غذایی و دارویی

عوارض نیتریت سدیم

نیتریت سدیم یک جامد مرطوب سفید یا مایل به زرد است که در آب محلول و در الکل های اولیه کمی محلول است و در آلکان ها و کلروکربن ها نامحلول است. چگالی آن 2.168 گرم بر سانتی متر مکعب است. هنگامی که تا 271 درجه سانتی گراد گرم می شود ذوب و تجزیه می شود. عوارض نیتریت سدیم کاملا شناخته شده است.

کاربردهای نیتریت سدیم

نیتریت سدیم به حفظ رنگ در گوشت ها و ماهی های کنسرو شده کمک می کند. برخی از نیتریت های موجود در آن به اکسید نیتریک تبدیل می شوند که با میوگلوبین موجود در گوشت تعامل می کند و میوگلوبین اکسید نیتریک قرمز را تشکیل می دهد ، وقتی گوشت دودی می شود رنگ صورتی روشن ایجاد می کند و رنگ صورتی دلپذیری را به گوشت می دهد.

  • به عنوان یک عامل نگهدارنده برای ساخت مواد شیمیایی استفاده می شود.
  • نیتریت سدیم به جلوگیری از فاسد شدن غذاها کمک می کند و باکتری ها را کنترل می کند.
  • به عنوان یک عامل بازدارنده موثر خوردگی و به عنوان یک ماده افزودنی در گریس های صنعتی به کار برده می شود.
  • در صنعت نساجی به عنوان یک عامل سفید کننده استفاده می شود.

موارد مصرف نیتریت سدیم

این ترکیب می تواند به عنوان یک الکترولیت در فرآیندهای تولید آسیاب الکتروشیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل نقش آن در مهار رشد اسپورهای کلستریدیوم بوتولینوم در گوشت های یخچالی در صنعت لاستیک به عنوان یک بازدارنده پلیمر و به عنوان یک عامل دمنده لاستیک کف شناخته شده است.

در ساخت رنگدانه‌ ها، رنگ‌ها، مواد دارویی و واسطه ‌های کشاورزی (خوراک دام و کود) استفاده می ‌شود. همچنین به عنوان یک بازدارنده خوردگی، افزودنی به ضد یخ و برای کاهش بو در کاربردهای فاضلاب استفاده می شود. تیمار نیتریت سدیم با اسید، اسید نیتروژن را ایجاد می کند که برای سایر کاربردهای صنعتی مورد نیاز است.

عوارض نیتریت سدیم

افراد می توانند به روش های مختلفی با نیتریت سدیم دچار مسمومیت شوند. استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد از هر دارو یا محصول حاوی نیتریت سدیم، می تواند منجر به مسمومیت شدید شود. مسمومیت می تواند در اثر بلع، استنشاق یا حتی تماس با پوست ایجاد شود.

عوارض نیتریت سدیم موجود در غذا می تواند منجر به تشکیل مواد شیمیایی به نام نیتروزامین شود که می تواند باعث سرطان شوند. تحقیقات پزشکان خوردن گوشت ‌های فرآوری شده حاوی نیتریت را با انواع سرطان در کودکان، زنان باردار و بزرگسالان مرتبط دانسته ‌اند. خوردن نیتریت‌های موجود در بیکن، سوسیس و ژامبون می تواند باعث ایجاد سرطان در انسان ‌شود، به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی از زنان باردار یا شیرده توصیه می کند که ازمصرف این غذاهای فرآوری شده اجتناب کنند.

اگر در حین دریافت نیتریت سدیم، واکنش آلرژیک مانند کهیر، بثورات پوستی، تورم صورت، زبان، گلو یا مشکل در تنفس را تجربه کردید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین اگر هر یک از عوارض جانبی شدید را مانند افزایش ضربان قلب، غش کردن، پوست سرد، رنگ مایل به آبی در ناخن ها، لب ها یا پوست و استفراغ شدید را تجربه کردید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده دارویی نیتریت سدیم همچنین می تواند عوارض جانبی خفیفی مانند سردرد یا سرگیجه، حالت تهوع یا ناراحتی معده، بی قراری یا برافروختگی صورت ایجاد کند که نیازی به مراقبت فوری پزشکی ندارد در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض جانبی خفیف به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی که غیرعادی است به پزشک خود اطلاع دهید.

خطرات مصرف نیتریت سدیم

ممانعت از انتقال اکسیژن

رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی نیتریت سدیم می تواند باعث ایجاد متهموگلوبینمی شود، یعنی زمانی که گلبول های قرمز شما نمی توانند اکسیژن را به سراسر بدن منتقل کنند. متهموگلوبینمی باعث مشکلات تنفسی می شود و می تواند کشنده باشد.

سرطان

عوارض نیتریت سدیم می تواند نیتروزامین ها را تولید کنند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. به گفته انجمن پزشکی آمریکا، نیتریت سدیم می تواند منجر به سرطان مغز و دستگاه گوارش شود.

خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در دوران کودکی

مصرف زیاد نیتریت سدیم در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را در نوزادان افزایش دهد که این خطر برای نوزادان پسر بیشتر است.

سایر عوارض جانبی نیتریت سدیم

نیتریت سدیم می تواند دستگاه گوارش شما از جمله دهان، مری و معده را تحریک کند. همچنین می تواند به خون و رگ های خونی شما آسیب برساند و در سطوح سمی می تواند باعث ضربان قلب سریع و مشکل در تنفس شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا