صنایع شیمیایی

فرق یون با رادیکال آزاد چیست؟

فرق یون و رادیکال آزاد در این است که رادیکال های آزاد یک یا چند الکترون جفت نشده دارند، اما یون ها دارای الکترون های جفتی هستند. ما می توانیم تفاوت بین رادیکال آزاد و یون را از خواص اساسی یک یون و یک رادیکال آزاد توضیح دهیم. یک یون می تواند به عنوان یک مولکول یا اتم با بار مثبت یا منفی، به دلیل از دست دادن یا گرفتن یک الکترون ایجاد شود. یون ها به دلیل جذب یک الکترون، بار منفی و به دلیل از دست دادن یک الکترون، دارای بار مثبت می شوند.

بسته به تعداد الکترون ‌های به ‌دست ‌آمده یا از دست رفته، یون ‌ها ممکن است به ‌عنوان گونه ‌های شیمیایی منفرد یا مولتی شارژ ایجاد شوند. رادیکال های آزاد مولکول ها یا اتم هایی هستند که حداقل یک الکترون جفت نشده دارند. این مقاله در مورد تفاوت رادیکال آزاد و یون از جمله ویژگی های خاص آنها بیشتر بحث خواهیم کرد؛ بنابراین تا انتها با ما در این مقاله همراه باشید.

رادیکال آزاد چیست

رادیکال آزاد یک اتم یا گروهی از اتم ها هستند که حاوی یک یا چند الکترون جفت نشده می باشند. آنها به دلیل وجود یک الکترون جفت نشده بسیار واکنش پذیر هستند. رادیکال ‌های آزاد بسیار ناپایدار هستند و سعی می‌ کنند با پذیرش الکترون ثبات پیدا کنند. آنها با گرفتن الکترون مورد نیاز با سایر ترکیبات شیمیایی واکنش نشان می دهند.

رادیکال های آزاد واسطه های مهمی در فرآیند های طبیعی هستند. رادیکال های آزاد را با یک نقطه در بالای سمت راست فرمول شیمیایی نشان می دهیم. رادیکال آزاد با عمر طولانی به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

Stable radicals: نمونه اصلی یک رادیکال پایدار، مولکول O2 است.

Persistent radicals: این نوع از رادیکال آزاد به دلیل ازدحام فضایی در اطراف مرکز رادیکال، عمر طولانی دارند. به همین دلیل واکنش فیزیکی این ترکیبات با مولکول دیگر بسیار دشوار است.

Di-radicals: برخی از مولکول های رادیکال آزاد دارای دو مرکز هستند که ما آنها را به عنوان دی رادیکال می شناسیم. اکسیژن مولکولی به طور طبیعی به صورت دی رادیکال وجود دارد.

یون چیست

یون ها می توانند زمانی تشکیل شوند که یک ترکیب شیمیایی در واکنش های شیمیایی الکترون به دست آورد یا از دست بدهد. یون ها دارای بار مثبت (+) یا منفی (-) هستند. آن ‌ها با پذیرش الکترون ها بار منفی و با اهدای الکترون به یک مولکول یا یک عنصر، بار مثبت تبدیل می شوند.

پذیرش یا اهدای الکترون مستقیما بر اندازه یون ها تأثیر می گذارد و اندازه مولکولی را به طور چشمگیری تغییر می دهد. یک اتم یا گروهی از اتم های بدون بار منفی یا مثبت، مولکول خنثی نامیده می شوند. برای تبدیل شدن به یک اتم یا یک مولکول خنثی، تعداد پروتون ها باید به اندازه تعدادی الکترون باشد. یون ها به شرح زیر وجود دارند.

کاتیون‌ ها یا یون ‌های دارای بار مثبت

اغلب فلزات در این دسته قرار می ‌گیرند، زیرا فلزات الکترون‌ های خود را از دست می‌ دهند تا باردار شوند. برخی از کاتیون های معروف عبارتند از Al+3، Ca+2، Ba+2 و +Na

آنیون ها یا یون های دارای بار منفی

اغلب نافلزات در این دسته قرار می ‌گیرند، زیرا نافلزات الکترون دریافت می‌ کنند تا بار منفی (-) داشته باشند. برخی از آنیون های معروف عبارتند از Br، O-2 وCl

تفاوت بین رادیکال آزاد و یون چیست

تفاوت اصلی بین رادیکال آزاد و یون در این است که رادیکال های آزاد یک یا چند الکترون جفت نشده دارند، اما یون ها دارای الکترون های جفت شده هستند. بنابراین، رادیکال های آزاد بسیار ناپایدار هستند در حالی که یون ها نسبتا پایدار می باشند.

با این حال، رادیکال ها می توانند به تنهایی وجود داشته باشند، در حالی که بیشتر یون ها با یون های دارای بار مخالف ترکیب می شوند. یون‌ ها زمانی پایدار هستند که با ترکیباتی با بار مخالف تشکیل کمپلکس می ‌دهند.

یکی دیگر از تفاوت های بین یون و رادیکال آزاد این است که یون ها همیشه دارای بار هستند، اما رادیکال های آزاد ترکیبات باردار نیستند حتی اگر الکترون های جفت نشده داشته باشند. این تفاوت به این دلیل به وجود می آید که در یک یون، تعداد کل الکترون ها همیشه با تعداد پروتون های هسته برابر نیست، در حالی که در یک رادیکال آزاد، تعداد الکترون ها با تعداد پروتون ها برابر است.

مهم ترین تفاوت بین رادیکال های آزاد و یون ها این است که رادیکال های آزاد الکترون های جفت نشده دارند اما یون ها دارای الکترون های جفت هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا