غذایی و دارویی

عرق آویشن و فشار خون

عرق آویشن یکی از عرقیات گیاهی بسیار مفید در طب سنتی است. گیاه آویشن از دوران قدیم تا به امروزه به دلیل داشتن ترکیبات مفید به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده است. عرق گیاهی تهیه شده از آویشن برای درمان بسیاری از مشکلات از جمله کاهش فشار خون بسیار مناسب است.

آویشن که در جهان با نام لاتین Thymes شناخته می ‌شود، گیاهی مدیترانه‌ ای و چند ساله از خانواده نعناعیان است. اگرچه منشأ آن دریای مدیترانه است، اما اکنون در سراسر جهان یافت می شود و استفاده می شود. از نظر تاریخی، مصریان باستان از این گیاه به عنوان بخشی از فرآیند مومیایی کردن استفاده می کردند، در حالی که یونانی ها و اروپایی ها معتقد بودند که مصرف گیاه آویشن شجاعت را افزایش می دهد.

این عرق گیاهی حاوی ترکیبات بسیار مفیدی از جمله آنتی اکسیدان های مفید برای سلامتی بدن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عرق آویشن تا انتها با ما در این مقاله همراه باشید.

فواید مصرف عرق آویشن برای سلامتی

عرق آویشن فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی برای بهبود مشکلات گوارشی بسیار توصیه می شود. این ماده دارای اثرات ضد باکتری و ضد میکروبی است که به کاهش باکتری های موجود در مواد غذایی کمک کرده و می تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش و روده به شما کمک کند. این عرق گیاهی همچنین برای کاهش فشار خون نیز بسیار توصیه می شود. سایر فواید عرق گیاهی آویشن عبارتند از:

به مبارزه با اضطراب و افسردگی کمک می کند

یکی از جالب ‌ترین فواید این عرق گیاهی، توانایی آن در مبارزه با اضطراب و افسردگی است. بر اساس یک مطالعه حیوانی، محققان دریافتند که وقتی موش‌ ها به صورت خوراکی عرق آویشن مصرف می‌ کردند، نسبت به موش‌ هایی دیگر، استرس کمتری در طول آزمایش از خود نشان داده اند.

عرق آویشن همچنین به دلیل داشتن ترکیباتی همچون لیتیوم و تریپتوفان، برای مبارزه با خستگی ذهنی و افسردگی عالی است. لیتیوم یک ماده معدنی شناخته شده است که حاوی خواص ضد افسردگی است، در حالی که تریپتوفان یک اسید آمینه است که برای کمک به بدن در ساخت سروتونین، هورمون «احساس خوب» استفاده می شود.

سطح پایین سروتونین در بدن با حافظه ضعیف و افسردگی مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که مصرف مواد غذایی حاوی تریپتوفان می تواند سطح سروتونین بدن را تا حدود زیادی تغییر دهد.

دارای خواص ضد میکروبی است

یکی از مهمترین فواید عرق آویشن برای سلامتی، خاصیت ضد میکروبی آن است. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف این عرق گیاهی بدن را در برابر بیش از 120 سویه باکتری، از جمله سویه‌ های باکتری مقاوم به دارو مانند استافیلوکوک، انتروکوک، E. coli و سودوموناس بسیار مقاوم می کند.

کمک به کاهش سرفه

شاید تعجب کنید که بدانید یکی از منحصر به فردترین خواص این عرق گیاهی برای سلامتی، توانایی آن در کمک به تسکین سرفه است. بر اساس یک مطالعه، هنگامی که بیماران مبتلا به برونشیت حاد که روزانه 10 بار یا بیشتر سرفه داشتند، سه بار در روز عرق آویشن را مصرف می کردند، کاهش 50 درصدی در حملات سرفه را تجربه کردند.

گیاه آویشن مملو از ویتامین C است و اغلب یک عنصر رایج در فرمولاسیون های گیاهی است که برای سرفه، عفونت های تنفسی، برونشیت و سیاه سرفه استفاده می شود. اگر احساس می کنید دچار سرماخوردگی شده اید، عرق آویشن می تواند به شما کمک کند تا سلامتی خود را هرچه سریعتر بدست آورید.

دارای خواص ضد التهابی است

عرق آویشن به دلیل داشتن ترکیبات مفید، یک عرق گیاهی ضد التهاب است. التهابات در بدن باعث بروز بسیاری از بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و موارد دیگر می شود. در طب سنتی مصرف این عرق گیاهی برای درمان التهابات در بدن بسیار توصیه می شود.

برای سلامت مو و پوست سر مفید است

این عرق گیاهی دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی است که پوست سر را تمیز، التیام و تسکین می دهد. عصاره آویشن اغلب در شامپوهای سر استفاده می شود، زیرا به کاهش شوره سر کمک می کند و فولیکول های مو را تقویت می کند. این محصول گیاهی سرشار از پتاسیم، منیزیم و سلنیوم است که می تواند به تحریک فولیکول های مو و در نتیجه رشد مجدد مو کمک کند.

عوارض جانبی مصرف عرق آویشن

عرق آویشن اگر به مقدار مناسب مصرف شود، عوارض جانبی برای سلامتی ندارد. مصرف زیاد این عرق گیاهی، می تواند عوارض جانبی مانند مشکلات معده، کاهش فشار خون، سردرد و سرگیجه را در فرد ایجاد کند. توصیه می شود زنان باردار و مادران شیرده از مصرف عرق آویشن اجتناب کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا