کشاورزی و دامپروری

دکستروز در غذا و درمان سگ استفاده می شود

دکستروز  در سگ ها نه از بیماری ها پیشگیری می کند و نه آنها را درمان می کند ولی ممکن است تحت شرایط بسیار خاص توسط یک دامپزشک یا بر اساس دستورالعمل های دامپزشک برای اهداف مختلف تجویز شود. به عنوان مثال زمانی که سگ اسهال یا استفراغ شدید دارد به عنوان منبع انرژی سریع در دسترس برای مدت زمان بسیار محدود برای او تجویز می شود.

دلیل اینکه دکستروز را در آب حل می کنند و یا آن را به صورت داخل وریدی به سگ تزریق می کنند این است که می توان آن را با سایر داروها (بدون عوارض جانبی عمده) ترکیب کرد تا میزان قند خون سگ را افزایش دهد.

زمانی که سگ دچار کم آبی شدید یا دیابت باشد، این مورد ضروری است.  دلیل اینکه دکستروز به جای قندهای دیگر استفاده می شود این است که یک قند نسبتاً ساده است. بدن می تواند به سرعت برای انرژی یا سایر عملکردهایی که قند نیاز است از آن استفاده کند.

درمان هیپوگلیسمی در سگ ها با دکستروز

هیپوگلیسمی به کاهش غیرطبیعی غلظت گلوکز در خون یا به عبارت ساده تر – سطح پایین قند خون اشاره دارد. مقدار طبیعی گلوکز خون برای سگ های سالم و غیر دیابتی 3.3-6.1 میلی مول در لیتر است. هیپوگلیسمی زمانی اتفاق می افتد که مصرف بیش از حد گلوکز (بدن با استفاده از قند خون موجود) ذخایر گلوکز را در بدن تخلیه می کند.

هیپوگلیسمی می تواند ناشی از اختلالات غدد درون ریز یا کبدی، نیاز به انرژی بیشتر برای گلوکز، کمبود گلوکز به دلیل ناشتا بودن یا مسمومیت باشد. هیپوگلیسمی باعث می شود سگ ها احساس ضعف و گیجی کنند. در صورت عدم درمان، بیهوشی و به دنبال آن مرگ رخ خواهد داد. در این شرایط نیز می توان از دکستروز در رژیم غذایی سگ ها استفاده کرد.

استفاده درمانی از دکستروز برای سگ ها

مایع درمانی در پزشکی بالینی برای تحقق اهداف زیر استفاده می شود:

  • برای جایگزینی کمبود آب
  • برای حفظ هیدراتاسیون طبیعی
  • برای جایگزینی الکترولیت ها و مواد مغذی ضروری
  • به عنوان وسیله ای برای تزریق داروهای داخل وریدی خاص عمل کند.

وجود دکستروز در غذای سگ

توجه داشته باشید اگر غذای حیوان خانگی شما حاوی شکر در مواد تشکیل دهنده باشد، قطعاً محصول خوبی نیست. شکر یک راه ارزان برای جذاب کردن غذای سگ است زیرا طعم آن را بهبود می بخشد. با این حال، قند بیش از حد در رژیم غذایی سگ ها می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات از افزایش وزن گرفته تا دیابت شود و برای سلامت کلی آنها مفید نباشد.

همچنین، مهم است که بدانید گاهی اوقات افزودنی های شیرین پنهان هستند. برخی از نام های رایج قندها فروکتوز، سوکرالوز و دکستروز است. قندهای مصنوعی نیز در برخی از غذاهای سگ یافت می شود. رایج ترین آنها پروپیلن گلیکول است. پروپیلن گلیکول هم برای شیرین کردن غذا و هم برای حفظ رطوبت استفاده می شود. برخی از عوارض جانبی احتمالی مصرف زیاد پروپیلن گلیکول نارسایی کبد و قلب و همچنین آسیب به سیستم عصبی است. همواره سعی کنید از مواد غذایی عاری از قند برای تغذیه حیوانات خانگی خودتان استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا