صنایع شیمیایی

سی ام سی صنعتی چیست؟ | کاربرد سی ام سی صنعتی

سی ام سی صنعتی مشتقی سلولزی و قابل انحلال در آب است. سدیم کربوکسی متیل سلولز نام کامل این ترکیب است. سدیم کربوکسی متیل سلولز را با نام اختصاری CMC می شناسند. این ماده یک نوع نمک محسوب شده و دارای بار آنیونی است. از کاربرد سی ام سی صنعتی در صنایع غذایی، نفت و گاز، دخانیات، صنایع آرایشی و بهداشتی و… استفاده می شود. انواع سی ام سی در گرید های خوراکی و صنعتی تولید و در بازار موجود هستند. از گرید خوراکی در صنایع غذایی استفاده شده و دارای خلوص بیشتری است. قیمت سی ام سی صنعتی با توجه به برند تجاری محصول و شرکت تولید کننده می تواند متفاوت باشد. برای خرید سی ام سی صنعتی به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

سی ام سی چیست

سی ام سی هیدروکلوئیدی برپایه سلولز بوده که در آب انحلال پذیر است.  از این صمغ در صنایع مختلف استفاده می شود. قابلیت انحلال در آب، جذب رطوبت، بهبود رئولوژی و ایجاد پایداری از مهم ترین خواص سی ام سی صنعتی محسوب می شوند.

خواص سی ام سی

صمغ سلولز نوعی اتر سلولزی است و به راحتی در آب حل می شود. این محصول از پالپ چوب و پنبه تصفیه شده حاصل می آید. دوز مصرف این ماده در صنایع غذایی تا حدود 0.2 و 0.5 درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده نسبت به ترکیبات مشابه در برابر اسید ها و نمک ها مقاومت مطلوبی دارد.

از گرید خوراکی CMC می توان در تولید مواد غذایی بهره برد.

استفاده از سی ام سی در رنگ های پایه آب

CMC در تولید رنگ های پایه آب به عنوان عامل تغلیظ کننده و تشکیل دهنده فیلم کاربرد دارد. این ماده یکی از اترهای سلولزی پرمصرف در صنعت رنگ محسوب می شود.

با انتخاب گرید متناسب CMC جهت استفاده در فرمولاسیون رنگ های پایه آب، می توان میزان هزینه تمام شده را به طور چشمگیری کاهش داده و موجب بهبود کیفیت شد.

صنایع آرایشی بهداشتی

توانایی این ترکیب در حجم دهندگی، اتصال دهندگی، پراکنده سازی، معلق سازی، امولسیون کنندگی و پایدار کنندگی موجب استفاده از آن در صنایع آرایشی بهداشتی شده است. از کاربرد سی ام سی در تمام محصولات آرایشی بهداشتی بهره برده می شود.

سی ام سی صنعتی در صنعت نفت و گاز

گل حفاری در چاه های نفت و گاز باید توانایی جلوگیری از نفوذ آب از طریق دیواره به داخل چاه و ممانعت از ریزش دیواره را داشته باشد. سی ام سی قادر است تا این خواص را در گل حفاری ایجاد نماید. گل حفاری حاوی CMC لایه ای نفوذناپذیر را بر روی دیواره چاه ایجاد کرده و از نفوذ آب و فرو ریختن دیواره ممانعت می کند. از فواید استفاده از سی ام سی در گل حفاری می توان به کاهش هدر رفتن گل حفاری، افزایش دمای عملکردی گل و افزایش سازگاری اشاره نمود.

کاربرد سی ام سی صنعتی در دخانیات

مخلوط کردن برگ های توتون با سی ام سی موجب اتصال ورقه های تنباکو به هم شده و رول کردن آن ها را آسان تر می کند. البته این ماده در دخانیات در دوزهای محدود 2 تا 6 درصد استفاده می شود.

خرید سی ام سی صنعتی

برای خرید سی ام سی صنعتی به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید. امروزه گریدهای مختلف سی ام سی مصارف گسترده ای یافته اند و از این رو خرید و فروش آن ها در بازار نیز گسترش یافته است.

قیمت سی ام سی

قیمت انواع CMC در بازار متفاوت بوده و تحت تاثیر گرید تولید شده و شرکت تولید کننده قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا