غذایی و دارویی

سوربیتول چیست؟ پودر سوربیتول برای چیست؟

سوربیتول یک ماده طبیعی است که در بسیاری از میوه ها و انواع توت های خوراکی ، گیلاس، آلو، گلابی، سیب و حتی در جلبک دریایی یافت می شود. پودر سوربیتول یک پودر بی بو سفید یا تقریبا بی رنگ است که به راحتی در آب حل می شود اما در اتانول بسیار کم محلول است.

گریدهای مختلفی از این ترکیب بر اساس اندازه ذرات موجود است و در اشکال مختلفی مانند پولک، گرانول، گلوله یا پودر در دسترس است. سوربیتول یک الکل هگزاهیدریک است که با مانیتول ایزومر است. سوربیتول به عنوان یک مرطوب کننده، نرم کننده و عامل شیرین کننده در صنایع غذایی استفاده می شود.

سوربیتول پودری به طور گسترده در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی استفاده می شود، زیرا تقریباً 50 تا 60 درصد شیرینی ساکارز را دارد. چگالی این ماده 1.489 گرم در میلی لیتر در 20 درجه سانتی گراد و چگالی آن 1.5 gcm-³ با فرمول مولکولی C6H8(OH)6 است.

پودر سوربیتول برای چیست؟

سوربیتول پودری در انواع محصولات برای محافظت از محتوای رطوبت استفاده می شود. خواص تثبیت کننده رطوبت و بافتی سوربیتول در تولید شیرینی، محصولات پخته شده و شکلات استفاده می شود. این ترکیب به خصوص در محصولاتی که تمایل به خشک شدن یا سفت شدن دارند، بسیار مفید است. عملکرد تثبیت کننده رطوبت، این محصولات را از خشک شدن محافظت می کند و طراوت اولیه آنها را در طول نگهداری حفظ می کند.

این ترکیب بسیار پایدار و از نظر شیمیایی غیر واکنشی است. این ترکیب می تواند دمای بالا را تحمل کند و در واکنش های میلارد (قهوه ای شدن) شرکت نمی کند. این یک مزیت است، به عنوان مثال، در تولید کوکی ها که در آن رنگ تازه و بدون قهوه ای شدن مورد نظر است. سوربیتول همچنین به خوبی با سایر مواد غذایی مانند قندها، ژل کننده ها، پروتئین ها و روغن ها ترکیب می شود. در بسیاری از محصولات غذایی مانند آدامس ها، آب نبات ها، دسرهای یخ زده، کوکی ها، کیک ها، آیسینگ ها و مواد پرکننده و همچنین محصولات مراقبت از دهان، از جمله خمیر دندان و دهان شویه به خوبی عمل می کند. سوربیتول برای استفاده در محصولات پوستی مانند مرطوب کننده ها مناسب است.

در کاربردهای دارویی، سوربیتول پودری به عنوان رقیق کننده یا فرمولاسیون فشرده سازی خشک استفاده می شود. به دلیل طعم شیرین آن معمولا در قرص های جویدنی استفاده می شود و به عنوان نرم کننده ژلاتین در فرمولاسیون کپسول به کار می رود. سوربیتول در آماده سازی مایع بدون قند و به عنوان یک تثبیت کننده برای داروها، ویتامین ها و سوسپانسیون های ضد اسید کاربرد دارد. هنگامی که از آن در شربت استفاده می شود، از تبلور در اطراف درب بطری ها جلوگیری می کند. از سوربیتول در محصولات تزریقی و موضعی نیز استفاده می شود و به عنوان ملین اسمزی کاربرد درمانی دارد.

فواید و ایمنی سوربیتول پودری

این ترکیب یک پلی اول (قند الکلی) که علاوه بر ایجاد شیرینی، یک عامل مرطوب کننده و بافت دهنده عالی است. سوربیتول طعمی شیرین، خنک و مطبوع دارد و غیر پوسیدگی زا است و ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. سوربیتول مدت زیادی است که به طور ایمن در غذاهای فرآوری شده و همچنین در محصولات دیگر مانند داروسازی و آرایشی استفاده می شود.

این ماده به عنوان GRAS (به طور کلی ایمن شناخته می شود) توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است و برای استفاده توسط اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای جهان از جمله استرالیا، کانادا و ژاپن تایید شده است. سوربیتول پودری را می توان به عنوان یک شیرین کننده فله، مرطوب کننده و تثبیت کننده در بیسکویت ها، محصولات شیرینی پزی و یا به عنوان یک عامل فشرده سازی در قنادی های بدون شکر استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا