کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد داگو آرژانتینو

سگ نژاد داگو آرژانتینو Dogo Argentino که نام دیگرش ماستیف آرژانتی است، یکی از نژاد ها با توانایی شکار بالا بوده و بسیار مهربان است. این سگ پرانرژی، پر قدرت و وفادار اداره بسیار قوی دارد، در شکار ماهر است و این توانایی ها باعث شده است هر کسی نتواند از داگو آرژانتینو نگهداری کند. تربیت سگ های داگو آرژانتینو کار نسبتا سختی است و به یک مربی ماهر نیاز دارد چرا که این سگ ها با وجود استعدادی که دارند کمی بی حوصله هستند و در حین آموزش زود خسته می شود، اگر آموزش به درستی صورت نگیرد، این سگ خرابکاری های زیادی به بار خواهد آورد.

این سگ ها باید هر روز فعالیت های جسمی و روحی لازم را داشته باشند تا انرژی شان تخلیه شود و دردسر به بار نیاورند. این نژاد از سگ ها می تواند تحت عنوان سگ نگهبان، آتشنشان، سگ ارتش یا سگ پلیس فعالیت کند و از آن بیشتر برای شکار حیوانات بزرگ جثه استفاده می کنند.

ویژگی های ظاهری سگ نژاد داگو آرژانتینو

سگ داگو فک قدرتمند، جمجمه محدب و پیشانی بلندی دارد و سر و بدنش از نظر اندازه کاملا با هم متناسب هستند. این سگ بینی صاف، لب های ضخیم، چشم هایی کوچک و تیره، نگاهی نافذ و دندان هایی به شکل یک خط مستقیم دارد. گوش های کوچک و مثلثی داگو آرژانتینی به دلیل جمجمه بزرگی که دارد، با فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارند.

قد و وزن داگو آرژانتینو

عمر این سگ های شکاری معمولا بین ۹ تا ۱۵ است. داگو آرژانتینو Dogo Argentino ماده به وزن ۳۸ تا ۴۲ کیلوگرم و گونه نر این سگ بین ۴۰ تا ۴۶ کیلوگرم وزن دارد. قد این سگ ها بین ۶۱ تا ۶۷ سانتی متر متغییر است.

رنگ و نوع پوشش

سگ های داگوی آرژانتینی به دلیل شکارچی بودنشان پوستی انعطاف پذیر و ضخیم دارند و در نتیجه هنگام جنگ و نزاع پوستشان دچار جراحت های جدی و عمیق نمی شود. این سگ ها معمولا به رنگ سفید هستند و لکه های سیاهی روی صورتشان وجود دارد. انواعی از داگو آرژانتینو با رنگ بدن سفید نیز وجود دارد ولی تعدادشان نسبت به داگو آرژانتینو های سیاه کمتر است.

ویژگی های اخلاقی سگ نژاد داگو آرژانتینو

این سگ به دلیل حساسیت و حس مالکیت زیادی که دارد، می تواند نگهبان بسیار خوبی باشد و توانایی بالایی در محافظت از خودکان و صاحبش دارد. داگو آرژانتینو باید به خوبی آموزش ببیند تا همیشه از دستورات صاحبش اطاعت کند به علاوه این سگ باید هر روز فعالیت های لازم را داشته باشد تا انرژی اش تخلیه شود و برای نگهداری در محیط های کوچک و آپارتمانی مناسب نیست. داگوی آرژانتینی بسیار باهوش بوده و انرژی زیادی دارد که باید در طول روز تخلیه کند، وگرنه پرخاشگر و بی حوصله می شود و برای صاحبش مشکل ایجاد خواهد کرد.

رابطه با کودکان

این سگ شکارچی به شرط این که خوب تربیت شده باشد و کودک را از بچگی بشناسد، رفتار خوبی با او خواهد داشت و از او محافظت خواهد کرد. البته بهتر است هیچ گاه کودک و سگ را بدون نظارت یک فرد بزرگتر در یک اتاق تنها نگذارید و به کودکتان آموزش دهید هنگام غذا خوردن مزاحم سگ نشود.

سازگاری با غریبه ها و سایر حیوانات

رفتار اجتماعی خوب این نژاد در گرو تربیت درست او در کودکی است تا بتواند ارتباط مناسبی با سایر انسان ها داشته باشد و پرخاشگری نکند. رابطه سگ داگو آرژانتینی با سایر حیوانات مناسب نیست و با سایر سگ ها و گربه ها با پرخاشگری رفتار می کند. البته در صورتی که این سگ با از بچگی با حیوانات دیگر بزرگ شود، رابطه خوبی با آن ها خواهد داشت.

نحوه نگهداری سگ نژاد داگو آرژانتینو

برای این که انرژی سگ داگو آرژانتینو Dogo Argentino تخلیه شود، باید حداقل میزان فعالیت روزانه را داشته باشد تا انرژی اش تخلیه شود. شما باید هفته ای یک بار موهای این سگ را شانه بزنید و هر هفته برای تمیز کردن دندان ها و چکاپ گوش او را پیش دامپزشک ببرید. کنترل وزن سگ و انجام واکسیناسیون او از اهمیت بالایی برخوردار است. رسیدگی به موهای داگو آرژانتینو و حمام کردن او باید هفتگی باشد و از آن جایی که ناخن های این نژاد رشد سریعی دارند باید آن ها را مرتبا کوتاه کنید.

سلامت و بیماری های سگ نژاد داگو آرژانتینو

سگ های این نژاد مستعد ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله دیسپلازی مفاصل، مشکلات بینایی، ناشنوایی، بیماری های انگلی و حساسیت ها و آلرژی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا