غذایی و دارویی

عوارض سوکرالوز چیست و چه فوایدی دارد؟

با روند رو به رشد چاقی و دیابت نوع 2، بسیاری از مردم به دنبال شیرین کننده های جایگزین برای کاهش میل خود به قند هستند. سوکرالوز که با نام تجاری Splenda شناخته می شود یک شیرین کننده مصنوعی است که برای استفاده عمومی به عنوان جایگزین شکر تایید شده است. در ادامه توضیح می دهیم که سوکرالوز چیست، چگونه استفاده می شود و علم در مورد این جایگزین شکر چه می گوید.

شیرین کننده هایی مانند سوکرالوز شیرینی شکر را تقلید می کنند ولی فاقد کالری هستند. سوکرالوز است که نوعی قند مصنوعی غیرقابل هضم است با جایگزینی اتم های خاصی در قند با اتم های کلر ایجاد می شود. کاربرد سوکرالوز بسیار گسترده است و در صنایع غذایی کاربرد دارد.

سوکرالوز همچنین با سایر شیرین کننده های قابل هضم مانند مالتودکسترین ترکیب می شود و تقریباً 600 برابر شیرین تر از شکر است. به همین دلیل است که شیرین کننده هایی مانند Splenda به عنوان شیرین کننده های با شدت بالا شناخته می شوند. این قند مصنوعی از زمانی که در سال 1998 معرفی شد به یکی از محبوب ترین شیرین کننده های مصنوعی در بازار تبدیل شده است.

کاربرد سوکرالوز

سوکرالوز یک شیرین کننده عمومی است که در همه چیز از محصولات پخته گرفته تا نوشیدنی ها یافت می شود. دسرهای یخ زده، آدامس ها و ژلاتین ها نیز معمولاً با سوکرالوز شیرین می شوند. غذاهای رژیمی از همه نوع حاوی شیرین کننده هستند.

در حالی که بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی وقتی در قهوه یا چای مخلوط می شوند طعم شیرینی دارند، بسیاری از آنها را نمی توان به روش های دیگر استفاده کرد. این به این دلیل است که بسیاری از آنها با گرم شدن شیرینی خود را از دست می دهند. از سوی دیگر سوکرالوز در دمای تا 450 درجه فارنهایت پایدار است. به همین دلیل یک جایگزین شکر مورد علاقه در بسیاری از دستور العمل ها است.

با این حال، استفاده از این قند مصنوعی برای جایگزینی شکر دارای اشکالاتی است. شیرین کننده های مصنوعی مانند شکر معمولی عمل نمی کنند. به عنوان مثال، شیرین کننده های مصنوعی ممکن است مانند شکر کاراملی یا قهوه ای نشوند. کاربرد سوکرالوز بسیار وسیع است و شما می توانید در غذاهای آماده مختلف آن را مشاهده کنید.

ایمنی سوکرالوز برای انسان

از زمان کشف تا همین اواخر  سوکرالوز برای مصرف بی خطر در نظر گرفته می شد. با این حال، ممکن است این کاملا درست نباشد. این شیرین کننده همیشه از نظر بیولوژیکی بی اثر در نظر گرفته شده است، به این معنی که از بدن انسان دست نخورده عبور می کند. با این حال، مقاله ای که اخیراً در مجله سم شناسی و سلامت محیطی منتشر شده است، اشاره می کند که عدم متابولیسم شیرین کننده ها به این معنی نیست که کاملاً بی اثر هستند.

فعل و انفعالات دیگری نیز وجود دارد که محققان پزشکی در حال حاضر در حال بررسی آنها هستند. به عنوان مثال، مصرف سوکرالوز با تغییر سطح میکروب روده در موش مرتبط است و اعتقاد بر این است که پخت و پز با سوکرالوز ممکن است ترکیبات سمی به نام کلروپروپانول تولید کند.

مطالعات انسانی و جوندگان همچنین نشان می دهد که کاربرد سوکرالوز ممکن است سطح گلوکز و انسولین را در خون تغییر دهد. تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است، اما این ایده بی اثر بودن ترکیب را به چالش می کشد.

تحقیقات اخیر که در مجله بین المللی بهداشت حرفه ای و محیطی منتشر شده است، نشان می دهد که Splenda ممکن است در برخی سرطان ها نقش داشته باشد. محققان سطوح مختلفی از سوکرالوز را به موش ها دادند و به اثرات این شیرین کننده در طول عمر آنها اشاره کردند.

به طور کلی، تیم تحقیقاتی با افزایش مصرف سوکرالوز، افزایش سرطان های بدخیم را مشاهده کرد. به طور خاص، محققان شیوع بالاتری از سرطان خون را در موش‌های نر تغذیه شده با سوکرالوز مشاهده کردند.

با اینحال خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و چاقی در اثر مصرف بیش از حد شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا، به ویژه از نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین شده با شکر، بسیار بیشتر از خطر سرطان ناشی از سوکرالوز و سایر شیرین کننده های مصنوعی است.

به همین دلیل، Splenda هنوز هم ممکن است گزینه انتخابی برای افرادی باشد که به دنبال مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین بدون کالری و افزایش سطح گلوکز خون هستند. با این حال، آب، چای شیرین نشده و آب گازدار همراه با آب میوه، همگی گزینه های سالمی هستند که می توانند جایگزین نوشیدنی های شیرین شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا