غذایی و دارویی

روغن کنجد برای چی خوبه

روغن کنجد برای چی خوبه؟ روغن کنجد یکی از قدیمی ترین محصولات دانه های روغنی است که اخیرا محبوبیت پیدا کرده است. دلیل این محبوبیت ناگهانی دستورالعمل جدید سرآشپزها و مطالعات علمی اخیر است که فواید سلامتی روغن کنجد را برجسته تر کرده است.

روغن کنجد به عنوان یک چربی غیراشباع مطمئنا برای سلامتی شما مفید است. این روغن سرشار از ویتامین  K، ویتامین B کمپلکس، ویتامین D، ویتامین E و فسفر است. برخی از پروتئین های موجود در روغن کنجد برای مو و پوست سر مفید هستند. از این روغن برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها و برای روان ‌کردن روده‌ها استفاده می‌شود.

فواید سلامتی روغن کنجد

روغن کنجد برای مو

روغن کنجد حاوی انواع مواد مغذی است که آن را به روغن مغذی مناسبی برای موها تبدیل می کند. اجزای فعال موجود در روغن کنجد چندین مزیت دیگر را برای پوست سر و موها فراهم می کند که در ادامه آمده است:

  • روغن کنجد به مرطوب کردن پوست سر و موها کمک می کند و از خشکی و وز جلوگیری می کند.
  • خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی روغن کنجد به محافظت از پوست سر در برابر اجسام خارجی و سایر عوامل بیماری زا کمک می کند. همچنین در حفظ رنگ طبیعی مو و تقویت ساقه مو مفید است.
  • روغن کنجد با ایجاد یک پوشش محافظ بر روی سطح مو از موها در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.
  • اعتقاد بر این است که این روغن از سفید شدن موها جلوگیری می کند.

روغن کنجد برای مراقبت از پوست

روغن کنجد برای چی خوبه؟ روغن کنجد نیز مانند فواید مو برای پوست بسیار مفید است. فواید روغن کنجد برای سلامت و تندرستی پوست عبارتند از:

  • روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است. به پیشگیری از علائم پیری زودرس مانند لکه های تیره و چین و چروک کمک می کند و بافت پوست شما را تقویت می کند.
  • اثر نرم کنندگی روی پوست دارد. این بدان معناست که سلول های پوست شما را مرطوب می کند و از خشکی پوست جلوگیری می کند.
  • استفاده از روغن کنجد یک لایه محافظ بر روی پوست ایجاد می کند و در نتیجه از آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری می کند.
  • به عنوان یک عامل ضد قارچ، برای مدیریت عفونت های قارچی پوست نیز استفاده می شود.
  • مطالعات نشان می دهد که استفاده موضعی از روغن کنجد برای کاهش درد و التهاب مرتبط با تروما مفید است.

روغن کنجد برای سلامت قلب

اسیدهای چرب چند غیراشباع یکی از اجزای اصلی روغن کنجد هستند. آنها به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در خون کمک می کنند که به نوبه خود از تصلب شرایین جلوگیری می کند و قلب را سالم نگه می دارد. روغن کنجد چربی اشباع کمی دارد که یکی از انواع مضر چربی محسوب می شود و برای سلامت قلب مفید نیست.

علاوه بر این، مشخصات آنتی اکسیدانی روغن کنجد استرس اکسیداتیو بر روی ماهیچه های قلب شما را کاهش می دهد و باعث می شود آنها عملکرد مطلوبی داشته باشند. همچنین با اجتناب از پراکسیداسیون لیپیدی نقش مهمی در پیشگیری از تصلب شرایین ایفا می کند.

روغن کنجد برای استخوان

روغن کنجد با کلسیم و روی غنی شده است که مواد معدنی مهمی برای رشد استخوان و حفظ سلامت استخوان هستند. استفاده منظم از روغن کنجد باعث بهبودی سریع تر آسیب استخوان می شود و همچنین به رشد استخوان کمک می کند. همچنین از پوکی استخوان و ضعیف شدن استخوان ها جلوگیری کرده و به حفظ انعطاف پذیری مفاصل کمک می کند. روغن کنجد یک عامل ضد التهابی قوی است.

فواید روغن کنجد برای دندان ها

روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است. به این منظور روغن را در دهان خود قرار دهید، قبل از تف کردن آن را در اطراف دهان خوب بچرخانید. استفاده از روغن کنجد سطح پلاک را کاهش می دهد، به سفیدتر شدن دندان ها کمک می کند و از دندان ها و لثه ها در برابر باکتری ها محافظت می کند.

روغن کنجد برای سرطان

برخی از مواد مغذی موجود در روغن کنجد به مبارزه با انواع سرطان کمک می کند. به عنوان مثال، سطوح بالای منیزیم شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد، در حالی که محتوای کلسیم می تواند به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. روغن کنجد حاوی یک ترکیب آنتی اکسیدانی فنلی به نام سزامول است. گفته می شود این ترکیب در پیشگیری از انواع سرطان موثر است. اکنون می توانید به پرسش روغن کنجد برای چی خوبه پاسخ دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا