صنایع شیمیایی

سولفات آهن چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

سولفات آهن یک ماده آبی خشک با رنگ آبی و ساختار کریستالی بی بو است که حاوی 17-20 درصد آهن است. سولفات آهن ماده ای است که با نام ویتریول سبز نیز شناخته می شود. این ترکیب شیمیایی به شکل کریستال محلول در آب نیز در بازار یافت می شود. از آن در صنایع چوب برای ایجاد ظاهری کهنه به چوب رزینی و برجسته کردن رنگ سطوح چوب استفاده می شود. این ترکیب با تانن ها واکنش می دهد و رگه های حساس موجود در چوب را هدف قرار می دهد.

این ترکیب شیمیایی کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. این ترکیب شیمیایی یک نمک معدنی است که به عنوان پیش ساز برای به دست آوردن ترکیبات آهن از آن استفاده می شود. ابن ماده شیمیایی در پزشکی نیز بسیار کاربرد دارد و برای درمان مشکلات خاص استفاده می شود.

روش تولید سولفات آهن

فرمول شیمیایی فروس سولفات یا سولفات آهن FeSO4 است. این ترکیبات بیشتر در طبیعت به صورت نمک هیدراته یافت می شوند. تمام نمک های آن دارای ساختار کریستالی هشت وجهی هستند. ما می توانیم سولفات آهن بدون آب را از واکنش بین آهن عنصری و اسید سولفوریک به دست بیاوریم.

Fe + H2SO4 → FeSO4 + H2

خواص فیزیکی و شیمیایی سولفات آهن

این ترکیب در اشکال مختلف هیدراته، به رنگ فیروزه ای یا سبز آبی و بی بو و جامد کریستالی یافت می شوند. نقطه ذوب سولفات آهن بدون آب 680 درجه سانتی گراد است اما در دمای 300 درجه سانتی گراد تجزیه می شود. چگالی آن  1.898 گرم بر میلی لیتر است.

نمک‌ های آن بسته به نوع تمایل به از دست آوردن یا از دست دادن مولکول‌های آب دارند. در آب، سولفات آهن هیدرولیز شده و کمپلکس آبی [Fe(H2O)6]+2 را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، این نمک ها در تماس با هوا، مولکول های آب خود را از دست می دهند. با این حال در محیط های مرطوب، نمک های سولفات آهن اکسید شده تا سولفات آهن را تشکیل دهند.

موارد استفاده از سولفات آهن

از نظر دارویی، سولفات آهن یک نوع مکمل آهن برای استفاده انسانی است و از آن برای درمان کم خونی استفاده می شود. همچنین آن را به عنوان منبع آهن برای زنان باردار تجویز می کنند. علاوه بر این، برای قرن ها ما از این ترکیبات برای تولید جوهر، پشم و رنگرزی پارچه استفاده می کنیم. از این ترکیب عمدتاً برای به دست آوردن رنگ نیلی در صنایع رنگ استفاده می شود. همچنین، از سولفات آهن برای تصفیه ضایعات توسط لخته سازی نیز در صنایع خاص استفاده می شود.

این ماده در کشاورزی بسیار کاربرد دارد و به عنوان یک مکمل استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی در کنترل خزه روی چمن بسیار موثر است. به این منظور معمولا 5 تا 10 گرم کریستال جامد سولفات آهن را مستقیماً روی هر متر مربع از چمن می پاشند.

شما همچنین می توانید آن  را برای حالت دادن به چمن نیز استفاده کرد. این ترکیب شیمیایی همچنین برای افزایش اسیدیته نیز استفاده می شود. توصیه می شود از مصرف بیش از حد برای کشاورزی خودداری کنید زیرا ممکن است به چمن یا گیاهان شما آسیب برساند.

خطرات بهداشتی و ایمنی

این ترکیب باعث تحریک مجاری تنفسی می شود. همچنین، سمیت کمی دارد و به صورت خالص یا محلول غلیظ شده بسیار خطرناک است و با آسیب رساندن به رگ های خونی می تواند باعث اسهال یا حتی مرگ شود. علاوه بر این به عنوان دارو، ممکن است عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد. این ترکیب شیمیایی می تواند باعث یبوست، ناراحتی معده، مدفوع سیاه یا تیره یا لکه دار شدن موقت دندان ها شود.

از سوی دیگر، در برخی از بیماران، می تواند باعث واکنش های آلرژیک مانند مشکل در تنفس، کهیر، تورم لب ها، زبان، گلو یا صورت شود. جدا از این موارد، عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در اثر مصرف بیش از حد  رخ دهد. بنابراین بهتر است این دارو را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا