بدون دسته بندی

سوکرالوز و استویا چه تفاوتی دارند؟ | کدامیک بهتر است؟

شیرین کننده ها همواره جایگاه ویژه ای در صنایع غذایی داشته اند. درواقع شیرین کننده ها از مواد غذایی محسوب می شوند که استفاده از آن ها قدمتی طولانی دارد. انواع شیرین کننده ها به صورت طبیعی و مصنوعی موجودند. همچنین شیرین کننده ها را می توان به صورت مغذی و غیر مغذی نیز طبقه بندی نمود. سوکرالوز و استویا نیز در دسته ترکیبات شیرین کننده قرار گرفته اند و از محبوبیت بالایی نیز برخوردارند. از خواص سوکرالوز و استویا غیر مغذی (فاقد کالری) بودن آن هاست. بنابراین از کاربرد سوکرالوز و استویا می توان در محصولات بدون کالری و رژیمی استفاده نمود. تفاوت سوکرالوز و استویا در منشا آن‌هاست. سوکرالوز یک قند مصنوعی است، اما استویا نوعی شیرین کننده طبیعی به‌حساب می آید. قیمت سوکرالوز و استویا با توجه به درجه خلوص و مقدار خریداری شده متفاوت است.

معرفی و تفاوت سوکرالوز و استویا

از سال ۱۹۹۸ سوکرالوز معرفی شده است. این ماده را می توان رایج ترین شیرین کننده کم کالری بر پایه قند بشمار آورد. سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی و غیر قابل هضم است. این ماده با جایگزینی برخی از اتم های قند با کلر حاصل آمده است. انواع سوکرالوز به شکل پودر، گرانول  و مایع در بازار عرضه شده و در بسته بندی های مختلف قابل تهیه هستند. بسیاری از افراد این شیرین کننده مصنوعی را به سایر شیرین کننده های مصنوعی ترجیح می دهند. زیرا این ماده طعم تلخی ندارد.

استویا نیز نوعی شیرین کننده است. این ماده یک شیرین کننده طبیعی و بدون کالری بوده که از برگ های گیاه استویا به دست می آید. برای استفاده از این شیرین کننده طبیعی، برگ های گیاه استویا خشک و سپس پردازش می شوند. در نهایت به صورت پودر، مایع  یا برگ های خشک شده عرضه می گردند.

البته عصاره استویا نیز در بازار قابل تهیه است. عصاره استویا تصفیه شده حاوی مقدار بالایی گلیکوزید هستند؛ ترکیباتی که موجب شیرینی استویا می شوند. عصاره خام استویا حاوی ذرات برگ آن است.

از سوکرالوز و استویا کدام بهتر است

هیچ یک از این دو شیرین کننده را نباید بیش از حد مجاز مصرف نمود، زیرا مصرف بیش از حد هر یک از آن ها موجب آسیب رسیدن به سلامتی خواهد شد. جهت غلبه بر هوس قند و شیرینی می توان از این ترکیبات به مقدار محدود استفاده نمود.

استویا از مواد طبیعی حاصل می آید. بنابراین افرادی که به دنبال استفاده سالم تر از مکمل های غذایی هستند، می توانند از این شیرین کننده طبیعی استفاده کنند. اسپلندا یا سوکرالوز حاوی اتم های کلر هستند. این اتم های کلر می توانند در بدن جذب شده و به باکتری های خوب حمله کنند.

تفاوت کاربرد سوکرالوز و استویا

تفاوت سوکرالوز و استویا در کاربرد و موارد استفاده از آن هاست. هر دوی این شیرین کننده ها را می توان برای مصارف مختلف استفاده نمود. اما اغلب از سوکرالوز در پخت و پز استفاده می شود.

هنگامی که سوکرالوز در داخل مواد غذایی داغ قرار گیرد، شیرینی خود را از دست نخواهد داد. بنابراین استفاده از آن در پخت و پز گزینه مناسبی است.استویا ماده ای بسیار شیرین است و شیرینی خاصش استفاده از آن را برای افزودن به نوشیدنی ها ایده آل می کند. اگر چه می توان از آن در غذا ها نیز مصرف نمود.

از دیگر تفاوت های سوکرالوز و استویا این است که استویا به مراتب ضرر کمتری نسبت به سوکرالوز دارد. بدن انسان توانایی جذب اتم های کلر موجود در سوکرالوز را دارد و این کلر به باکتری های خوب بدن حمله می کند. بنابراین استویا ضرر کمتری نسبت به آن دارد.

به طور کلی هر یک از شیرین کننده ها دارای مزایا و معایبی هستند. برای کاهش معایب و مضرات آن ها باید مقدار مصرف را محدود نمود.

قیمت سوکرالوز و استویا

قیمت این ترکیبات شیرین کننده در بازار متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. درجه خلوص، شرکت تولید کننده، برند تجاری، خارجی یا ایرانی بودن محصول، نرخ ارز و مقدار خریداری شده از محصول از عوامل موثر بر قیمت هستند. توجه شود که قیمت محصولات خارجی نسبت به انواع مشابه تولید ایران بیشتر است.

خرید و فروش سوکرالوز و استویا

این ترکیبات از رایج ترین شیرین کننده های فاقد کالری محسوب می شوند. بنابراین خرید و فروش آن ها در بازار بسیار صورت می پذیرد. برای خرید سوکرالوز و استویا می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود. همواره خرید از منابع معتبر فروش توصیه می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا