غذایی و دارویی

فرایند صنعتی تولید اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک (ویتامین C) برای اولین بار در سال 1928 شناسایی شد و متعاقباً به عنوان عامل ضد اسکوربوتیک مورد جستجو قرار گرفت. ابن ترکیب یک ماده مغذی ضروری برای انسان و چند پستاندار دیگر است. ویتامین C به طور گسترده در صنایع غذایی، نوشیدنی، خوراک دام و صنایع دارویی استفاده می شود. فرآیند رایششتاین-گروسنر برای اولین بار برای تولید ویتامین C در مقیاس صنعتی در سال 1933 طراحی شد. در این فرآیند سوربیتول با استفاده از یک مرحله تخمیر به ال سوربوز تبدیل شده و طی چندین مرحله شیمیایی به اسید L-آسکوربیک تبدیل می شود. امروزه به دلیل هزینه کم و کیفیت بالای محصول این فرآیند در صنعت مورد استفاده قرار می‎گیرد. قیمت اسید اسکوربیک بسته به نوع و کاربرد آن متفاوت است.

ویتامین C چیست؟

اسید اسکوربیک یا ویتامین C یک ماده مغذی مهم در حیوانات و انسان است. نمک های آسکوربات مانند آسکوربات سدیم و آسکوربات کلسیم به عنوان مکمل های غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. آسکوربات و ویتامین C هر دو به طور طبیعی در بدن وجود دارند، زیرا این اشکال مبتنی بر pH هستند. حالت های اکسید شده مولکول هایی مانند دهیدروآسکوربیک اسید توسط عوامل کاهنده به ویتامین C تبدیل می‎شوند.

ویتامین C به عنوان یک کوفاکتور در بسیاری از واکنش‌های آنزیمی در حیوانات (از جمله انسان) عمل می ‌کند که واسطه گسترش عملکردهای بیولوژیکی ضروری از جمله بهبود زخم و سنتز کلاژن است.

ویتامین C، به طور خاص، در نوع آسکوربات – عملکردهای فیزیولوژیکی متعددی را در بدن انجام می دهد و به عنوان یک سوبسترا یا کوفاکتور آنزیمی و یک دهنده الکترون عمل می کند. این عملکردها شامل سنتز کلاژن، کارنیتین و انتقال‌ دهنده‌های عصبی، سنتز و کاتابولیسم تیروزین و بنابراین متابولیسم میکروزوم می ‌باشد. در طول بیوسنتز، آسکوربات به عنوان یک کاهنده عمل می کند، الکترون اهدا می کند و از اکسیداسیون جلوگیری می‌کند تا اتم های آهن و مس در حالت کاهش یافته باقی بماند. قیمت اسید اسکوربیک رابطه مستقیمی با گرید آن دارد.

نقش اسید اسکوربیک در سلامتی

ویتامین C نقش قطعی در درمان اسکوربوت که  بیماری حاصل از کمبود ویتامین C است، دارد. فراتر از آن، وظیفه ویتامین C به عنوان پیشگیری یا درمان بیماری‌ های مختلف در تحقیقات مختلف ثابت شده است.

اسکوربوت بیماری کمبود ویتامین C است که با مصرف غذاهای حاوی ویتامین C یا مکمل های غذایی پیشگیری و درمان می شود. علائم اولیه کمبود این ویتامین عبارتند از کسالت و بی حالی، تنگی نفس، درد استخوان، خونریزی لثه، حساسیت به کبودی، بهبود ضعیف زخم و در نهایت تب، تشنج و در نهایت مرگ. سایر مزایای مصرف ویتامین C عبارتند از:

بیماری قلبی- عروقی

یک بررسی در سال 2013 نشان داد که بین سطوح بالاتر ویتامین C در گردش خون یا ویتامین C رژیم غذایی و کاهش خطر سکته مغزی ارتباط وجود دارد. با توجه به بررسی سال 2014، اسید اسکوربیک تأثیر مثبتی بر اختلال عملکرد اندوتلیال زمانی که فرد دوزهای بیش از 500 میلی گرم در روز مصرف می‌کند، دارد.

بهبود عفونت ها

تحقیقات در مورد ویتامین C در دوره سرماخوردگی به تأثیرات بر پیشگیری، مدت زمان و شدت تقسیم می شود. اگرچه مصرف روزانه ویتامین C در پیشگیری از سرماخوردگی موثر نبود اما مصرف ویتامین C به صورت روزانه 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد و همچنین در کاهش شدت سرماخوردگی نیز موثر است.

عملکرد مغز

بر اساس یک بررسی سیستماتیک در سال 2017، غلظت کمتر ویتامین C در افراد مبتلا به اختلالات شناختی، از جمله بیماری آلزایمر و زوال عقل، در مقایسه با افراد با شناخت طبیعی دیده شده است. بنابراین با مصرف ویتامین C می توان از ابتلا به بیماری های شناختی پیشگیری کرد.

تولید صنعتی اسید اسکوربیک

در صنعت از گلوکز برای تولید اسید اسکوربیک یا ویتامین C با دو فرآیند اصلی استفاده می شود. فرآیند رایششتاین که در دهه 1930 توسعه یافت، از یک پیش تخمیر و به دنبال آن یک مسیر کاملا شیمیایی استفاده می کند. فرآیند تخمیر دو مرحله ای در اصل در چین در دهه 1960 آغاز شد. در این فرآیند آنها از تخمیر اضافی برای تبادل بخشی از مراحل شیمیایی بعدی استفاده کردند.

فرآیند رایششتاین و در نتیجه فرآیندهای تخمیر دو مرحله ‌ای مدرن از سوربیتول به عنوان ماده اولیه استفاده می ‌کنند و با استفاده از تخمیر آن را به سوربوز تبدیل می ‌کنند. در سال 2017، چین حدود 95 درصد از منبع ویتامین C سیاره زمین را تولید کرد که بیشترین ویتامین صادراتی چین است. برای آگاهی از قیمت اسید اسکوربیک می توانید به فروشگاه های آنلاین و داروخانه ها مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا