غذایی و دارویی

خواص بی نظیر ثعلب برای بدن و موارد استفاده ی آن

ثعلب گیاهی زیبا با گلهای سفید صورتی است که در کنار جویبارها رشد می کند و به دلیل جمع آوری بسیار زیاد در حال انقراض است. ریشه گیاه ثعلب بعد از خشک و آسیاب شدن مورد استفاده قرار می گیرد و خواص بسیار زیادی در طب سنتی دارد. کاربرد ثعلب بسیار زیاد و گسترده است به همین دلیل بازار خرید و فروش گسترده ای دارد.

خواص ثعلب

درمان رعشه و تشنج

این بیماری که به دلیل انبساط و انقباض پشت سرهم عضلات بدن به وجود می آید و بسیار آزار دهنده است. ثعلب به دلیل خاصیت آرام بخش بودن می تواند با کم کردن استرس و آرامش بخشی به درمان این بیماری کمک کند.

درمان تورم و عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری یکی از بیماری های شایع مجاری ادراری در بزرگسالان است. این عفونت ابتدا از مثانه شروع می شود و سپس به سایر قسمت های مجاری ادرار نیز منتقل می شود. ثعلب با درمان عفونت می تواند ورم کلیه و مثانه از بین ببرد.

جلوگیری از ریزش مو

استفاده موضعی از ثعلب در درمان ریزش مو بسیار موثر است. برای این منظور می توانید مقداری از آن را دم کرده و بعد از اینکه به دمای اتاق رسید در آخرین مرحله شستشوی موهایتان از آن استفاده کنید و پوست سرتان را به آرامی ماساژ دهید سپس موهایتان را آبکشی کنید. کاربرد ثعلب با تحریک فولیکول های مو ریشه مو را تقویت می کند در نتیجه از ریزش مو جلوگیری خواهد کرد.

درمان کم خونی

مهمترین دلیل کم خونی کمبود آهن است که در زنان به دلیل قاعدگی ، بارداری و زایمان بیشتر از مردان رخ می دهد. استفاده از ثعلب به مقدار کم سه بار در هفته می تواند در درمان کم خونی موثر باشد.

درمان مشکلات معده

ناراحتی معده یکی از مشکلات رایج است که اغلب به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از اندازه فست فود و غذاهای فرآوری شده به وجود می آید. مصرف دم کرده ثعلب می تواند هنگامی که شما بعد از خوردن غذا احساس سنگینی یا فشار بر روی معده خود دارید به معده شما در هضم غذا کمک کند و در نتیجه احساس بهتری خواهید داشت.

تقویت کننده اعصاب

ثعلب یک گیاه آرام بخش است و می تواند در هنگام عصبانیت یا زمانی که فرد به دلایل مختلفی ناراحت است کمک کننده باشد و باعث آرامش اعصاب و روان شخص شود. ثعلب را می توان در آب جوش یا شربت گرم و یا در شیر گرم حل کرد و از مزایای آرام بخشی آن استفاده کرد.

درمان یبوست

یبوست یک مشکل در دستگاه گوارش و روده بزرگ است. هنگامی که شما آب و فیبر کافی در رژیم غذایی خود ندارید، حرکات روده شما کند می شود در نتیجه دچار یبوست می شوید. کاربرد ثعلب به عنوان یک ملین می تواند به شما کمک کند.

برای این منظور مقداری از پودر ثعلب را در شیر گرم حل کنید و بنوشید این ترکیب به بهتر شدن حرکات روده شما کمک می کند درنتیجه یبوست شما درمان می شود و شما می توانید این ترکیب را در رژیم غذایی خود قرار داده و با مصرف یک بار در هفته از این ترکیب از یبوست جلوگیری کنید.

گیاه ثعلب علاوه بر کاربرد بسیاری که در آشپزی و صنایع غذایی دارد در بخش سلامت نیز بسیار مفید است زیرا این یک گیاه طبیعی بدون هیچ گونه مواد شیمیایی است هرچند طبیعی بودن یک ماده دلیل بر ایمنی کامل آن نیست پس بهتر است برای استفاده از مزایای سلامتی این گیاه در مصرف آن زیاده روی نکنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا