غذایی و دارویی

فواید مصرف اسید سیتریک برای دندان ها

اسید سیتریک یک اسید آلی است که در بسیاری از میوه هایی که تقریبا طعم ترش دارند، وجود دارد و همچنین به عنوان یک افزودنی غذایی در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

اکثر افراد خوردن میوه را دوست دارند، آنها شیرین، آبدار هستند و می توانند منبع سالم ویتامین C باشند. با این حال، از آنجایی که میوه ها و نوشیدنی های میوه ای می توانند بسیار اسیدی باشند، مصرف روزانه غذاها و نوشیدنی های بسیار اسیدی می تواند به دندان ها آسیب برساند. عدم توجه به مراقبت های بعدی خوردن میوه های اسیدی و سایر غذاها در نهایت می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود. فروش اسید سیتریک در گریدهای مختلف صورت می گیرد.

اسیدیته چیست؟

مقیاس pH از 0 تا 14 متغیر است که سطح اسیدیته یا قلیایی بودن هر ماده ای را اندازه گیری می کند. همچنین می توانید تعادل ph غذاها، مایعات و حتی بزاق دهان خود را اندازه گیری کنید. موادی کهPH  آنها کمتر از 7  است اسیدی در نظر گرفته می شوند و موارد بالای هفت قلیایی هستند .زمانی که غذا نمی خورید یا نمی نوشید، بزاق شما باید در محدوده خنثی 6.5 تا 7.5 pH باقی بماند. این محدوده برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان و پوسیدگی دندان مناسب است.

کدام غذاها اسیدی هستند؟

غذاهای پر اسید می توانند باعث پوسیدگی، حساسیت و تغییر رنگ دندان ها شوند. به همین دلیل مهم است که آنها را در حد اعتدال مصرف کنید. در اینجا چند غذا و نوشیدنی بسیار اسیدی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • مرکبات – لیمو، لیموترش، گریپ فروت، نارنگی، و پرتقال
  • سیب، انگور، هلو، انار، زغال اخته، آناناس
  • آب میوه و نوشابه (چه معمولی و چه رژیمی)
  • گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی
  • مربا و ژله
  • سرکه

فواید اسید سیتریک برای دندان ها

به طور کلی اسید سیتریک هیچ فایده ای برای سلامت دندان ها ندارد. این اسید یکی از فرساینده ترین مواد موجود در جهان و بزرگترین دشمن مینای دندان است. وقتی شما مواد غذایی، نوشیدینی یا میوه هایی که حاوی اسید سیتریک هستند را مصرف می کنید این اسید به مینای دندان شما می چسبد و آن را از بین می برد.

اسیدها همچنین به تغذیه باکتری ها برای تشکیل پلاک و تارتار کمک می کنند که منجر به ایجاد پوسیدگی می شود. بنابراین بهتراست مصرف مواد غذایی حاوی اسید سیتریک را برای محافظت از سلامت دندان ها محدود کنیم.

با اینکه میوه ها حاوی اسید سیتریک هستند و برای دندان های شما مضر هستند نباید از مصرف آنها خودداری کنید. پرتقال و انواع لیمو و توت ها میوه های بسیار مغذی و دارای مقادیر فراوانی از فیبر پکتین، کلسیم و پتاسیم و منبع عالی ویتامین C هستند.

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت‌ ها در سراسر بدن ضروری است. همچنین یک آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان ها می توانند به مبارزه با پیری زودرس و مشکلات سلامتی از جمله سرطان، آرتریت و بیماری قلبی کمک کنند. آب لیمو همچنین به هضم غذا نیز کمک می کند. خرید و فروش اسید سیتریک بازار گسترده ای دارد.

چگونه از آسیب دندان هایمان به دلیل مصرف اسید سیتریک جلوگیری کنیم؟

بهتر است به جای نوشیدنی های حاوی این اسید از آب معمولی استفاده کنید. اسید سیتریک به مرور زمان به دندان ها آسیب جدی وارد می کند بنابراین بهتر است مصرف مواد غذایی، نوشیدنی، میوه های حاوی این اسید را برای سلامت دندانها محدود کنیم.

هنگام استفاده از نوشیدنی های حاوی اسید سیتریک از نی استفاده کنید. سعی کنید به جای نگه داشتن آن در دهان، مطمئن شوید که مایع مستقیماً وارد گلوی شما می شود تا از تماس آن با دندان هایتان جلوگیری کنید.

اگر نوشیدنی حاوی اسید سیتریک را بدون استفاده از نی می نوشید، فورا دندان های خود را با آب بشویید تا اسید از روی دندان های شما شسته شود.

بلافاصله پس از اتمام نوشیدن و یا خوردن موادغذایی حاوی اسید سیتریک، دندان های خود را مسواک نزنید. از آنجایی که مینای دندان شما توسط اسیدهای لیمو ضعیف شده است، مسواک زدن به راحتی می تواند به دندان های شما آسیب برساند. در عوض، حدود 30 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید سپس مسواک بزنید.

فوراً دهان خود را با آب یا دهانشویه بشویید. از آنجایی که پس از مصرف این ماده نباید دندان های خود را مسواک بزنید، شستن دهان بهترین کار است. شستشو با آب یا دهانشویه بعد از اتمام کار به از بین رفتن اثراسیدها کمک می کند. فروش اسید سیتریک از طریق اینترنت نیز امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا