تصفیه آب

عایق استخر بتنی چیست و چه اهمیتی دارد؟

استخر بتنی یکی از انواع رایج استخرها است که به دلیل متریال خاص از دوام بسیار بالایی برخوردار است. استخرهای بتنی در برابر عوامل محیطی و نوسانات دمایی بسیار مقاوم بوده و همین عامل باعث محبوبیت آنها شده است.

با اینحال مانند هر استخر دیگری برای جلوگیری از نشتی و هدر رفت آب نیاز به آب بندی دارد. عایق استخر بتنی یک راه ساده برای حفظ یکپارچگی استخر و افزایش مقاومت آن در برابر آب و رطوبت است. در واقع عایق بندی در حد استفاده از کلر استخر ضروری است.

عایق استخر بتنی چیست

عایق کاری استخر در ابتدای ساخت و همچنین پس از آسیب دیواره و کف استخرها بسیار حائز اهمیت است. استخر بتنی نیز از این امر مستثنی نیست. به همین دلیل مواد و ترکیبات بسیاری برای آب بندی استخر بتنی در دسترس هستند که کارشناسان بسته به وضعیت استخر از آنها استفاده می کنند. با عایق کاری می توان درزها و نشت ها را به درستی پر کرد و مانع هدر رفتن آب استخر شد. از طرف دیگر آب بندی استخر مانع از بزرگ تر شدن ترک ها و آسیب به استخرها می شود.

روش های عایق بندی استخر بتنی

عایق بندی استخر بتنی به روش های مختلفی انجام می شود. با عایق بندی شما می توانید در هزینه های نگهداری استخر صرفه جویی کنید و همچنین استخری سالم بدون هدر رفت آب داشته باشید. در ادامه به روش های عایق بندی استخر می پردازیم.

کاشی‌ کاری استخر

یکی از ساده ترین روش‌ ها برای عایق بندی استخر، کاشی ‌کاری است ولی هزینه زیادی دارد. با کاشی کاری می توانید به خوبی استخر را عایق کنید و از نشت آب نیز جلوگیری کنید.

اندود کاری سنتی

اندود کاری یکی دیگر از روش ‌های عایق بندی استخر بتنی است که یک روش بسیار قدیمی است.  در این روش یک ماده خمیری شکل از گچ و آهک و ماسه بر روی بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این خمیر بسیار مقاوم بوده و ترک ها و حفره های موجود در دیواره استخر را بطور کامل پر می کند. اندود کاری یک لایه اضافی تولید کرده و مانع نفوذ آب به لایه بتنی استخر می شود.

استفاده از مواد نانو

چسب نانو را نیز می توانید برای عایق بندی استخر مورد استفاده قرار داد. این چسب کاملا بی رنگ است و در برابر سرما، گرما و آتش مقاوم است.  به چسب نانو چسب کاشی آب گریز نیز می گویند. این ترکیب از پلیمرهای تقویت ‌کننده ساخته شده و  به عنوان یک عایق بی ‌نظیر در برابر رطوبت عمل می کند.

استفاده از رنگ ‌ها و روکش‌ ها

یک روش ساده و مقرون به صرفه برای عایق بندی استخرها استفاده از رنگ و روکش است. شما باید هرچند سال یک بار رنگ و روکش را مجددا تکرار کنید. رنگ و روکش را باید وقتی استفاده کنید که استخر کاملا خشک باشد.

ایزوگام و قیرگونی

برای آب بندی کردن استخر با این روش لایه زیرین باید کاملا صاف باشد و هر از گاهی نیاز به تمدید دارد. یکی از معایب ایزوگام و قیرگونی عدم مقاومت آن در برابر فشار و خصوصا اشیاء نوک تیز است.

استفاده از ژل میکروسیلیس

این مواد بر پایه پلی کربوکسیلات اتر ساخته می‌ شوند. این ترکیب علاوه بر عایق بندی از منقبض شدن و ترک خوردن بتن نیز جلوگیری خواهد کرد. توجه داشته باشید که هزینه ژل میکروسیلیس بالاتر از سایر روش های عایق بندی است ولی به دلیل صرفه جویی در هزینه های بعدی می تواند مفید باشد. این ژل در برابر کلر استخر و سایر مواد شیمیایی نیز مقاوم است.

استفاده از رزین

استفاده از رزین یکی دیگر از روش‌ های عایق بندی استخر است. رزین پلیمری و رزین آکریلیکی برخی از انواع رزین به شمار می ‌روند و یک روش عالی برای عایق بندی است.

استفاده از رنگ لاستیکی

رنگ لاستیکی یک روش ساده برای پوشاندن سطح استخر و عایق بندی است. رنگ لاستیکی به راحتی ترک های سطح استخررا پوشانده و یک عایق بندی موثر محسوب می شود.

قیمت عایق استخر

عایق بندی استخر علاوه بر ممانعت از نشتی آب باعث می شود استخر شما به سرعت گرما را از دست ندهد. این بدان معناست که استخر برای شنا گرمتر و راحت تر می ماند و نیازی نیست که هزینه زیادی برای گرمایش خرج کنید. اگر یک استخر سرپوشیده دارید، می دانید که کنترل رطوبت بسیار مهم است. عایق کردن استخر به حفظ مدیریت رطوبت و نم کمک می کند و خیال شما را از این بابت راحت خواهد کرد. استخرهای سرپوشیده می تواند مشکلاتی مانند کپک زدن، آسیب به ساختمان را ایجاد کند و آن را برای شناگران ناراحت کند. اینجاست که عایق کاری ما به کار می آید و کمک می کند این موارد از بین بروند.

پیشنهاد ما استفاده از عایق مخصوص در سقف و دیوار استخر است زیرا مانع از عبور آب و ایجاد آسیب می شود. عایق تمام مناطقی را که ممکن است رطوبت وارد شود پوشش دهد تا استخر شما خشک بماند. این بدان معناست که دیگر نگران تشکیل قطرات آب در همه جا نخواهید بود. به علاوه، با جلوگیری از آسیب آب عمر استخر شما را طولانی تر می کند. استخر شما مکانی عالی برای شنا برای مدت طولانی خواهد بود. اگر اجازه ندهید رطوبت استخر شما را خراب کند. بنابراین مزایای استفاده از عایق فراتر از جلوگیری از نشت رطوبت خواهد بود. قیمت عایق استخر بسته به نوع و جنس آن متفاوت است. شما می توانید بهترین نوع آن را با خرید اینترنتی تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا