی و رسانه های ذخیره سازی.

کاربردهای تیتان

کاربردهای صنعتی زیادی برای این ماده معدنی به دلیل خاصیت شکست بسیار بالای آن وجود دارد. در واقع، تیتان یکی از سفیدترین موادی است که روی زمین وجود دارد که به آن لقب سفید تیتانیوم را داده است. به همین دلیل، اغلب در بسیاری از مواد آرایشی برای انعکاس نور گنجانده می شود. همچنین یکی از اجزای اصلی بلوک نور خورشید برای جلوگیری از جذب اشعه ماوراء بنفش (UV)  است.

به عنوان یک رنگدانه، تیتان برای افزایش رنگ سفید برخی غذاها مانند محصولات لبنی و آب نبات استفاده می شود. همچنین به خمیر دندان و برخی داروها درخشش می بخشد. با این حال، از آن به عنوان افزودنی غذا و تقویت کننده طعم در انواع غذاهای غیرسفید از جمله سبزیجات خشک، آجیل، دانه ها، سوپ ها و خردل استفاده می شود.

از آنجایی که دی اکسید تیتانیوم نور را به خوبی منعکس می کند، برای استفاده به عنوان یک پوشش محافظ برای بسیاری از محصولات، مانند قطعات خودرو و آینه های نوری، ایده آل است. همچنین در رنگ گنجانده شده است. در واقع به دلیل خاصیت انکساری، جزء رنگ هایی است که برای پوشش اتومبیل، قایق و هواپیما استفاده می شود. علاوه بر این، تیتان در تعدادی از مصالح ساختمانی یافت می شود. صنعت پلاستیک همچنین از دی اکسید تیتانیوم به عنوان پوششی برای جذب نور UV و افزایش دوام استفاده می کند.

این ترکیب همچنین یک مات کننده موثر به شکل پودر است که در آن به عنوان رنگدانه برای ایجاد سفیدی و شفافیت محصولاتی مانند رنگ ها، پوشش ها، پلاستیک ها، کاغذها، جوهرها، غذاها، داروها (یعنی قرص ها) و همچنین بیشتر خمیردندان ها استفاده می شود. تیتان اغلب برای سفید کردن شیر بدون چربی استفاده می شود. از نظر آماری نشان داده شده است که این ترکیب طعم شیر بدون چربی را افزایش می دهد که حاکی از کاربرد گسترده آن در صنایع غذایی است.ن در صنایع غذایی اس

سمیت تیتان و عوارض سلامتی آن

از آنجایی که تیتان تقریباً 70 درصد رنگدانه مورد استفاده تجاری در مقیاس جهانی را تشکیل می دهد، نگرانی هایی در مورد سمیت آن در محل کار مطرح شده است. در پاسخ، تعدادی از آژانس ‌های جهانی به تولید کنندگان توصیه کرده‌اند که برگه‌های اطلاعات ایمنی مواد و برنامه‌های آموزشی خطرات شغلی را بر اساس بررسی‌های ایمنی فعلی به‌ روزرسانی کنند.

به عنوان مثال، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) اکنون این ماده را بر اساس میزان بروز سرطان دستگاه تنفسی در موش ها پس از استنشاق طولانی ذرات غبار دی اکسید تیتانیوم، به عنوان یک سرطان زا بالقوه طبقه بندی کرده است. با این حال، به عنوان یک افزودنی غذایی در مقادیر کم، این ماده برای مصرف انسان بی خطر در نظر گرفته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا