غذایی و دارویی

طریقه مصرف عرق گل گاوزبان

گیاه گاوزبان (Borago officinalis) گیاهی متعلق به خانواده Boraginaceae است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. این گیاه بومی جنوب اروپا است، اما اکنون در بسیاری از نقاط جهان نیز کشت می شود. این گیاه از زمان رومیان در اروپا شناخته شده است. گیاه گل گاوزبان به روش های مختلفی از جمله عرق گیاهی، دمنوش و روغن مصرف می شود. طریقه مصرف عرق گل گاوزبان روزانه به میزان یک استکان است.

گل گاوزبان گیاهی یک ساله است که گل های به رنگ آبی، سفید یا صورتی دارد. این گیاه معمولا از اواخر بهار تا اواسط پاییز شکوفا می شود، اما اگر آب و هوا معتدل تر باشد، ممکن است در تمام طول سال گل داشته باشد. برگ های این گیاه طعم تازه ای شبیه به خیار دارند.

مردم از گل گاوزبان هم برای مصارف آشپزی و هم برای اهداف دارویی استفاده می کنند. بنابراین، اروپایی ها تمایل دارند آن را در سوپ ها و سالادهای خود بگنجانند. گل گاوزبان یک داروی گیاهی است که روغن دانه آن بیشترین استفاده را دارد. اگرچه از برگ های خشک آن نیز در مکمل های بهداشتی استفاده می شود.

فواید مصرف عرق گل گاوزبان

گل گاوزبان از زمان رومیان تا امروزه، برای بهبود وضعیت روحی و افزایش اعتماد به نفس مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه و عرق آن عملکرد خوب غدد آدرنال را به ویژه در افرادی که از خستگی آدرنال رنج می برند (مانند زنان در دوران یائسگی) بهبود می بخشد. خستگی آدرنال زمانی اتفاق می افتد که غدد آدرنال ما دیگر نتوانند با استرس و اضطراب روزانه کنار بیایند. طریقه مصرف عرق گل گاوزبان برای بهبودی این مشکلات به صورت روزانه است.

عرق گل گاوزبان در طب سنتی به عنوان یک دارو برای درمان علائم بیماری مرتبط با آنفولانزا و سرماخوردگی مانند احتقان و تب استفاده می ‌شود. این عرق گیاهی همچنین برای درمان اختلالات پوستی مانند آکنه، ناراحتی ‌های معده و علائم مرتبط با PMS نیز مفید است. علاوه بر این، با توجه به اینکه گل گاوزبان دارای خواص ضد التهابی است، ممکن است ناراحتی ناشی از بیماری آرتریت را نیز کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، گل گاوزبان حاوی مقادیر بالایی از اسید چرب امگا 6 به نام اسید گاما لینولئیک (GLA) است. این گیاه همچنین حاوی اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک، موسیلاژها، تانن ها و آلکالوئیدها است. اسید گاما لینولئیک برای عملکرد خوب بدن انسان ضروری است، اما به طور مستقیم توسط بدن ما تولید نمی شود. به عبارت دیگر تنها از طریق یک رژیم غذایی مناسب می توان آن را به دست آورد.

اسید گاما لینولئیک می تواند به درمان فشار خون بالا، آرتریت، آلرژی، برخی از انواع دردهای عصبی، PMS و همچنین ناراحتی یائسگی کمک کند. علاوه بر این، این ترکیب شیمیایی ممکن است علائم بیماری بیش فعالی بزرگسالان یا اختلال کم توجهی بزرگسالان (ADHD) را کاهش داده و بیماری های پوستی را درمان کند.

ابتلا به کمبود اسید لینولئیک می تواند بازسازی بافت پوست را آهسته کند، بنابراین مکمل های مبتنی بر این ماده ممکن است در درمان بیماری درماتیت بسیار مفید باشند. این اسید همچنین اغلب در محصولات آرایشی مانند مرطوب کننده ها نیز وجود دارد. برخی تحقیقات نشان داده است که این ترکیب شیمیایی ممکن است از بیماری عروق کرونر قلب جلوگیری کند.

عوارض جانبی مصرف عرق گل گاوزبان

عرق گل گاوزبان به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود و عوارض جانبی مصرف آن به ندرت گزارش شده است. عوارض جانبی مصرف بیش از حد این عرق گیاهی شامل مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، یبوست و همچنین سردرد هستند. برای اطلاع از طریقه مصرف عرق گل گاوزبان و جلوگیری از بروز عوارض جانبی، توصیه می شود قبل از مصرف این عرق گیاهی با متخصصین طب سنتی مشورت کنید.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد عرق گل گاوزبان می تواند تشنج را افزایش دهد، بنابراین قبل از استفاده از این عرق گیاهی در صورت ابتلا به بیماری صرع باید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف این عرق گیاهی به مقدار زیاد ممکن است برای کبد مضر باشد. این به دلیل برخی از ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در گیاه گل گاوزبان به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدین است. دانشمندان همچنین کشف کرده ‌اند که GLA، یکی از ترکیبات اصلی در گل گاوزبان، در صورت استفاده در مقادیر زیاد، ممکن است باعث رشد سلول‌ های سرطانی پروستات در مردان شود.

علاوه بر این، اسید پالمیتیک که در عرق گل گاوزبان نیز یافت می شود، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در مصرف کنندگان افزایش دهد. مصرف این عرق گیاهی ممکن است با داروهای مانند داروهای درمان سرماخوردگی، آلرژی و اختلالات عصبی تداخل داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا