کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد گریت دین

نگهداری از سگ های نژاد گریت دین که نام دیگرشان آپولوی سگ ها است، نیاز به مراقبت تخصصی دارند، بسیار کاری هستند و مهربان و با ابهت اند. این سگ ها برخلاف تصور عموم می توانند در آپارتمان هم زندگی کنند ولی به دلیل جثه بزرگی که دارند باید فضای بزرگی در اختیارشان قرار دهید. سگ های این نژاد نگهبانان خوبی هستند و در صورتی که به خوبی به آن ها آموزش بدهید می توانند ارتباط مناسبی با حیوانات دیگر و انسان ها برقرار کنند. نام این نژاد در زبان دانمارکی به معنی بزرگ است ولی در واقع نژادش به کشور آلمان برمی گردد.

خصوصیات ظاهری سگ نژاد گریت دین

این سگ دم مخروطی شکل، گوش هایی به اندازه متوسط، گردن بلند، پاهای بلند، چشم های براق مشکی، پنجه های گرد و قدی بلند دارد و در گروه سگ های نمایشی قرار می گیرد. گریت دین بدنی عضلانی و خوش تراش دارد، یکی از بزرگترین نژاد های دنیا است و سر و بدنی دراز و مثلثی دارد.

طول عمر، وزن و قد

این سگ ها معمولا بین ۷ تا ۱۰ سال عمر می کنند. وزن گریت دین نر بین ۴۵ تا ۵۴ کیلوگرم و قدرش بین ۷۶ تا ۸۶ سانتی متر است. گریت دین ماده نیز بین ۴۵ تا ۵۴ کیلوگرم وزن دارد و قدش بین ۷۱ تا ۸۱ سانتی متر است.

رنگ و پوشش

این نژاد می تواند در رنگ ها و طرح های مختلفی از جمله ابلق و خال خالی، سفید با لکه خاکستری و مشکی، زرد متمایل به قهوه ای، حنایی، بلوطی، آبی و مشکی خالص وجود داشته باشد. موهای بدن گریت دین کوتاه، براق و ضخیم هستند.

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد گریت دین

این سگ دوست داشتنی، موقر و شجاع انتخاب مناسبی برای خانواده ها است و در صورتی که حس تهدید یا خطر کند، به خوبی از خانواده سرپرستش دفاع می کند. علاقه زیاد این سگ های اجتماعی و خوش برخورد به بازی تحصین برانگیز است و علاقه زیادی به این دارد که در بغل شما جا خوش کند. بهتر است آموزش سگ های این نژاد را در ۳ تا ۶ ماهگی شروع کنید چرا که هر قدر سنشان کمتر باشد زودتر و راحت تر یاد می گیرند.

رابطه با سایر حیوانات و کودکان

این سگ های صبور و مهربان معمولا سازگاری و رابطه خوبی با سایر حیوانات و کودکان دارند. البته این به این معنی نیست که شما می توانید آن ها. را با کودکتان در یک اتاق تنها بگذارید و حتما باید یک بزرگتر در اتاق باشد. سگ های این نژاد ممکن است نسبت به بچه های غریبه کمی پرخاشگری کنند و لازمه رفتار صحیح آن ها آموزش صحیح است.

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد گریت دین

شما باید به طور مرتب دندان هایشان را مسواک بزنید و حداقل سالی یک بار آن ها را برای معاینه پیش دامپزشک ببرید. ریزش موی این نژاد متوسط است و برای این که کمتر شود می توانید موهای سگ را به طور مرتب شانه بزنید  و او را حمام کنید. در صورتی که دیدید ناخن های سگتان بلند شده و برایش مشکل ایجاد می کند آن ها را کوتاه کنید

ورزش و فعالیت

این سگ ها مستعد ابتلا به بیماری های مفاصل و استخوان ها هستند و به همین دلیل بهتر است تمرینات سنگین نکنند و زیاد ندوند. نژاد گریت دین علاقه زیادی به دنبال کردن خرگوش ها، گربه ها و سایر حیوانات کوچک دارد و علاقه زیادی به بیرون ندارد و محیط داخل خانه را برای گذران وقت ترجیح می دهد.

مشکلات سلامت و بیماری های سگ نژاد گریت دین

نژاد و وراثت، تغذیه و میزان فعالیت سگ ها تاثیر مستقیم بر سلامت آن ها دارد. در ادامه می خواهیم به برخی از بیماری هایی اشاره کنیم که سگ های این نژاد مستعد ابتلا به آن ها هستند.

دیسپلازی آرنج و هیپ

هر دو این بیماری ها ارثی هستند که در دیسپلازی آرنج مشکلاتی مثل آرتروز در پی دژنراتیو شدن مفاصل به وجود می آیند و سگ مبتلا حین راه رفتن می لنگد و علائم این بیماری معمولا قبل از ۴ ماهگی خوشان را نشان می دهند و می توانید با عمل جراحی آن را درمان کنید. در دیسپلازی هیپ محل استخوان ران روی لگن اشتباه است و مشکل دارد و این بیماری بیشتر در سگ هایی با وزن بالا و بزرگ وجود دارد. دامپزشک می تواند با تجویز داروهای غیر استروئیدی ضد درد و ضد التهابی درد حیوان را کمتر کند و ورزش های منظم، پیاده روی، آب درمانی و ماساژ می تواند در درمان بیماری موثر باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا