غذایی و دارویی

قرص اسید اسکوربیک چیست

قرص اسید اسکوربیک که همچنین به عنوان قرص ویتامین ث شناخته می شود (اسید اسکوربیک نام شیمیایی ویتامین C است)، یک مکمل غذایی مفید و ضروری برای بدن است. این قرص هنگامی که نیاز روزانه بدن به ویتامین C از طریق رژیم غذایی تامین نمی شود برای تامین نیاز روزانه یا غلبه بر کمبود ویتامینC  توسط پزشک تجویز می شود.

ویتامین C نقش مهمی در بدن دارد و برای حفظ سلامت پوست، دندان، غضروف، استخوان و عروق خونی لازم است. همچنین برای محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب استفاده می شود. اسید اسکوربیک یک آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی است که به مبارزه بدن در برابر عفونت های مختلف ناشی از ویروس ها، باکتری ها یا قارچ ها کمک می کند.

اکثر افرادی که رژیم غذایی معمولی دارند نیازی به اسید اسکوربیک اضافی ندارند. با اینحال سطوح پایین ویتامین C می تواند منجر به بیماری اسکوربوت شود. بیماری اسکوربوت که با خونریزی لثه، کم خونی و لکه های خونی روی پوست مشخص می شود ممکن است علائمی مانند راش، ضعف عضلانی، درد مفاصل، خستگی یا از دست دادن دندان نیز ایجاد کند.

کاربردهای معتبر پزشکی اسید اسکوربیک

قبل از کشف ویتامین C، اسکوربوت افرادی را تحت تاثیر قرار می داد که دسترسی کمی به میوه ها و سبزیجات تازه داشتند. اسکوربوت در میان ملوانانی که ماه ها در دریا بسر می بردند رایج بود و مشخص شد خوردن لیموترش می تواند از بیماری اسکوربوت جلوگیری کند. بعدها ویتامین C کشف شد که برای پیشگیری و درمان اسکوربوت استفاده می شود.

فواید مصرف قرص اسید اسکوربیک

ویتامین C یک جزء تغذیه ای مهم است که به دلیل فواید متعدد برای سلامتی شناخته شده است. مهمترین مزیت این ویتامین این است که در صورت مصرف به مقدار مناسب، ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد. اگر رژیم غذایی معمولی شما فاقد ویتامین C است یا حتی برای داشتن پوست، مو و ناخن های سالم تری می خواهید مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید، می ‌توانید به سراغ قرص‌های ویتامین C بروید.

قرص اسید اسکوربیک را می توان به صورت خوراکی یک یا دو بار در روز همراه غذا یا بدون غذا مصرف کرد. دوزهای مختلف موجود برای قرص اسید اسکوربیک شامل قرص های 100، 250 و 500 میلی گرمی (جویدنی و غیر جویدنی)، ترکیبات با رهش طولانی یا ترکیبات با دوز ثابت همراه با سایر ویتامین ها است. این قرص را می توانید به راحتی از داروخانه ها خریداری نمایید و مصرف ویتامین ث خود را افزایش دهید.

فواید درمانی ویتامین C یا اسید اسکوربیک

  • در درمان بیماری اسکوربوت (اختلال ناشی از کمبود ویتامین C) استفاده می شود.
  • به عنوان یک تقویت کننده ایمنی عمل می کند و با عفونت های رایج مختلف مبارزه می کند.
  • به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است و از آسیب سلولی ناشی از اکسیداسیون ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.
  • رشد مو، استحکام دندان ها و سلامت پوست را بهبود می بخشد.
  • کمک به ترمیم پوست، بهبود زخم و تقویت استخوان ها و غضروف ها با تقویت سنتز کلاژن.

منابع طبیعی اسید اسکوربیک

ویتامین C یکی از ترکیباتی است که به وفور در انواع میوه ها و سبزیجات یافت می شود. غذاهای غنی از این ویتامین عبارتند از: انگور فرنگی هندی (آملا)، گواوا، مرکبات (پرتقال، لیمو و لیموترش)، گوجه فرنگی، کیوی، توت فرنگی، پاپایا، آناناس، انبه، سیب زمینی، کلم بروکلی، فلفل، انگور فرنگی سیاه، سیر، اسفناج، زغال اخته و گل کلم.

لیمو یک منبع غنی از اسید اسکوربیک است زیرا 100 گرم آب لیمو حاوی تقریباً 39 میلی گرم اسید اسکوربیک است. پوست لیمو حتی از نظر ویتامین  Cغنی تر است زیرا حاوی تقریباً 129 میلی گرم اسید اسکوربیک است.

طریقه مصرف قرص اسید اسکوربیک

این قرص باید طبق دستور پزشک مصرف شود زیرا مصرف کم آن اثرات لازم را ندارد و مصرف بیش از حد ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. معمولاً 1 قرص را می توان یک یا دو بار در روز به صورت خوراکی مصرف کرد. قرص های جویدنی را باید به طور کامل جویده و سپس بلعید. انواع قرص غیر جویدنی را می توان با آب مصرف کرد.

عوارض جانبی قرص اسید اسکوربیک

معمولاً مصرف ویتامین ث در مقادیر تجویز شده بی خطر است و عوارض جانبی جدی گزارش نمی شود. این ویتامین محلول در آب است و مقدار اضافی از طریق کلیه ها (ادرار) دفع می شود. با این حال، برای جلوگیری از مصرف بیش از حد باید احتیاط کرد زیرا می تواند منجر به اختلالات گوارشی شود. عوارض جانبی رایج ویتامین ث عبارتند از:

  • اسهال
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سوزش سردل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا