صنایع شیمیایی

سولفات امونیوم چیست و چه کاربردهای دارد؟

سولفات امونیوم یک نمک جامد و کریستالی است که عمدتا به عنوان کود شیمیایی استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی نیتروژن و گوگرد لازم برای رشد گیاه را تامین می کند. گوگرد یکی از عناصر اصلی درشت مغذی برای رشد گیاهان است. گوگرد برای رشد و تغذیه گیاه ضروری است و می تواند هم کیفیت و هم عملکرد را در تولید محصولات افزایش دهد. در نتیجه سود اقتصادی  کشاورزان افزایش می دهد.

سولفات امونیوم یک نمک معدنی با کاربردهای بسیار زیاد در صنایع مختلف است. از این ماده شیمیایی در تهیه مواد شیمیایی بازدارنده شعله بسیار استفاده می شود. این ماده شیمیایی دمای احتراق مواد مختلف را افزایش می دهد و باعث افزایش تولید پسماند یا زغال می شود. قیمت سولفات امونیوم به عوامل مختلفی بستگی دارد.

این ترکیب شیمیایی به عنوان یک نگهدارنده چوب نیز استفاده می شود. اما به دلیل ماهیت جاذب رطوبت آن، این کاربرد تا حد زیادی به دلیل مشکلات مرتبط با خوردگی فلز، ناپایداری ابعادی و مشکلات پرداخت متوقف شده است.

روش های تولید سولفات امونیوم

سولفات امونیوم به چهار روش مختلف تولید می شود. این روش ها عبارتند از:

  • این ماده شیمیایی از طریق واکنش آمونیاک خالص و اسید سولفوریک غلیظ با یکدیگر تولید می شود.
  • یکی دیگر از روش های تولید سولفات امونیوم به عنوان یک محصول جانبی کک است.
  • این ماده شیمیایی از شستشوی گاز آمونیاک در کارخانه های اسید سولفوریک نیز تهیه می شود.
  • سولفات امونیوم گاهی به عنوان یک محصول جانبی از فرآیند تولید کاپرولاکتام نیز به دست می آید.

به طور معمول، این ترکیب شیمیایی از طریق واکنش آمونیاک خالص با اسید سولفوریک به صورت تجاری تولید می شود. در تولید این ماده شیمیایی، مخلوطی از گاز آمونیاک و بخار آب به راکتوری وارد می‌ شود که حاوی محلول اشباع سولفات امونیوم و حدود 2 تا 4 درصد اسید سولفوریک آزاد در دمای 60 درجه سانتی‌ گراد (140 درجه فارنهایت) است.

سپس اسید سولفوریک غلیظ به راکتور اضافه می شود تا یک محلول اسیدی تهیه شود و سطح اسید آزاد راکتور را نیز حفظ شود. سولفات امونیوم خشک و پودری ممکن است با پاشیدن اسید سولفوریک در یک محفظه واکنش پر از گاز آمونیاک تشکیل شود. گرمای واکنش تمام آب موجود در سیستم را تبخیر می کند و در نتیجه پودری خشک تولید می شود. برای آگاهی از قیمت سولفات امونیوم می توانید به سایت های فروش اینترنتی محصولات شیمیایی مراجعه کنید.

خواص شیمیایی سولفات امونیوم

این ماده شیمیایی یک جامد کریستالی سفید رنگ و بدون بو است که مزه شوری دارد. این ترکیب به راحتی در آب حل می شود اما در الکل یا استون نامحلول است. سولفات‌امونیوم با نام های دیگری همچون سولفات دی آمونیوم یا نمک دی آمونیوم اسید سولفوریک نیز در بازار شناخته می شود.

موارد استفاده از سولفات امونیوم

تهیه کودهای شیمیایی

از این ترکیب شیمیایی بیشتر به عنوان کود شیمیایی برای بهبود خاک های کشاورزی که قلیایی هستند، استفاده می شود. هنگامی که به خاک مرطوب اضافه می شود، باعث آزاد شدن یون آمونیوم می شود. این ماده شیمیایی مقدار کمی اسید در خاک ایجاد می کند که pH خاک را کاهش می دهد. همچنین به دلیل داشتن نیتروژن به رشد گیاه کمک می کند. همچنین از آن به عنوان یک علف کش نیز استفاده می شود. زیرا برگ های گیاهان را می سوزاند یا آنها را کاملا از بین می برد.

سایر کاربردها

از این ترکیب شیمیایی در تولید بردهای مدار چاپی بسیار استفاده می شود. همچنین در تهیه مواد مقاوم در برابر شعله نیز کاربرد دارد، زیرا دمای احتراق مواد را کاهش می دهد.

سولفات‌امونیوم در صنایع غذایی نیز بسیار کاربرد دارد و مخمر را فعال می کند. بنابراین در تهیه نان های صنعتی استفاده می شود، همچنین یک افزودنی غذایی همه منظوره است. در نهایت سولفات امونیوم، نقش مهمی در تولید واکسن ها در طول فرآیند تصفیه دارد. واکسن DTap که از کودکان در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محافظت می کند، دارای این ترکیب شیمیایی است.

عوارض جانبی استفاده از سولفات امونیوم

این ماده شیمیایی به طور بالقوه هم برای افرادی که با آن کار می کنند و هم برای محیط زیست خطرناک است. بنابراین هنگام کار با آن باید نکات ایمنی را رعایت کرد. این ترکیب شیمیایی در صورت استنشاق، می تواند باعث تحریک و التهاب شدید مجاری تنفسی شود.

خوردن یا نوشیدن سولفات امونیوم باعث تحریک دستگاه گوارش و بروز مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال می شود. تماس این ماده شیمیایی با پوست یا چشم می تواند باعث تحریک، قرمزی، خارش و درد در فرد شود. قیمت سولفات امونیوم براساس خلوص آن متغیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا