غذایی و دارویی

جایگزین اسید سیتریک در مواد غذایی چیست؟

اسید سیتریک یکی از رایج ترین اسیدهای گیاهی است. این اسید به عنوان یک محصول متابولیک در همه موجودات وجود دارد. در بدن انسان، تقریبا روزانه 2 گرم اسید سیتریک به عنوان یک متابولیت واسطه تشکیل می شود. در گذشته اسید سیتریک از آب لیمو در واکنش با آمونیاک و اسید سولفوریک به دست می آمد. امروزه عمدتا این اسید از طریق تخمیر محلول قندی (با استفاده از قارچ های خاص) به دست می آید. کاربرد اسید سیتریک در صنایع بسیار گسترده است.

اسید سیتریک یک ماده همه کاره است که در صنایع بسیار استفاده می شود. اسید سیتریک در منزل نیز کاربردهای زیادی دارد. در صنایع غذایی از این اسید برای ایجاد طعم بیشتر و ماندگاری بهتر مواد غذایی استفاده می شود. شما می توانید در غذا و نوشیدنی، آب لیمو یا سرکه را به راحتی جایگزین اسید سیتریک کنید. ترکیبات دیگری نیز وجود دارند که می توانند pH را در فرمول ها، بافر یا خنثی کنند. اسید سیتریک توسط سازمان غذا و دارو به عنوان GRAS شناخته می شود (به طور کلی به عنوان ایمن شناخته می شود). این ماده شیمیایی در تولید لوازم آرایشی نیز کاربرد فراوانی دارد.

کاربرد اسید سیتریک

اسید سیتریک دارای دو گرید صنعتی و خوراکی است. همچنین این اسید می تواند به دو صورت خشک یا آبدار در دسترس است و به صورت دانه های سفید، دانه های کریستالی یا بی رنگ در بازار یافت می شود. قرن هاست که از این اسید در فرآوری مواد غذایی استفاده می شود. در واقع یکی از رایج ترین افزودنی هایی است که در تمام محصولات غذایی می توانید یافت کنید. E330 شماره اسید سیتریک به عنوان مواد افزدونی در محصولات غذایی است.

اگرچه بسیاری از جایگزین ‌های اسید سیتریک برای کارهای مشابه مناسب هستند، اما اسید سیتریک همچنان برای بهبود طعم و مزه در محصولات غذایی ترجیح داده می ‌شود. این اسید را می توان از گیاهان استخراج کرد. همچنین می توان آن را به صورت تجاری نیز تولید کرد. کاربرد اسید سیتریک طبیعی بسیار گسترده و قیمت آن بسیار بالا است.

مهمترین جایگزین های اسید سیتریک

آب لیمو

برخی از مصرف کنندگان آب لیموی شفاف را ترجیح می دهند. زیرا طعم ترش تری را به غذاها اضافه می کند. همچنین اسید سیتریک موجود در لیمو برای حفظ مواد غذایی بسیار خوب عمل می کند. با این حال، مایع شفاف به خوبی اسید سیتریک پودر شده عمل نمی کند.

اسید تارتاریک

این اسید با طعم انگور اغلب به عنوان یک عامل اسیدی در تهیه شراب ها استفاده می شود و همچنین به عنوان پودر فروخته می شود. از آنجایی که طعم اسیدی آن قوی تر از اسید سیتریک است مقدار کمتری از آن در دستور پخت توصیه می شود.

سرکه

سرکه مایعی شفاف و کمی ترش است که از مخلوط آب و انواع اسیدها به دست می آید. می توانید اسید سیتریک را با سرکه جایگزین کنید. جزء اصلی سرکه اسید استیک است که قدرت آن به فرمول آن بستگی دارد. هر چه اسید استیک بیشتری استفاده شده باشد  بو و قدرت بیشتری دارد. به عنوان مثال، سرکه سفید و سرکه سیب دارای 5 تا 8 درصد اسید استیک هستند. هرچه سرکه قوی تر باشد، اسیدی تر است.

اسید اسکوربیک یا ویتامین C

اسید اسکوربیک یکی از بهترین جایگزین های اسید سیتریک است. قرص های له شده ویتامین C یک جایگزین موثر برای اسید سیتریک هستند و شما می توانید آنها را با نسبت 1:1 جایگزین کنید. ویتامین C به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می شود.

ویتامین C برای افزایش متابولیسم بدن شناخته شده است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. از این ویتامین در اکثر دهانشویه ها و ضد عفونی کننده ها استفاده می شود. همچنین برای حفظ و نگهداری کلاژن و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

اسید اسکوربیک به عنوان یک آنتی اکسیدان از استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری می کند. همچنین با تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

شما می توانید از  جایگزین های اسید سیتریک در محصولات غذایی خود استفاده کنید. بهترین جایگزین اسید سیتریک، اسید اسکوربیک است، که فواید بسیار زیادی نیز برای سلامتی به همراه دارد. اما به دلیل مقرون به صرفه بودن کاربرد اسید سیتریک نسبت به جایگزین های موجود هنوز هم ترجیح داده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا