غذایی و دارویی

ظرفیت اسید اسکوربیک چقدر است؟

اسید اسکوربیک که همچنین به عنوان اسید آسکوربیک یا ال-آسکوربات شناخته می شود، متعلق به کلاس ترکیبات آلی شناخته شده به عنوان بوتنولیدها است. اینها دی هیدروفوران هایی با یک گروه کربونیل در اتم کربن C2 هستند.

 اسید اسکوربیک دارویی است که برای درمان کمبود ویتامین C، اسکوربوت، تاخیر در بهبود زخم و استخوان، اسیدی شدن ادرار و به طور کلی به عنوان یک آنتی اکسیدان استفاده می شود.

همچنین پیشنهاد شده است که یک عامل ضد ویروسی موثر است و  یک ترکیب بازی بسیار ضعیف (در اصل خنثی) است. دوپامین و اسید اسکوربیک را می توان از طریق عمل آنزیم دوپامین بتا هیدروکسیلاز به نوراپی نفرین و دهیدروآسکوربیک اسید تبدیل کرد.

در انسان این ترکیب در اختلال متابولیکی به نام تیروزینمی گذرا، در نوزاد دخیل است. اسید اسکوربیک یک ترکیب بسیار ملایم و با طعم علفی است. در خارج از بدن انسان به طور متوسط ​​در بالاترین غلظت در چند غذای مختلف مانند آسرولا، فلفل (c.frutescens) و فلفل دلمه ‌ای نارنجی و با غلظت کمتر در ماست، لوبیا و بادام زمینی یافت می ‌شود.

اسید اسکوربیک چیست؟

اسید ال اسکوربیک تنها شکل فعال ویتامین C است و به اکسیداسیون نیز بسیار حساس است. برای اطمینان از ثبات بهتر در فرمولاسیون و افزایش نفوذ ویتامین C به پوست، اشکال مختلف و مشتقات پایدار آن تولید و روانه بازار شده است. پودر فوق ریز اسید اسکوربیک یکی از بهترین گریدهای موجود در بازار است.

عوارض اسید اسکوربیک

ویتامین C مسئول جذب آهن رژیم غذایی است بنابراین افرادی که دارای ذخایر آهن زیاد در بدن هستند (هموکروماتوز) باید مصرف ویتامین C خود را کاهش دهند. معمولاً بدن کمتر از 50 درصد از ویتامین C  دریافتی را جذب می کند، بنابراین مقدار کمتری از آن در بدن وجود دارد. احتمال مصرف بیش از حد ویتامین با این حال در افراد مبتلا به هموکروماتوز ممکن است منجر به آسیب بافتی تهدید کننده زندگی شود.

از آنجایی که اسید اسکوربیک ممکن است با داروهایی که برای درمان سرطان و بیماری های قلبی استفاده می شوند تداخل نامطلوب داشته باشند، قبل از مصرف هر گونه مکمل ویتامین C  تأیید پزشک لازم است. علاوه بر این، ایجاد سنگ کلیه با مصرف مکمل ویتامین C مرتبط است.

مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین C ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد. با این حال، مصرف بیش از حد مواد غذایی غنی از ویتامین C اثرات منفی ایجاد نمی کند. اگر فردی بخواهد مکمل های ویتامین را شروع کند و سابقه عوارض جانبی ناشی از ویتامین C داشته باشد، باید با پزشک خود مشورت کند.

بهترین منابع غذایی اسید اسکوربیک

پرتقال، کیوی، لیمو، ، گریپ فروت و کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و فلفل دلمه ای منابع طبیعی ویتامین C یا اسید اسکوربیک هستند. سایر میوه های غنی از ویتامین C عبارتند از: پاپایا، طالبی و توت فرنگی.

یک فنجان فلفل دلمه ‌ای خام 117 میلی ‌گرم ویتامین C فراهم می‌کند که از RDA برای مردان و زنان بیشتر است. ترکیبی از یک کیوی (75 میلی گرم ویتامین C) و یک نوع سبزی تمام ویتامین C مورد نیاز شما را در یک روز تامین می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا