غذایی و دارویی

خواص شگفت انگیز بستنی

خواص شگفت انگیز بستنی برای سلامتی بسیار زیاد است و مصرف در حد اعتدال آن می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. بستنی، محبوب ترین دسر موجود در جهان است که در طیف گسترده ای از طعم ها مانند وانیل، شکلات، آناناس، شاتوت و طعم های دیگری وجود دارد. مانند همه دسرها، این خوراکی نیز مورد علاقه تمام کودکان و بزرگسالان است. با این حال، مانند همه چیزهای شیرین، بستنی نیز سرشار از کالری است.

ماده اصلی تهیه بستنی شیر است. شیر و فرآورده های آن حاوی مقادیر بالایی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات هستند و منبع خوبی از مواد مغذی از جمله کلسیم، ریبوفلاوین، فسفر، ویتامین های A و B12 هستند. همچنین موادی که برای ایجاد طعم به بستنی استفاده می شوند، اغلب مواد مفیدی برای سلامتی هستند. عنوان مثال، شکلات تلخ که به این خوراکی اضافه می شود، سرشار از آهن، منیزیم و روی است.

کالری یک پیمانه بستنی بسته به طعم دسری که انتخاب می کنید، متفاوت است. برای مثال، کالری نصف فنجان بستنی وانیلی حدود 140، در نوع کم چرب آن حدود 130 و در صورتی که شکر اضافه ای نداشته باشد به 115 می رسد.

ارزش تغذیه ای بستنی

مانند کالری، ارزش تغذیه ای بستنی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسته به نوع طعم، نوع بستنی و نحوه مصرف آن، ارزش تغذیه این خوراکی می تواند متغیر باشد. ارزش تغذیه ای 100 گرم بستنی معمولی عبارتند از:

  • کالری 140
  • چربی کل 7 گرم
  • کلسترول 30 میلی گرم
  • پروتئین 2 گرم
  • کربوهیدرات ها 17 گرم
  • قند 14 گرم

بستنی چقدر کالری دارد

اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا می خواهید وزن کم کنید، باید مراقب مصرف میزان کالری دریافتی خود باشید. از آنجایی که بستنی به اشکال مختلف مانند مخروط، فنجان، اسکوپ و موارد دیگر وجود دارد، شمارش کالری بر اساس نحوه مصرف این خوراکی توسط شما متفاوت است. به عنوان مثال، کالری یک پیمانه بستنی با کالری یک بستنی قیفی متفاوت خواهد بود.

بستنی در ترکیب با بسیاری از مواد غذایی مختلف مصرف می شود. علاوه بر این، به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از دسرها نیز استفاده می شود. به طور طبیعی، هنگامی که بستنی را با سایر مواد غذایی ترکیب می کنید، تعداد کالری این خوراکی در بیشتر موارد افزایش می یابد. با این حال، بر اساس مقدار بستنی استفاده شده و سایر مواد موجود در ماده غذایی، کالری دریافتی توسط شما می تواند متغیر باشد.

فواید بستنی برای سلامتی

مصرف در حد اعتدال بستنی، خواص شگفت انگیزی برای سلامتی به همراه خواهد داشت. در ادامه برخی از مهمترین مزایای سلامتی خوردن بستنی برای شما آورده شده است. این فواید عبارتند از:

سطح انرژی شما را بهبود می بخشد

بستنی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که به راحتی توسط بدن به انرژی تبدیل می شود. بنابراین، اگر بعد از یک روز طولانی خسته شدید و نیاز به افزایش انرژی سریع خود دارید، یک قاشق بستنی می ‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

سرشار از ویتامین است

این خوراکی همچنین منبع غنی از ویتامین هایی مفید برای بدن مانند ویتامینA ، B6، B12، C، D و E است. این ویتامین ها بسیاری از عملکردهای کلیدی بدن را انجام می دهند و سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشند، عملکرد مناسب اعصاب شما را افزایش می دهد، بینایی شما را بهبود می بخشند و به سلامت پوست و استخوان شما کمک می کند.

عملکرد مغز را تحریک می کند

جالب اینجاست که یکی از بسیاری از مزایای سلامتی ناشناخته بستنی این است که می تواند عملکرد مغز را نیز بهبود بخشد. این دسر با کاهش سطح استرس در بدن و افزایش ترشح هورمون های شادی آور، به طور طبیعی سیستم عصبی را آرام می کند و مغز را تحریک می کند.

به تقویت استخوان های شما کمک می کند

بسیاری از ما می دانیم که کلسیم برای استخوان هایمان بسیار مفید است. کلسیم ۱ تا ۲ درصد وزن بدن بزرگسالان را تشکیل می‌ دهد و ۹۹ درصد آن در استخوان ‌های ما ذخیره می‌ شود. شیر و محصولات لبنی از جمله بستنی، منابع عالی کلسیم هستند. به هر حال، برای جذب کلسیم به ویتامین D نیز نیاز دارید. از آنجایی که بستنی حاوی مقادیر زیادی ویتامین D نیز است، برای تقویت استخوان ها بسیار مفید است.

روزانه چقدر باید بستنی مصرف کرد

از آنجایی که بستنی حاوی مقادیر زیادی قند افزوده شده است، توصیه می شود مصرف این دسر را به حدود 10 درصد یا کمتر از کل کالری روزانه خود محدود کنید. بنابراین، بسته به نوع بستنی‌ ای که مصرف می کنید، می ‌توانید حدود نصف تا یک فنجان آن را مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا